تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

رد کلیات لایحه بودجه سیاسی بود/ تغییر خاصی نمی‎توان بر لایحه بودجه اعمال کرد

غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی درباره سیاسی بودن رد کلیات لایحه بودجه، تصریح کرد: احساس می‎کنم این یک کار روانی بود و نمی‎توان دلیل محتوایی به آن نسبت داد، بنابراین باید آن را بیشتر سیاسی دانست. اگر اوایل اغتشاشات و ناآرامی‎ها این اقدام صورت می‌گرفت، حرکت خوبی بود زیرا پیامی را به مردم می‌رساند ولی زمانی که تلفیق براساس مطالب مردم کار خود را انجام داد، رد کلایت بودجه فاقد توجیه بود.
رد کلیات لایحه بودجه سیاسی بود/ تغییر خاصی نمی‎توان بر لایحه بودجه اعمال کرد
رویداد۲۴غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی درباره سیاسی بودن رد کلیات لایحه بودجه، تصریح کرد: احساس می‎کنم این یک کار روانی بود و  نمی‎توان دلیل محتوایی به آن نسبت داد، بنابراین باید آن را بیشتر سیاسی دانست. اگر اوایل اغتشاشات و ناآرامی‎ها این اقدام صورت می‌گرفت، حرکت خوبی بود زیرا پیامی را به مردم می‌رساند ولی زمانی که تلفیق براساس مطالب مردم کار خود را انجام داد، رد کلایت بودجه فاقد توجیه بود.

خبر رد کلیات لایحه بودجه از جمله کارهایی است که کمتر می‎توان آن را در اخبار دید، اما روز شنبه که نمایندگان زمان طولانی برای بررسی آن گذراندند و پس از صحبت‎های موافقان و مخالفان اکثریت اعضای خانه ملت به این نتیجه دست یافتند که نباید آن را مورد تائید قرار دهند.

غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون تلفیق در این باره  به خانه ملت گفته است:« بخشی از نمایندگان در خصوص نوع مصرف و روش برداشت هایی که قرار است از صندوق توسعه ملی صورت بگیرد، حرف داشتند. در خصوص هدفمندی یارانه ها ابهاماتی دارند که باید به صورت سریع تر و روان تر این موضوع روشن شود که در جلسه فردای کمیسیون تلفیق موارد مدنظر نمایندگان مجلس در خصوص لایحه مورد بررسی قرار می گیرد.»

البته گروهی از نمایندگان هم بر این اعتقاد هستند که این کار سیاسی بوده و پیامی برای مردم معترض در پی داشته است. فارغ از اینکه حرکت روز شنبه اعضای خانه ملت سیاسی بود یا اقتصادی کمیسیون تلفیق 72 ساعت فرصت دارد تا مجدد لایحه بودجه را مورد بازبینی قرار دهند و تغییرات مورد نظر را بر آن اعمال سازند.

غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و تلفیق در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره دلایل رد کلیات لایحه بودجه 97 گفت: دلیل عدم رای به کلیات لایحه بودجه 97 مشخص نیست و شخصا در این باره قانع نشدم.

وی در این خصوص اضافه کرد: در صورتی که زمان ارائه لایحه توسط دولت چنین نتیجه‎گیری می‎شد، قابل قبول‎تر بود ولی وقتی کمیسیون تلفیق با توجه به نظر نمایندگان مجلس، چکش کاری‎های لازم را انجام داده بود و  کلیات آن در کمیسیون به تصویب رسید، متوجه مخالفت نشدم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در رابطه با مباحث مطرح شده از سوی مخالفان اظهار داشت: بحث‎های مخالفان به پیش از ایجاد تغییرات در کمیسیون تلفیق ربط پیدا می‎کرد و ارتباطی به پس از کارهای این کمیسیون نداشت. بر این تصور هستم که در نتیجه این کار زمانی از کشور گرفته شد.

جعفرزاده دراین باره که در مدت تعیین شده لایحه بودجه چه تغییراتی در کمیسیون تلفیق می‎کند، گفت: سه هفته اعضای کمیسیون تلفیق روی لایحه بودجه کار کردند، الان مشخص نیست که چه اتفاق خاصی قرار است در 72 ساعت روی دهد که در این سه هفته نداده است. در این مدت حداقل روزی 10 تا 12 ساعت 40 یا 50 نفر بر روی لایحه بودجه کار کارشناسی انجام دادند.

این عضو کمیسیون تلفیق در ادامه یادآور شد: ضرورتی بر رد کلیات لایحه بودجه 97 وجود نداشت و از اظهار نظر مخالفان اصلا قانع نیستم.  امیدوارم در این 72 ساعت با تغییرات جزئی به صحن بازگردد، البته سخنگو کمیسیون هم از لایحه به خوبی دفاع نکرد.   

وی در این باره که رد کلیات لایحه بودجه سیاسی بود، تصریح کرد: احساس می‎کنم این یک کار روانی بود و  نمی‎توان دلیل محتوایی به آن نسبت داد، بنابراین باید آن را بیشتر سیاسی دانست. اگر اوایل اغتشاشات و ناآرامی‎ها این اقدام صورت می‌گرفت، حرکت خوبی بود زیرا پیامی را به مردم می‌رساند ولی زمانی که تلفیق براساس مطالب مردم کار خود را انجام داد، رد کلایت بودجه فاقد توجیه بود.

این عضو برنامه و بودجه و محاسبات درباره پیام مسئله فوق به مردم و رئیس‎جمهور نیز افزود: تمام پیام‎ها در تلفیق دیده شد و بر همان اساس با افزایش نرخ حامل‎های انرژی مخالفت صورت گرفت، هدفمند کردن یارانه‎ها طبق قانون به دولت واگذار و اوراق مشارکت معادل سال 96 شد. به این معنا که تغییرات اساسی صورت گرفت و ضرورت پیچیده‎ای وجود نداشت.

جعفرزاده با تاکید مجدد بر سیاسی بودن رد کلیات لایحه بودجه درباره نتیجه آن بیان کرد: یک تخلیه بار سیاسی بود وگرنه همانطور که اشاره کردم تغییر خاصی نمی‎توان بر آن اعمال کرد زیرا مگر طبق قانون اساسی تا چه اندازه نمایندگان اختیار تغییر دارند؟ برای بودجه 97 اعضای خانه ملت کمی فراتر از اختیارات خود هم تغییر دادند. در مجموع رد آن  کار حساب شده‎ای نبود.

این عضو کمیسیون تلفیق اضافه کرد: در حال حاضر اعضا کمیسیون خیلی هم نمی‎دانند چه چیزی را باید اصلاح کنند زیرا چیزی برای اصلاح باقی نمانده است. نهایت دوباره می‎توان در هدفمندی با اضافه کردن یک جامعه  ورود پیدا کرد. 
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان