تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
فعالان اصلاح‎طلب در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت‎وگوی تلویزیونی شب گذشته رئیس جمهوری را ارزیابی کردند

گرامی‎مقدم: پاسخ‌های روحانی قانع‌کننده بود/ ناصری: انتظارات را برآورده نکرد

اسماعیل گزامی مقدم، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی اگر چه پاسخ های رئیس جمهور در گفت و گوی تلویزیونی با مردم را قانع کننده می داند اما عبدالله ناصری عضو بنیاد باران معتقد است که باز هم این گفت‎وگو انتظارات مردم را برآورده نکرد هر چند او نیز قائل به است که نسبت به قبل این متفاوت‎ترین گفت‎وگو رئیس‎جمهور بود.
اسماعیل گرامی‎مقدم: پاسخ‌های روحانی قانع‌کننده بود/ عبدالله ناصری: انتظارات را برآوده نکرد
رویداد۲۴اسماعیل گزامی مقدم، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی اگر چه پاسخ های رئیس جمهور در گفت و گوی تلویزیونی با مردم را قانع کننده می داند اما عبدالله ناصری عضو بنیاد باران معتقد است که باز هم این گفت‎وگو انتظارات مردم را برآورده نکرد هر چند او نیز قائل به است که نسبت به قبل این متفاوت‎ترین گفت‎وگو رئیس‎جمهور بود.  

گفت‌وگوی تلویزیونی دوشنبه‌شب رئیس‌جمهور که مجری آن رضا رشیدپور بود گرچه تفاوت‌هایی با مصاحبه‌های گذشته او داشت، اما باز هم انتظارات را برآورده نکرد.

حسن روحانی دوشنبه‌شب در برابر دوربین تلویزیون قرار گرفت تا با مردم به‌طور مستقیم درباره مسائل مهم کشور صحبت کند، البته در این گفت‌وگو نکاتی را موردتوجه قرارداد و به مواردی مبهم مانند مالکیت کشتی سانچی و نقل‌قول مطرح‌شده از سوی وزیر دفاع در خصوص منع بنگاه‌داری نیروهای نظامی از سوی مقام رهبری اشاره داشت، اما آنچه توقع می‌رفت، محقق نشد.

پیش‌ازاین مصاحبه محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور مطرح کرده بود که روحانی خبر خوشی برای مردم به دنبال دارد، اما سخنان او بدون خبر خوش پایان یافت. از رئیس‌جمهور توقع می‌رفت درباره اعتراضات اخیر مردمی، وضع معیشت، بودجه سال 97 و نوسانات ارزی که کشور را دچار بحران کرده، بیشتر توضیح دهد که خیلی گذرا و کلی آن‌ها را موردتوجه قرارداد.

علاوه براین از آنجاکه تنها راه ارتباط مستقیم حسن روحانی با مردم تلویزیون است، لازم به نظر می‌رسد تا زمان بیشتری برای چنین گفت‌وگوهایی قائل شود تا پاسخ سؤالات مهم‌تری به گوش مردم برسد.

رئیس‌جمهور در گفت‌وگو تلویزیونی خود انتظارات را برآورده نکرد

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو بنیاد باران در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در خصوص گفت‌وگو تلویزیونی رئیس‌جمهور گفت: گفت‌وگو دوشنبه‌شب رئیس‌جمهور نسبت به گذشته متفاوت بود و به نظر رسید که قدری آقای روحانی وارد فاز چگونگی ظهور در برابر دوربین تلویزیون و صحبت با مردم در کسوت ریاست جمهوری شده و دست از کلی‌گویی برداشته است، البته این مصاحبه باید اولین گفت‌وگو او بعد از سال 92 صورت می‌گرفت که در سال 96 انجام شد.

وی در ادامه اضافه کرد: نکته‌ای که این گفت‌وگو را نسبت به سایر مصاحبه‌ها متفاوت کرده بود، عدم حضور گویندگان همیشگی برنامه تلویزیونی در برابر رئیس‌جمهور بود. آقای رشیدپور دارای جاذبه بود و بیننده را پای تلویزیون نگاه داشت. در کل نسبت به گفت‌وگوهای قبلی جلوتر بود، اما تمام انتظارات را برآورده نکرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره عدم ارائه برنامه از سوی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو تلویزیونی خود اظهار داشت: توقع از رئیس‌جمهور این بود که در این مصاحبه به مسائل مهم‌تری اشاره کند، البته نکاتی مانند اظهارنظر وزیر دفاع (دستور رهبری برای واگذاری بنگاه‌های اقتصادی غیر مرتبط ارتش و سپاه)، خارج شدن بنگاه‌های اقتصادی از دست بعضی سازمان‌ها و یا نهادهای غیرمتخصص و تعلق کشتی سانچی به وزارت کار موردتوجه قرار گرفت که این موارد سؤالاتی مهمی برای مردم به وجود آورده بود.

ناصری در ادامه بیان کرد: تأکید بر موارد مورداشاره خیلی خوب بود و شاید درصورتی‌که زمینه‌ساز یک ساختاربندی جدید اداری برای دولت شود، مفید و منطقی قرار گیرد.

این عضو بنیاد باران دراین‌باره که برای مردم بیش از موارد مورداشاره بحث تورم و اشتغال اهمیت دارد که بدون پاسخ باقی ماند، اظهار داشت: گفت‌وگوی دوشنبه‌شب روحانی با سایر مصاحبه‌های او تفاوت داشت، اما انتظارات را برآورده نکرد. رئیس‌جمهور باید آنچه را که تابه‌حال مطرح نکرده بود، بر زبان می‌آورد که ازجمله می‌توان به وضعیت ذخایر ارزی کشور اشاره کرد. صحیح‌تر آن بود تا ارزهایی که به اسم برخی اشخاص در زمان آقای احمدی‌نژاد به خارج از کشور رفته بود و هنوز به کشور برنگشته اشاره می‌کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: علاوه براین رئیس‌جمهور باید بیشتر از این وارد مسائل اعتراضات اخیر و همدردی با مردم می‌شد، البته اشاره‌ای که به بحث فیلترینگ داشت بسیار خوب و مثبت بود زیرا به هر حال مردم امیدوار شدند که تلگرام توسط این دولت فیلتر نخواهد شد. البته نظرم این است که همان چند روز هم یکی از اشتباهات شورای امنیت، دولت و رئیس‌جمهور بود که اجازه این کار را صادر کردند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این رابطه افزود: با تمام این‌ها براین اعتقاد هستم که خیلی مسائل دیگر می‌توانست گفته شود که به نظر می‌رسد آقای روحانی یا ملاحظاتی در پیش‌گرفته یا اینکه هنوز ساختار واقعی مشاوره در نظام اطلاع‌رسانی او شکل نگرفته، بنابراین نمی‌دانند که در فرصت‌های طلایی چه استفاده‌هایی می‌توانند ببرند.

سخنان رئیس‌جمهور کلی‌گویی نبود

اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی و از اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس‌جمهوری گفت: روحانی با هوشمندی و صداقت مشکلات اقتصادی را بیان کردند و اقداماتی که در این خصوص در توان دولت بود را ارائه دادند، اما برخی از مشکلات را دولت نمی‌تواند برطرف سازد که به آن‌ها هم اشاره شد.

وی دراین‌باره که به کلی‌گویی رئیس‌جمهور نقدهایی به او وارد شد، ابراز کرد: نظرات رئیس‌جمهور از کلی‌گویی گذشته بود. زمانی که او به علل و عوامل مسئله زلزله به‌صورت ریز می‌پردازد، نمی‌توان نام آن را کلی‌گویی گذاشت، در زمان یک‌ساعته گمان نمی‌کنم که بتوان ریزتر از این مسائل کشور را با توجه به تنوع وکثرتی که دارد، مطرح کرد.

سخنگوی حزب اعتماد ملی در این خصوص که رئیس‌جمهور برخی از مشکلات را برشمرد، ولی به راهکار و برنامه‎ای اشاره نکرد، توضیح داد: بعضی مسائل دست رئیس‌جمهور نیست به‌طور نمونه قاچاق کالا از همین موارد است. 10 یا 15 سال گذشته آقای کروبی هم به اسکله‌های غیرقانونی و بدون مجوز اشاره کرد که درنهایت به هیچ نتیجه‌ای نرسید یا در حوزه مالیات رئیس‌جمهوری زمانی که آستان قدس یا قرارگاه خاتم مالیات نمی‌دهند و بیشتر اقتصاد هم در دست چنین نهادهایی قرار دارد، چه‌کاری می‌تواند انجام دهد؟

این عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اضافه کرد: رئیس‌جمهور در حد اختیارات خود پاسخ‌های قانع‌کننده داد، اما ازآنجاکه وضعیت مردم به دلیل معیشت در شرایط نامناسبی قرار دارد، هر پاسخی برای آنان قانع‌کننده محسوب نمی‌شود. در کشور بیش از 40 میلیون نفر زیرخط فقر هستند و حدود 15 تا 20 میلیون نفر زیرخط فقر مطلق قرار دارند، بنابراین این افراد رشد اقتصادی و کنترل تورم را حس و لمس نمی‌کنند.

گرامی مقدم یادآور شد: ریشه تمام این‌ها به نبود پول در کشور برمی‌گردد و آن مقداری هم که درنتیجه فروش نفت وارد کشور می‌شود ابهام دارد.مردم درباره مالیات‌ها نمی‌دانند، در چه قسمتی هزینه می‌شود. جنگ‌های منطقه و حمایت از کشورهایی مانند یمن و سوریه هزینه‌هایی برای کشور به دنبال دارد و این مسائل برای مردم توجیه نمی‌شود. این مسائل ازجمله مواردی است که انتقاداتی را متوجه رئیس‌جمهور و حاکمیت می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: رئیس‌جمهور البته می‌توانست در گفت‌وگو تلویزیونی خود بیشتر توضیح دهد ولی ملاحظاتی دارد که به برخی مسائل ورود پیدا نکرد.
نظرات شما
پیشخوان