تاریخ انتشار: ۱۹:۰۹ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
افشاگری عضو کمیسیون تلفیق درباره خبر حذف بودجه مقابله با ریزگردها در خوزستان؛

کمیسیون تلفیق مجلس؛ بودجه مقابله با ریزگردهای استان خوزستان را حذف نکرده است

جواد کاظم نسب عضو کمیسیون تلفیق مجلس دهم شورای اسلامی درخصوص مسئله ریزگردهای استان خوزستان اظهار کرد: در حال حاضر استان خوزستان دارای 7 کانون ریزگر است که این کانون ها نیاز به آب دارند و اگر به وسیله این آب ها زمین ها را مرطوب کنند و خاک ها را بخوابانند و به کشاورزان آنجا آب دهند مشکل حل خواهد شد. مشکل اساسی مردم خوزستان "انتقال آب های کارون به استان های نورچشمی برخی از افراد در دولت است."
رویداد۲۴- چند روزی است که بادهای جنوبی وزیدن گرفته و باعث خیزش گرد و غبار در خوزستان و ایلام و تعدادی از شهرهای جنوبی شده و کاهش کیفیت هوا در این شهرها مدارس را به تعطیلی کشانده است. در این شرایط به گفته معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، در مجلس بودجه مقابله با گرد و غبار خوزستان در سال ۹۷ حذف شده است.
روز گذشته کریم شافعی، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، در گفتگو با ایسنا اظهار داشت که کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی بودجه مقابله با گرد و غبار خوزستان در سال ۹۷ حذف شده است.
 
در رابطه با همین امر و صحت و سقم آن جواد کاظم نسب، عضو کمیسیون تلفیق مجلس دهم و نماینده اهواز گفت: در واقع می توان گفت این خبر شایعه ای بیش نیست. رئیس محیط زیست و معاونان مربوطه و معاونین پارلمانی ایشان، طی روزهایی که کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در حال بررسی وضعیت بودجه اختصاص یافته به محیط زیست این استان بود، حضور نیافتند تا به وسیله حضور خود به دفاع از محیط زیست استان و بودجه اختصاص یافته به آن دفاع کنند. بنابراین با وجود تمامی این عوامل بازهم سخنانی در ذیل این مسئله بیان می کنند که عاری از صحت است. 

 

عضو کمیسیون آب و کشاورزی مجلس دهم گفت: بودجه اختصاص یافته به استان ها اعتباراتی هستند که لازم است از صندوق توسعه ملی کشور برداشت کرد. این اعتبارات نه تنها به مسئله ریزگردها بلکه  به آب روستایی، پاداش معلمان استان و توابع آن، صداو سیما، تجهیزات دفاعی استان خوزستان باید تخصیص داده شود. به علاوه اجازه برداشت تسهیلات و بودجه درنظرگرفته شده برای استان ها بر عهده مقام معظم رهبری است که دولت بدون  از اجازه رهبری به این مسئله ورود کرده و بودجه ای را برای خوزستان در نظر گرفته است. 

 

لزوم اخذ اجازه مقام معظم رهبری جهت تخصیص بودجه به خوزستان

 

همچنین کاظم نسب افزود: در این خصوص نیز کمیسیون تلفیق مجلس دهم شورای اسلامی مقرر نمود تا جهت تصویب بودجه اختصاص یافته به استان خوزستان روسای مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تلفیق مجلس(آقای لاریجانی و تاجگردون) جهت مشورت و اخذ اجازه از مقام معظم رهبری نزد ایشان رفته و تصمیم نهایی در کمیسیون تلفیق مجلس اعلام گردد. 

 

مهم ترین عامل بروز ریزگردها انتقال بی رویه آب سرشاخه های رود کارون است  

 

وی درمورد وضعیت کنونی خوزستان خاطرنشان کرد: درحال حاضر مهم ترین عامل بروز این ریزگردها انتقال بی رویه آب سرشاخه های رود کارون است. رود کارون درگذشته نه چندان دور که محل عبور کشتی ها بود امروزه به جایگاه فاضلاب های شهری مبدل شده است. لذا رئیس سازمان محیط زیست به جای مجوز انتقال آب خوزستان به این مناطق سفر کرده و مشکلات محیط زیست خوزستان که این روزها در گرد و غبار دفن می شود را ببینند و برنامه ای را برای کاهش ریزگردها و مدیریت آن اتخاذ نمایند. 

 

مشکل اساسی مردم خوزستان "انتقال آب های کارون به استان های نورچشمی برخی از افراد در دولت است"

 

نماینده مردم اهواز همچنین اظهار کرد: در حال حاضر استان خوزستان دارای 7 کانون ریزگرد است که این کانون ها نیاز به آب دارند و اگر به وسیله این آب ها زمین ها را مرطوب کنند و خاک ها را بخوابانند و به کشاورزان آنجا آب دهند مشکل حل خواهد شد. مشکل اساسی مردم خوزستان "انتقال آب های کارون به استان های نورچشمی برخی از افراد در دولت است."

 

انعقاد طرح دوفوریتی از جانب نمایندگان خوزستان جهت پیگیری مسائل مربوط به آن

 

کاظم نسب در پایان افزود: هرچه سریع تر لازم است برای مقابله با مسئله ریزگردها و همچنین جلوگیری از انتقال آب کارون تدبیری اندیشیده شود. حال خوزستان خوب نیست باید به فکر شهری که نفت و گاز و پتروشیمی و برق کشور را تامین می کند، باشیم. البته گفتنی است کلیه نمایندگان خوزستان طی جلسه های مشترکی که جهت حل مشکلات خوزستان برگزار کرده اند، طرح دوفوریتی برای حل مشکلات آن نگاشته و در اسرع وقت به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد.

منبع: دیده بان ایران
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان