تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۶

اهمیت فیزیوتراپی پس از جراحی زانو

جوانی 25 ساله هستم که سال‌هاست حرفه‌ای ورزش می‌کنم. متأسفانه چندی پیش هنگام ورزش دچار آسیب زانو شدم. پزشک معالجم به‌صورت آرتروسکوپی زانوی پایم را جراحی کرد. اما تأکید می‌کند باید هرچه سریعتر درمان فیزیوتراپی را آغاز کنم. لطفاً مرا راهنمایی کنید که آیا واقعاً فیزیوتراپی لازم است و اگر نیاز است مدت زمان آن چقدر باید باشد؟

رویداد۲۴-جوانی 25 ساله هستم که سال‌هاست حرفه‌ای ورزش می‌کنم. متأسفانه چندی پیش هنگام ورزش دچار آسیب زانو شدم. پزشک معالجم به‌صورت آرتروسکوپی زانوی پایم را جراحی کرد. اما تأکید می‌کند باید هرچه سریعتر درمان فیزیوتراپی را آغاز کنم. لطفاً مرا راهنمایی کنید که آیا واقعاً فیزیوتراپی لازم است و اگر نیاز است مدت زمان آن چقدر باید باشد؟فیزیوتراپی بعد از جراحی نقش بسیار حیاتی در بازگشت بیمار به زندگی حرفه‌ای او دارد. هرگونه تأخیر و تعلل در درمان فیزیوتراپی می‌تواند اثری منفی بر نتیجه جراحی داشته باشد.

به‌طور معمول پروسه درمان فیزیوتراپی از همان روز جراحی و در بیمارستان آغاز می‌شود و ممکن است تا 6 ماه و حتی بیشتر ادامه یابد. مدت زمان فیزیوتراپی معمولاً به میزان نیاز بیمار به استفاده از زانو که در افراد عادی و ورزشکار متفاوت است، بستگی دارد.
بهتر است بدانید فیزیوتراپی تلاش می‌کند با کنترل تورم و حفظ تمامیت مفصل، فعالیت عضلات بویژه عضله چهار سر که پس از جراحی دچار آتروفی(لاغرشدگی)می شود را به حالت اولیه بازگرداند.
کنترل درد و بازگرداندن دامنه حرکتی زانو، تمرینات راه رفتن، تمرینات تعادلی تخصصی و پیشرفته بر اساس نیاز بیمار کمک دیگری است که فیزیوتراپی به شما خواهد کرد. بنابراین فیزیوتراپی گزینه‌ای غیرقابل حذف است اما شما باید در انتخاب فیزیوتراپ بسیار دقت کنید و از ادامه درمان به‌صورت شخصی یا زیر نظر افراد غیر فیزیوتراپیست شدیداً خودداری کنید.

دکتر مجید داستانی

فیزیوتراپیست

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان