تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۶
گزارش رویداد۲۴ به بهانه تاخیر در انتشار تصاویر حضور روحانی در جمع مردم زلزله‌زده کرمانشاه

لزوم اعلام عزای عمومی برای عملکرد تیم اطلاع‌رسانی دولت

هنگامی‌که در گفتگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور، از نحوه حضور وی در مناطق زلزله‌زده انتقاد می‌شود و او در واکنش به این نقد، خواهان انتشار فیلم‌ها و تصاویر حضورش در میان مردم است، اوج مصیبت و نهایت ناتوانی تیم اطلاع‌رسانی دولت نمایان می‌شود که جا دارد به این دلیل، یک هفته عزای عمومی در دولت اعلام شود.
رویداد۲۴- در یکی از منابع تاریخی به نقل از ابن ابی الحدید معتزلی آمده است که امیرالمؤمنین(ع) در مرکز حکومت خود در کوفه، برای مراجعه مردم و در میان گذاشتن مشکلات و طرح سؤالات آنان با حکومت و اعلام شکایت از عوامل حکومتی، مکان ویژه‌ای را در نظر گرفته بود و نامش را نیز «بیت القصص» نهاده بود. مردم برای طرح خواسته‌ها و پرسش‌ها و شکایات خود به بیت القصص مراجعه می‌کردند و مسئولان این مکان، موظف بودند به موارد مطروحه رسیدگی کنند و اقدامات مقتضی را پیگیری نمایند.

نخستین جنگ امیرالمؤمنین(ع) با توطئه‌گرانی بود که «ناکثین» نامیده شدند و پایان نبرد، پیروزی امام(ع) و شکست ناکثین بود. امیرالمؤمنین(ع) پس از فراغت از جنگ، نامه‌هایی خطاب به مردم مدینه و کوفه نوشت و آنان را از تمام جزئیات ماجرای جنگ؛ از ابتدای پیمان‌شکنی ناکثین تا انتهای نبرد و اقدامات انجام شده و تصمیمات آتی آگاه ساخت و آنان را در جریان روندی که منجر به مقابله نظامی شد قرار داد.

دو قطعه تاریخی فوق‌الذکر از دوران زمامداری امیرالمؤمنین(ع) حکایت از التفات به امری ضروری دارد که لازمه حکومت‌داری صحیح است و منجر به تداوم پذیرش حکومت مستقر توسط مردم می‌شود و آن هم امری به نام اطلاع‌رسانی دقیق و قدرتمند از عملکرد حکومت و تشریح اقدامات انجام شده است. در دورانی که هنوز سطح ارتباطات در مراحل ابتدایی بوده است و سطح آگاهی مردم از وقایع جاری مملکت، در وسعت اندکی قرار داشته است، امیرالمؤمنین(ع) تأکیدات فراوانی برای برقراری ارتباطات متقابل با مردم و لزوم تشریح عملکردها و پاسخ صحیح به نقدها دارد و عوامل حکومت را موظف به پاسخگویی می‌کند و مکانی را نیز در محل حکمرانی، به همین موضوع اختصاص می‌دهد؛ چراکه یکی از لوازم تداوم حکومت را وجود اعتماد متقابل میان مردم و حاکمان می‌داند و از عناصر اعتماد ساز، پاسخگویی صحیح به درخواست‌ها و سؤالات مردم و تشریح اقدامات حکومت برای اذهان پرسشگر جامعه است.

امروزه و در دورانی که قرن ارتباطات وسیع و گسترده است و جهان به دهکده کوچکی تبدیل شده است که به‌طور مرتب و مکرر، حجم ارتباطات فی‌مابین مردم جوامع در حال گسترش است، لزوم اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف و تشریح اقدامات و عملکردهای دولت‌ها، بیش از گذشته ضروری به نظر می‌رسد. در زمانه ارتباطات و در عصر انفجار اطلاعات، شکست در فضای رقابتی موجود، متوجه گروهی است که نسبت به تشکیل تیم رسانه‌ای و مدیریت صحیح اطلاع‌رسانی به فضای جامعه، غفلت ورزیده باشد و یا آن را کم اهمیت برشمرده باشد.

هرگونه غفلت از تشکیل تیم منسجم رسانه‌ای و هرگونه بی‌توجهی به موضوع اطلاع‌رسانی دقیق و خلاقانه، و در نتیجه به کار گماردن نیروهای «فشل» و کم‌توانی که دارای حداقل خلاقیت هستند، آن هم در فضایی که رسانه‌های رقیب با بیشترین امکانات و با بهره‌گیری از خبره‌ترین نیروها، در حال هجوم هستند، منجر به وادادگی در فضای رسانه‌ای و اجبار به واکنش منفعلانه به‌جای کنش قدرتمندانه خواهد شد.

از ابتدای دولت حسن روحانی تاکنون، بارها به وی و یارانش تذکر داده شده است که بیشترین ضرباتی که دولت متحمل می‌شود از ناحیه ضعف شدید در بخش رسانه و اطلاع‌رسانی است و مادامی که این معضل، پابرجا باشد فضای تخریبی نسبت به عملکرد دولت، پیروز میدان نبرد خواهد بود. بارها به رئیس‌جمهور تذکر داده شده است که به‌کارگیری افرادی در تیم اطلاع‌رسانی دولت که اعتقادی به اهداف دولت اعتدال ندارند و یا کمترین فعالیت مثمرثمری انجام نمی‌دهند و یا توانایی اقدامات خلاقانه را ندارند، بیشترین ضربات را به دولت وارد کرده است و بیشترین فضا را در اختیار مخالفان دولت قرار داده است.

هنگامی‌که در گفتگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور، از نحوه حضور وی در مناطق زلزله‌زده انتقاد می‌شود و او در واکنش به این نقد، خواهان انتشار فیلم‌ها و تصاویر حضورش در میان مردم است، اوج مصیبت و نهایت ناتوانی تیم اطلاع‌رسانی دولت به ریاست پرویز اسماعیلی، عضو ارشد ستاد محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 نمایان می‌شود که جا دارد به این دلیل، یک هفته عزای عمومی در دولت اعلام شود.

از این قبیل رخدادهای نابخشودنی، در عملکرد تیم اطلاع‌رسانی دولت حسن روحانی به تعداد فراوانی قابل مشاهده است، رخدادهایی که منجر به شکل‌گیری این دیدگاه در میان جامعه شده است که فقط و فقط، حسن روحانی است که از عملکرد دولتش دفاع می‌کند و هیچ‌یک از اعضای تیم اطلاع‌رسانی‌اش، هنوز کفش‌ها را «ورنکشیده‌اند.»

رئیس‌جمهور بااینکه می‌داند تیم اطلاع‌رسانی دولت در ایام انتخابات، کمترین نقش را در ایجاد فضای رسانه‌ای غالب که منجر به پیروزی مجدد وی شد نداشته است و بااینکه مشاهده می‌کند که ضعف و کم‌کاری این تیم در طی چهار سال گذشته، ضربات فراوانی را بر پیکره دولت وارد آورده است اما باز هم یکی از آخرین توصیه‌های مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که در مورد بازنگری در اعضای تیم اطلاع‌رسانی دولت و نحوه عملکرد آن مجموعه بود را عملیاتی نمی‌کند و نسبت به «زبان مو در آورده» منتقدان دلسوز و حامی خود، بی‌تفاوتی را پیشه می‌کند.

آقای روحانی باید بداند که اصلی‌ترین خاک‌ریز در مواجهه با نبرد تمام‌عیار و هجمه همه‌جانبه‌ای که توسط رقبا سازمان‌دهی شده است و می‌خواهد دولت او را به شکست بکشاند، سال‌ها است که رها شده است و اگر نگوییم در تصرف رقبا است باید بگوییم «بی‌خاصیت» شده است و باید هر چه زودتر فکری به حال آن کرد.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان