تاریخ انتشار: ۲۲:۱۳ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۶

شیر آب را باز کنید

بحران‌های ناشی از پدیده گرد وغبار یک دهه است که میهمان ناخوانده مردم خوزستان شده و دولت یازدهم مصمم به حل این بحران شده است. دولت¬های قبل برای ساماندهی کانون‌های ریزگرد به حدی تعلل کردند که امروزه کانون‌های جدیدی در نقاط مختلف کشور به آمار قبل افزوده شده است.

رویداد۲۴-بحران‌های ناشی از پدیده گرد وغبار یک دهه است که میهمان ناخوانده مردم خوزستان شده و دولت یازدهم مصمم به حل این بحران شده است. دولت¬های قبل برای ساماندهی کانون‌های ریزگرد به حدی تعلل کردند که امروزه کانون‌های جدیدی در نقاط مختلف کشور به آمار قبل افزوده شده است.بحران‌های ناشی از پدیده گرد وغبار یک دهه است که میهمان ناخوانده مردم خوزستان شده و دولت یازدهم مصمم به حل این بحران شده است. دولت¬های قبل برای ساماندهی کانون‌های ریزگرد به حدی تعلل کردند که امروزه کانون‌های جدیدی در نقاط مختلف کشور به آمار قبل افزوده شده است.
در خوزستان گاهی همه‌چیز عادی به نظر می‌رسد اما یکهو آسمان اغلب شهرهای خوزستان را خاک فرا می‌گیرد و مردم را غافلگیر می‌کند. گاهی برق می‌رود و آب قطع می‌شود. از بهمن سال 1395 که خوزستان در خاموشی مطلق طولانی مدت رفت، دولت عزمش را جزم کرد تا چاره اندیشی کند. 10 سال است که روزهای عجیبی خوزستان را فرا گرفته است.
در چنین وضعیتی بازار شایعات داغ است و حرف‌ها دهان به دهان می‌چرخد. اطلاعیه پشت اطلاعیه صادر می‌شود؛ از فرمانداری و استانداری تا مدیریت بحران، آموزش و پرورش و توزیع برق، فرودگاه، هواشناسی و محیط زیست. به باور نخبگان و کارشناسان اقتصادی، هر وقت حال خوزستان خوب نباشد حال ایران هم خوب نیست. آنها تأکید می‌کنند وقتی شریان‌های حیاتی و اقتصادی در خوزستان فلج شود، تأثیر آن دامن کل کشور را می‌گیرد. مسئولان می‌گویند نسبت به رفع دغدغه مردم خوزستان حساس هستیم.

به همین دلیل بود که نگارنده این مطلب در آخرین روزهای دی ماه با استاندار خوزستان و اغلب مدیران کل و کارشناسان دستگاه‌های گوناگون راهی کانون‌های ریزگرد در اطراف اهواز شدیم. از میان تأسیسات نفتی گذشتیم و به بیابان‌هایی رسیدیم که سراسر خاک بود و بوته‌ای هم دیده نمی‌شد. آنجا بود که مسئولان گفتند باید چاره‌ای اساسی اندیشه شود. چاره‌ای که اگر به وجود نیاید نابودی خوزستان و فرار مردم از شهرها و روستاها را در برخواهد داشت. خالی شدن خوزستان یعنی به خطر افتادن منافع ملی ایران در همه ابعاد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی.
لذا به‌صورت جدی می‌طلبد نه تنها با اتخاذ تدابیر هوشمندانه بلکه با عمل بموقع دیگر شاهد چنین بحرانی در کشور نباشیم.

به همین دلیل رئیس جمهوری با دستور اکید به دو نفر از اعضای هیأت دولت آنها را راهی خوزستان کرد تا موضوع را از نزدیک پیگیری و دستورات لازم را برای دلجویی از مردم و کاهش بحران¬‌های پیش رو صادر کنند. همایون یوسفی نماینده اهواز که به همراه دیگر نمایندگان تلاش کرد تا بار دیگر نظر هیأت دولت را به خوزستان معطوف کند معتقد است که این شرایط به مراتب از جنگ هم سخت‌تر شده است و در نهایت انگشت انتقاد را به سمت وزارتخانه‌های نفت، نیرو و جهاد کشاورزی دوره‌های متوالی نشانه می‌گیرد.
کوتاه سخن اینکه مشکلات حوزه آب به نبود مدیریت صحیح منابع آبی و بحث انتقال آب بازمی‌گردد و اگر امروز شاهد بحران گرد و غبار هستیم بخش عمده آن ناشی از طرح‌های انتقال آب خوزستان در گذشته بوده است. در استان خوزستان برای رفع نیازهای آبی به 25 میلیارد مترمکعب آب نیاز است و این بدان معناست که در خود استان با کمبود آب مواجه هستیم.

 

نظرات شما
پیشخوان