تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۶

روایت گاردین از اقتدار واتیکان گونه مشهد

روزنامه «گاردین» با انتشار گزارشی با اشاره به این که موج اعتراضات در ایران در پایان ماه دسامبر از یکی از محافظه کارترین شهرهای ایران آغاز شد می نویسد:«دومین شهر ایران است: مشهد. محلی که حرم امام هشتم شیعیان در آن واقع شده و سالانه بیش از ۲۰ میلیون زائر شیعه را به خود جذب می کند. جمعیت این شهر در سال های اخیر به حدود سه میلیون نفر رسیده است.
رویداد۲۴- روزنامه «گاردین» با انتشار گزارشی با اشاره به این که موج اعتراضات در ایران در پایان ماه دسامبر از یکی از محافظه کارترین شهرهای ایران آغاز شد می نویسد:«دومین شهر ایران است: مشهد. محلی که حرم امام هشتم شیعیان در آن واقع شده و سالانه بیش از ۲۰ میلیون زائر شیعه را به خود جذب می کند. جمعیت این شهر در سال های اخیر به حدود سه میلیون نفر رسیده است. 

روزنامه «گاردین» با انتشار گزارشی با اشاره به این که موج اعتراضات در ایران در پایان ماه دسامبر از یکی از محافظه کارترین شهرهای ایران آغاز شد می نویسد:«دومین شهر ایران است: مشهد. محلی که حرم امام هشتم شیعیان در آن واقع شده و سالانه بیش از ۲۰ میلیون زائر شیعه را به خود جذب می کند. جمعیت این شهر در سال های اخیر به حدود سه میلیون نفر رسیده است. 

گاردين در ادامه مي نويسد:این شایعه مطرح شده بود که رقبای تندرو روحانی رییس جمهوری اصلاح طلب ایران جرقه اعتراضات را زدند و با استفاده از پایگاه ملی گرا و مذهبی شان در مشهد این کار را انجام دادند.

 «آذر تشکر» جامعه شناس شهری ۵۰ ساله می گوید که شکاف اجتماعی رو به گسترش در مشهد دست کم گرفته شده بود. نخبگانی که بسیاری از آنان با نهادهای خیریه و مذهبی خاص در این شهر در ارتباط هستند مدیریت اماکن مقدس را برعهده دارند و در تجارت های پرسودی چون هتل های لوکس در اطراف حرم مشارکت دارند. تشکر می گوید:«مردم می توانند گسترش کالایی شدن و تجاری شدن، انباشت سرمایه و احتمالا اختلاس را ببیند. با این حال، این نوع از توسعه اقتصادی در مشهد تنها منافع را برای محافظه کارانی فراهم کرده که اداره امور را در آن شهر دربرعهده دارند». 

این جامعه شناس در ادامه می افزاید:«بسیاری از مردم مشهد مذهبي هستند و نابرابری را در زندگی روزمره خود و اطرافیان شان مشاهده می کنند. آنان شاهد ریاکاری هایی که در آن شهر در جریان است بوده اند. بنابراین من فکر نمی کنم تا زمانی که ریشه این معضلات حل شوند شاهد پایان یافتن کامل و همیشگی اعتراضات باشیم». 

«گاردین» در ادامه می نویسد:«وضیت مشهد به گونه ای شده است که «محمدرضا شجریان» یکی از اساتید بزرگ موسیقی سنتی ایرانی که خود از آن دیار است نمی تواند به طور عمومی در آن شهر هنرش را نمایش داده و عرضه کند چرا که برگزاری کنسرت ها در مشهد در حال حاضر ممنوع است. 

در مورد هتل ها در آن شهر، مردمی که اکثرا از روستاها و شهرهای کوچک به مشهد می روند نمی توانند مکان مناسبی را برای اقامت پیدا کنند. آنان چندان به هتل ها نمی روند چرا که هزینه اقامت در این هتل ها بسیار بالاست و گران هستند.

 اکثر این افراد به خانه های بسیار کوچک می روند. حتی با تغییر رویکرد کنونی به سوی ارائه خدمات و تسهیلات مسافرتی به گردشگران خارجی میزان مراجعه به هتل ها به میزان ۲۰ درصد کاهش یافته است و اگر این وضعیت ادامه یابد بخش هتلداری در مشهد با معضلی اساسی مواجه خواهد شد. با تشدید تنش اخیر میان ایران و عربستان سعودی کاهش در تعداد بازدیدکنندگان خارجی از مشهد مشهود است. شاید از همین روست که تلاش می شود تا پارک های ابی مشهد به عنوان جاذبه های گردشگری مطرح شوند». 

این روزنامه بریتانیایی در ادامه می نویسد:«در حاشیه شهر مشهد حاشیه نشینی و محرومیت در حال افزایش است. پیش بینی می شود که این میزان محرومیت در سال های اینده افزایش یابد. دسترسی این افراد به خدمات رفاهی و درمانی کم و ضعیف است. برای مثال، ۸۰۰ هزار نفر در ۴۲ ناحیه حاشیه ای در مشهد زندگی می کنند که تنها به یک بیمارستان دسترسی دارند. در برخی از موارد برای ۱۶ هزار نفر ساکن آن منطقه تنها یک داروخانه وجود دارد. افراد حاشیه نشین به خصوص جوانان تنها می توانند مشاغل موقت و ناپایدار را در مشهد پیدا کنند». 

«گاردین» در ادامه می نویسد:«استان قدس رضوی ۴۳ درصد از زمین های مشهد را در اختیار و مالکیت خود دارد و دارای اقتداری واتیکان گونه بر شهر مشهد است و قدرت و نفوذ بالایی بر تصمیم گیری ها در آن شهر دارد. برای مثال، در ژوئن سال ۲۰۱۱ میلادی از صحنه نقاشی شده هنری ای از شاهنامه شاهکار حماسی فردوسی به ابعاد ۲۲۰۰ متر مربع رونمایی شد اما ظرف مدتی کوتاهی با رنگ سفید روی آن پوشانده شد. 

این پروژه ۳۰ هزار دلار هزینه داشت. با این حال، به دلیل آن که مالکیت دیوارها در اختیار آستان فدس رضوی بود و تصاویر کشیده شده غیر مذهبی تشخیص داده شده بودند این تصاویر پاک شدند. شهرداری قادر به اعتراض در مقابل تصمیم استان قدس رضوی نبود و در نهایت مجبور شد دو سال بعد مکان دیگری را برای اجرای پروژه در نظر گیرد. محافظه کاران در مشهد تلاش می کنند تا اخلاقی بودن شهر را در سطح بصری حفظ کرده و از آن حراست کنند».

منبع: روزنو
نظرات شما
پیشخوان