تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
علی تاجرنیا در گفت‎وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد:

بایدها و نبایدهای روحانی در گفت‌وگوی امشب با مردم

تاجرنیا، کارشناس و فعال سیاسی اصلاح طلب بر این عقیده است که حسن روحانی در گفت و گوی تلوزیونی خود با مردم باید مشکلات و موانعی را که بر سر راه خود دارد را صریحا با مردم در میان بگذارد و به طور جد از پرداختن به مشکلاتی که از دولت‌های نهم و دهم به جای مانده است، پرهیز کند.
رویداد۲۴-تاجرنیا، کارشناس و فعال سیاسی اصلاح‎طلب بر این عقیده است که حسن روحانی در گفت‎وگوی تلوزیونی خود با مردم باید مشکلات و موانعی را که بر سر راه خود دارد را صریحا با مردم در میان بگذارد و به طور جد از پرداختن به مشکلاتی که از دولت‌های نهم و دهم به جای مانده است، پرهیز کند.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان امشب و پس از خبر 21 شبکه اول سیما به طور مستقیم با مردم صحبت می‌کند و طبق اطلاعات به دست آمده، مهمترین موضوعات روز کشور، خواسته‌ها و مسائل مورد توجه مردم و برنامه‌های دولت برای تحقق آنها، مهمترین محور این گفت‎وگوی تلویزیونی خواهد بود.

این برنامه تلوزیونی، به عنوان دومین گفت‎وگوی روحانی با مردم پس از پیروزی در انتخابات و اولین گفت‎وگوی او بعد از حوادث و اعتراضات اخیر مردمی در سراسر ایران است. روحانی در ماه‌های اخیر با مشکلات زیادی مواجه شده است، از اعتراضات مردمی نسبت به شرایط اقتصادی - سیاسی تا نوسانات ارزی و برخی از وعده‌های که همچنان جامه عمل نپوشیده‌اند.

شیخ حسن روحانی به تلوزیون می‌آید که با «مردم» صحبت کند. چه حامیان و چه مخالفان، همه و همه پای این صحبت می‌نشینند تا ببینند رئیس‎جمهور منتخب قرار است چه مباحث و مسائلی را مطرح کند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان سیاسی، حسن روحانی در گفت‎وگویی که با مردم انجام می‌دهد، باید صراحتا افراد و نهادهایی که برای او ایجاد مشکل می‌کنند و به قولی چوب لای چرخ دولت می‌گذارند را با مردم در میان بگذارد. هرچند که مردم دیگر توانایی شنیدن اما و اگرها و نمی‌توانم‌ها را ندارند، ولی رئیس‎جمهوری باید ضمن بیان مشکلات، به مردم زمان و قول عملی کردن وعده‌هایش را هم بدهد، وعده‌های که مردم را به صندوق‌های رای کشاند.

علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‎طلب و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در گفت‎وگو با رویداد۲۴، با اشاره به گفت‌وگوی تلویزیونی حسن روحانی با مردم و ضرورت سخنانی که باید در این گفت‎وگو مطرح شود، گفت: من معتقدم که مردم نوعی بی‎اعتمادی نسبت به دولت دارند. بخشی از این بی‎اعتمادی در واقع ناشی از این است که عزم دولت را برای حل مشکلات مردم جزم نمی‌بینند و از طرفی احساس می‌کنند میان آنچه که در حوزه عمل پیاده شده، با آنچه که در زمان انتخابات از سوی آقای روحانی مطرح شده است، فاصله زیادی وجود دارد. 

تاجرنیا ادامه داد: من اعتقادم بر این است که دولت آقای روحانی با توجه به موانعی که در درون بخش‌هایی از حاکمیت برای پیشبرد اهداف خود دارد، به شدت نیازمند بازسازی این اعتماد عمومی است. فلذا آقای روحانی خیلی صریح باید به این سوالات و مباحثی که در ذهن مردم وجود دارد، پاسخ دهد. آقای روحانی باید بپذیرد که بخش‌های از دولت آنطور که ایشان می‌خواستند، پاشنه‌ور کشیده برای کار مردم نیستند و بابت این مسائل باید قول اصلاح و تغییر روند کاری خود را به مردم بدهد. من اعتقاد دارم که اگر مسائل و موانع به صورت شفاف و صادقانه با مردم در میان گذاشته شود، قطعا باعث بازسازی اعتماد مردم خواهد شد. با توجه به این بی‌اعتمادی که شکل گرفته است با توجه به شکافی که بین ملت و حاکمیت ایجاد شده است، روند اعتمادسازی باید سریعا صورت بگیرد. بزرگترین سرمایه برای هر دولت و حکومتی، اعتماد مردم است که باید بتواند آن را ترمیم کند و توضیحات لازم در این خصوص را به مردم ارائه دهد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه روحانی در گفت‌وگویش با مردم نباید به دولت گذشته اشاره کند، تصریح کرد: من معتقدم از آنجایی که روحانی در دولت دوم خود قرار دارد، صحبت کردن در این خصوص که مشکلات را به گردن گذشتگان بیاندازد، صحیح نیست. هرچند که من شخصا می‌پذیرم که پیامدهای تصمیمات غلط و اشتباه دولت‌های نهم و دهم تا سال‌ها ادامه خواهد داشت و طبیعی است که بخشی از مشکلات خصوصا در حوزه اقتصاد، ناشی از سیاست‌های نابخردانه گذشته است. اما اکنون افکار عمومی آمادگی شنیدن این مطالب را ندارد و شاید اشاره به این موضوع در گفت‎وگو با مردم، به نوعی برعلیه خودش تبدیل شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس ششم با اشاره به اینکه روحانی در گفت‎وگوی تلویزیونی خود نباید صرفا به مشکلات گذشته اشاره کند، خاطرنشان کرد: زمانی که فردی مانند حسن روحانی که سابقه حضور در ارکان مختلف حکومت را داشته است رئیس‌جمهور می‌شود، پیچیدگی‌های موجود را می‌شناسد. مردم نیز برخی از موانع و مشکلاتی که وجود دارد یا از دولت‌های نهم و دهم به جا مانده است را هم می‌شناسند. اما برای مردم پذیرفته شده نیست که روحانی مشکلاتی را به عنوان موانع نرسیدن به مقصود مطرح کند که این موانع در 40 سال گذشته در جمهوری اسلامی، وجود داشته است.

علی تاجرنیا ادامه داد: بنابراین روحانی باید اعتمادسازی را در میان مردم انجام دهد. مردم انتظار داشتند که رئیس‌جمهور منتخب، پیش از روی کار آمدن، موانع و مشکلات را کاملا شناخته باشد و اکنون هم برایشان پذیرفته نیست که بخواهند آن‌ موانع را دلیل مشکلاتشان بدانند.

تاجرنیا با اشاره به سخنان اخیر سیدمحمد خاتمی در خصوص اینکه سخنان روحانی برای مردم گویا نیست، گفت: شاید منظور ایشان این بوده است که این سخنان و مشکلات، برای مردم قانع کننده نیست. مردم این دلایل را از شخصی که به هرحال سال‌ها در رده‌های مختلف حکومت حضور داشته است را نمی‌پذیرند. مردم می‌گویند که ما در سطوح پایین جامعه هستیم و افراد عادی هستیم، موانع را می‌شناسیم شما چگونه این موانع و مشکلات را نمی‌شناختید!
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان