تاریخ انتشار: ۰۸:۲۵ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۶
پاپی‌زاده، رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد

دلیل کندی اجرای طرح‎های مقابله با ریزگردها چیست؟

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: در سال‌های گذشته سازمان محیط‌زیست کشور اعتقادی به منشأ داخلی ریزگردها نداشت و وقوع این پدیده را تنها ناشی از منشأ خارجی و شرایط اقلیمی کشورهای همسایه عنوان می‌کرد. بر این اساس مقابله با پدیده ریزگردها در خوزستان در اولویت کاری سازمان محیط‌زیست قرار نگرفت. بنابراین سال‌ها اجرای طرح‌های مقابله با ریزگردها به کندی پیش می‌رفت یا به تأخیر می‌افتاد.
دلیل کندی اجرای طرح‎های مقابله با ریزگردها چست؟
رویداد۲۴-  رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: در سال‌های گذشته سازمان محیط‌زیست کشور اعتقادی به منشأ داخلی ریزگردها نداشت و وقوع این پدیده را تنها ناشی از منشأ خارجی و شرایط اقلیمی کشورهای همسایه عنوان می‌کرد. بر این اساس مقابله با پدیده ریزگردها در خوزستان در اولویت کاری سازمان محیط‌زیست قرار نگرفت. بنابراین سال‌ها اجرای طرح‌های مقابله با ریزگردها به کندی پیش می‌رفت یا به تأخیر می‌افتاد.

باز گردوغبار نفس‌هاي مردم استان خوزستان را به شماره انداخته است. در همه سال‌هایی كه ریزگردها و گردوغبار برخواسته از زمین‌های تفتیده و بی‌آب، میهمان شهرها و روستاهای استان خوزستان شد، بسیاری از مسئولان ارشد كشور، از آغاز تلاش‌های خود برای مقابله با این بلای خانمان‌سوز سخن راندند و از وعده‌ها برای مقابله با آن گوش فلک را کر کردند؛ اما آنچه در مقام عمل دیده می‌شود، با آنچه مطلوب مدیران كشوری و نیز شهروندان بود، زمین تا آسمان فاصله دارد.

در این روزهایی که در بسیاری از نقاط کشور مردم شاهد بارش برف و باران هستند در خوزستان اما گردوخاک میهمان حالا دیگر خوانده خوزستان شده.

بر اساس استانداردهای بین‌المللی، شرایط این روزهای شهر اهواز فراتر از تصور و حتی فراتر از استانداردهای مصوب در مورد آب‌وهوای خطرناك ارزیابی می‌شود؛ وضعیتی عجیب و به‌شدت نگران‌کننده كه البته برای مدیران تهران نشین چندان غم و اندوه بزرگی به شمار نمی‌آید.

در همین راستا عباس پاپی‌زاده، نماینده مردم دزفول و رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در خصوص اقدامات مجلس شورای اسلامی در جهت اجرای طرح‌های مقابله با ریزگردها در خوزستان گفت: چند سالی است که پدیده مخرب ریزگردها در استان خوزستان مشکلاتی را گریبان گیر مردم این استان کرده است. وقوع این پدیده علت‌های زیادی دارد یکی از این علت‌ها دست‌کاری بشر در اکوسیستم استان است.

پاپی زاده با اشاره به منشأ داخلی پدیده ریزگردها در استان خوزستان یادآور شد: در سال‌های گذشته سازمان محیط‌زیست کشور اعتقادی به منشأ داخلی ریزگردها نداشت و وقوع این پدیده را تنها ناشی از منشأ خارجی و شرایط اقلیمی کشورهای همسایه عنوان می‌کرد. بر این اساس مقابله با پدیده ریزگردها در خوزستان در اولویت کاری سازمان محیط‌زیست قرار نگرفت.بنابراین سال‌ها اجرای طرح‌های مقابله با ریزگردها به کندی پیش می‌رفت یا به تأخیر می‌افتاد. 

وی افزود: با تلاش‌های نمایندگان مجلس خوزستان سازمان محیط‌زیست کشور به این باور رسید که باید مقابله با این پدیده مخرب را در دستور کار خود قرار دهد. بنابراین کارشناسان سازمان محیط‌زیست به این نتیجه رسیدند که ریزگردهایی که در فصل‌های پاییز، زمستان و اوایل بهار در استان اتفاق می‌افتد ناشی از منشأ داخلی است. طبق برآوردهای اولیه سازمان محیط‌زیست بین 30 تا 35 درصد ریزگردها در استان منشأ داخلی دارد.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان از مدیریت نادرست منابع آب در کشور به‌عنوان یکی از علت‌های وقوع پدیده ریزگردها با منشأ داخلی یاد کرده و گفت: متأسفانه سازمان محیط‌زیست کشور در این زمینه سکوت اختیار کرده است، این سازمان به جای انجام مأموریت‌ها و وظایف ذاتی خود به مسائل حاشیه‌ای می‌پردازد. در شرایط بحرانی فعلی نیز سازمان محیط‌زیست به جای دفاع از حقابه زیست‌محیطی و تالاب‌های استان خوزستان بر انتقال آب از استان خوزستان به استان‌های دیگر تأکید و اصرار دارد.

پاپی زاده در ادامه تأکید کرد: نمایندگان مجلس خوزستان اجازه اجرای طرح‌های انتقال آب از خوزستان به‌منظور مصارف غیر شرب را نخواهد داد.

وی از تأمین اعتبار لازم جهت اجرای طرح مالچ پاشی در کانون‌های بحرانی و فوق بحرانی در استان در سال جاری خبر داده و گفت: با تلاش نمایندگان مجلس در سال گذشته اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان جهت اجرای این طرح مورد تصویب قرار گرفت، همچنین در سال گذشته مجوز برداشت 100 میلیون تومان از صندوق توسعه ملی جهت اجرای طرح‌های مقابله با ریزگردها در استان خوزستان صادر شد.

عباس پاپی زاده ادامه داد: دولت در لایحه بودجه سال آینده نیز اعتباراتی برای مقابله با ریزگردها در استان خوزستان در نظر گرفته است اما با این تفاوت که سایر مناطق و مسائل دیگر کشور را نیز گنجانده است. در تبصره 4 بند (و) لایحه بودجه 97 این اعتبارات را لحاظ کرده است. اما در این بند علاوه بر اجرای طرح مقابله با ریزگردهای خوزستان، مصارف مختلفی برای استفاده از صندوق توسعه ملی تعریف کرده است. موضوعاتی مانند بنیه دفاعی، توسعه مناطق محروم سیستان و بلوچستان، ساماندهی بافت‌های فرسوده، حمل‌ونقل ریلی به بندی که در سال گذشته فقط مختص طرح مقابله با ریزگردها بود در لایحه بودجه سال آینده اضافه شده است.

‏‎نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: محل برداشت اعتبارات تمامی مسائل مذکور را نیز صندوق توسعه ملی تعریف کرده است. بنابراین بحث ریزگردها تنها یکی از مسائل دولت بوده است که می‌بایست اعتبار آن از صندوق توسعه ملی تأمین شود، مجموعه برداشت دولت از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های فوق در لایحه بودجه سال 97 به 6 میلیارد دلار افزایش یافته است.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان بیان کرد: این رقم کل درآمدهای مازاد از فروش نفت که باید به صندوق توسعه ملی واریز شود را شامل می‌شود. به دلیل رقم هنگفت 6 میلیارد دلار در این بند بودجه حساسیت‌های بسیاری در کمیسیون تلفیق ایجاد کرده بود و برخی از نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق اظهار داشتند برداشت این رقم با سیاست‌های صندوق توسعه ملی و برنامه ششم توسعه تطابقی ندارد و نیاز به اذن مقام معظم رهبری است که خوشبختانه این اجازه نیز توسط ایشان صادر شد.


خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان