تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح کردند

بازبینی فیلم خودکشی «سینا قنبری» حق نمایندگان مجلس است

پس از ناآرامی و اغتشاشات ماه گذشته که بسیاری از نقاط کشور را دربرگرفت عده‌ای به عنوان عوامل این اعتراضات بازداشت شدند. در این میان و پس از گذشت چند روز خبری مطرح شد که فردی با نام سینا قنبری که تا پیش از آن به عنوان یکی از دانشجویان بازداشت شده از او یاد می‌کردند در زندان اوین خودکشی کرده است.
بازبینی فیلم خودکشی سینا قنبری حق نمایندگان مجلس است
رویداد۲۴- پس از ناآرامی و اغتشاشات ماه گذشته که بسیاری از نقاط کشور را دربرگرفت عده‌ای به عنوان عوامل این اعتراضات بازداشت شدند. در این میان و پس از گذشت چند روز خبری مطرح شد که فردی با نام سینا قنبری که تا پیش از آن به عنوان یکی از دانشجویان بازداشت شده از او یاد می‌کردند در زندان اوین خودکشی کرده است. 

در همین ایام و حول محور این اتفاق هر روز شبهاتی مخصوصا در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد که اینطور استنباط می‌شد که وی خودکشی نکرده است اما سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری، وی را فردی نه دانشجو بلکه معتاد دانست که در دستشویی زندان اوین خود را حلق آویز کرده است. حجت‌الاسلام اژه‌ای، دادستان کل کشور همچنین افزود که فیلم این صحنه خودکشی در قوه قضاییه موجود است. حال این روزها برخی از نمایندگان خواستار بازدید از زندان اوین شده‌اند تا ضمن ملاقات با بازداشت‌شدگان شرایط و وضعیت فیزیکی زندان را جویا شوند.

در همین رابطه به سراغ سه تن از نمایندگان مجلس رفتیم تا نظرات آن‌ها را راجع به بازدید نمایندگان از زندان اوین و فیلم خودکشی سینا قنبری جویا شویم.

فیلم خودکشی سینا قنبری را به نمایندگان نشان دهند

مهدی شیخ، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در رابطه با تعامل مجلس با قوه قضاییه پس از اعتراضات اخیر گفت: ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌های همه افراد فعال در دستگاه‌های امنیتی و قضایی که هم و غم خود را برای جمع شدن آشوب‌های اخیر کشور با کمترین هزینه صرف کردند باید بگویم که این دوستان کماکان در این راستا باید تلاش‌های خود را ادامه دهند و نسبت به شایعات و مسائلی که وجود دارد پاسخگو باشند تا ان شاا... افکار عمومی روشن شوند. به هرحال در هفته‌های گذشته شبهات زیادی بین مردم و مخصوصا در شبکه‌های اجتماعی راجع به نوع برخورد با معترضین دست به دست شد که به نظر لازم و ضروری است که در این رابطه شفاف‌سازی‌هایی صورت بگیرد تا اعتماد مردم نسبت به دستگاه‌های مختلف نظام سلب نشود. نمایندگان مجلس هم در رابطه با دستگیری‌های اخیر به موضوع ورود پیدا کردند و تلاش‌ها و تعاملاتی با دستگاه امنیتی و قضایی صورت گرفته که این مسائل به بهترین شکل حل و فصل شود.
 
وی در رابطه با بازدید نمایندگان از زندان اوین افزود: از قرار معلوم با بازدید اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از زندان اوین موافقت شده و همکاران ما در این کمیسیون پیگیر این موضوع هستند. البته برخی نماینده‌ها به صورت انفرادی و برخی به فراکسیونی این درخواست را به قوه قضاییه مطرح کردند که فعلا بی‌پاسخ مانده است. البته ما نمایندگان هم نمی‌خواهیم هر روز عده‌ای از همکاران به زندان اوین سر بزنند و بازدیدی داشته باشند ولی صلاح را در این می‌دانیم که تعدادی از نماینده‌ها بازدیدی از زندان اوین داشته باشند و در این راستا گزارشی را به دیگر نمایندگان و افکار عمومی ارائه کنند.

شیخ در ادامه راجع به اینکه بازبینی فیلم خودکشی سینا قنبری را حق نمایندگان می‌داند یا خیر؟ گفت: قطعا ما نمایندگان انتظار داریم که اگر فیلمی از خودکشی سینا قنبری در زندان وجود دارد به ما هم نشان دهند تا شبهه‌ای که مخصوصا در بین مردم به وجود آمده رفع شود. با تعاملی که بین قوه قضاییه و کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس وجود دارد ان شاا... به زودی شفاف‌سازی‌هایی در اینگونه موارد انجام خواهد شد.

نمایندگان پیگیر بازداشت‌ها و بررسی درگذشت سینا قنبری هستند

سیده حمیده زرآبادی، نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره آخرین تحرکات نمایندگان راجع به بازداشت‌های اخیر و موضوع فوت سینا قنبری در زندان اوین عنوان کرد: نمایندگان مجلس پیگیر هر دو موضوع اشاره شده هستند و از این‌رو برای بازدید نمایندگان از زندان، ملاقات با بازداشت‌شدگان اخیر و بازبینی فیلم خودکشی سینا قنبری درخواست‌هایی مطرح شده که این درخواست‌ها هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی مطرح شده است. به هر حال امیدوارم با تعامل و همکاری بین مجلس و قوه قضاییه این موضوعات در کمال آرامش مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

اگر قصوری صورت گرفته باید خاطی معرفی و محاکمه شود

غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره موضوع بازدید نمایندگان مجلس از زندان اوین گفت: با توجه به ابهاماتی که در سطح جامعه وجود دارد و اظهاراتی که مطرح است و از طرفی رسانه‌های داخلی و خارجی هم مطالبی را راجع به خودکشی سینا قنبری عنوان می‌کنند، من فکر می‌کنم برای شفاف‌سازی شایسته است که قوه قضاییه همکاری لازم را با مجلس داشته باشد تا افراد حاضر در کارگروه‌ای که در این موضوع شکل خواهد گرفت بتوانند از زندان اوین بازدیدی را داشته باشند و با بازداشت‌شدگان صحبت شود و حتی فیلمی که به گفته دادستان کل کشور از خودکشی سینا قنبری موجود است را ببینند تا نمایندگان برای روشن شدن ذهن جامعه یک گزارش واقعی را ارائه دهند. اعتقاد دارم پس از آنکه تحقیقات کامل و جامع انجام شد و مقصر یا خاطیان شناخته شدند باید آنان را به مردم معرفی کرد که ضمن محاکمه، نظام هزینه این قصور را پرداخت نکند. ما نمی‌خواهیم این ماجرا مثل قضیه ستار بهشتی شود.
 
وی در ادامه راجع به بازدید احتمالی نمایندگان از زندان اوین افزود: من شنیدم که احتمال دارد توسط هیات رییسه مجلس از هر سه فراکسیون حاضر در مجلس، افرادی به عنوان نماینده برای بازدید از زندان اوین انتخاب شوند. اگر این اتفاق بیافتد انتظار است که همکاران ما بتوانند خیلی راحت و آزاد از زندان بازدید و با بازداشت‌شدگان گفت‌وگویی داشته باشند که ان شاا... خروجی این تحقیق و تفحص یک گزارش واقعی برای مردم باشد.
نظرات شما
پیشخوان