تاریخ انتشار: ۱۸:۲۵ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۶

سیگار برقی به اندازه سیگار معمولی خطرناک است

برخلاف تبلیغات رایج در مورد استفاده از سیگار الکترونیکی به دلیل خطر کمتر نسبت به سیگار، مطالعه‌ای جدید نشان داده است که استعمال سیگار الکترونیکی با آسیب مستقیم به دی‌ان‌ای، خطر ابتلا به سرطان و بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.

رویداد۲۴-برخلاف تبلیغات رایج در مورد استفاده از سیگار الکترونیکی به دلیل خطر کمتر نسبت به سیگار، مطالعه‌ای جدید نشان داده است که استعمال سیگار الکترونیکی با آسیب مستقیم به دی‌ان‌ای، خطر ابتلا به سرطان و بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.

جدیدترین یافته پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک نشان می‌دهد که میزان نیکوتین دریافتی از سیگارهای الکترونیکی اهمیتی ندارد، چراکه روی دی‌ان‌ای تأثیر می‌گذارد.

ممکن است برخی مسئولین استفاده از سیگار الکترونیکی را به دلیل خطر کمتر نسبت به سیگار توصیه کنند، اما دانشمندان نظر کاملا متفاوتی دارند. مطالعه پزشکی جدید دانشگاه نیویورک نشان می‌دهد که استعمال سیگار الکترونیکی ممکن است شما را در معرض خطر بالقوه سرطان و بیماری‌های قلبی قرار دهد.

در این تحقیقات، موش‌هایی به مدت ۱۲ هفته در معرض چیزی شبیه به سیگار الکترونیکی ملایم قرار گرفتند و پژوهشگران پس از بررسی دقیق وضعیت موش‌ها متوجه شدند که دی‌ان‌ای مثانه، قلب و ریه آن‌ها آسیب دیده است. علاوه بر این، بهبود دی‌ان‌ای و پروتئین ریه محدود شده بود.

سیگار برقی به اندازه سیگار معمولی خطرناک است

نیکوتین چه بر سر بدن می‌آورد؟
به‌طور خلاصه؛ نیکوتین بدون توجه به نحوه انتقال آن می‌تواند در بدن به ماده سرطان‌زای «کارسینوژن» تبدیل شود. کارسینوژن (Carcinogen) به هر نوع از مواد رادیونوکلئید (اثر تابش) گفته می‌شود که عامل مستقیم ایجاد سرطان باشد؛ یعنی ماده‌ای که توانایی آسیب‌رسانی به ژنوم یا اختلال در فرایندهای متابولیکی سلول را دارد.

مواد پرتوزا (رادیواکتیو) نیز سرطان‌زا هستند و فعالیت‌های سرطان‌زایی آن‌ها به دلیل تابش پرتوهای گاما و ذرات آلفاست. استنشاق آزبست، برخی دی‌اکسین‌ها و دود تنباکو نیز از دیگر عوامل شایع سرطان‌زا به شمار می‌روند.

در بیماری سرطان، سلول‌های آسیب‌دیده فرآیند آپوپتوز یا مرگ سلولی برنامه‌ریزی‌شده را انجام نمی‌دهند. مواد سرطان‌زا با تغییر متابولیسم سلولی و آسیب رساندن مستقیم به دی‌ان‌ای سلول‌ها، تداخل با فرایندهای زیستی را افزایش می‌دهند و موجب تقسیم سلولی کنترل‌نشده و درنهایت، شکل‌گیری تومورهای بدخیم می‌شوند.

در حالت طبیعی، اگر آسیب به دی‌ان‌ای بیش از حد شدید باشد و قابل‌ترمیم نباشد، منجر به آپوپتوز می‌شود؛ ولی اگر مسیر آپوپتوز سلول، آسیب‌دیده باشد، سلول نمی‌تواند از تبدیل شدن خود به یک سلول سرطانی جلوگیری کند.

آسیب‌های سیگار الکترونیکی
محققان مواد شیمیایی مضر دیگری را نیز طی این تحقیق شناسایی کردند. درحالی‌که آزمایش‌ها نشان می‌دهد که سیگارهای الکترونیکی مضر هستند، قرار گرفتن در معرض دود این سیگارها نیز به بدن آسیب می‌رساند.

این مطالعه همچنین نشان داده است که نیتروسامین‌های سرطان‌زای تنباکو در بدن استعمال‌کنندگان سیگارهای الکترونیکی ۹۷ درصد کمتر از مصرف‌کنندگان سیگارهای معمولی است؛ اما نباید تصور کرد که این مقدار به بدن آسیب نمی‌رساند، زیرا همین مقدار نیز به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از افراد غیرسیگاری است.

بر اساس این تحقیق، کاربران سیگارهای الکترونیکی در سطحی مشابه با مصرف‌کنندگان چسب‌های نیکوتین قرار دارند.

رقابت تنگاتنگ
«مون شونگ تانگ» نویسنده مقاله این پژوهش می‌گوید که هنوز روشن نیست که سیگارهای معمولی مضرترند یا سیگارهای الکترونیکی.

درحالی‌که برخی مطالعات پیشین، احتمال ابتلا به اختلالات سلامتی را در اثر مصرف سیگار الکترونیکی کمتر اعلام کرده‌اند؛ مطالعه اخیر نشان می‌دهد که با استعمال سیگار الکترونیکی، نیتروزاسیون نیکوتین در بدن انسان رخ می‌دهد. در فرآیند نیتروزاسیون، ترکیبات آلی به مشتقات نیتروسو تبدیل می‌شوند.

بنابراین به لحاظ نظری، افرادی که سیگار الکترونیکی مصرف نمی‌کنند ولی در معرض دود آن قرار دارند هم با برخی از خطرات مشابه مواجهند و تنها راه محفوظ ماندن از خطر، کاهش میزان حضور در معرض دود است.

سیگار الکترونیکی چیست؟
سیگار برقی یا سیگار الکترونیکی، وسیله‌ای الکترونیکی است که استعمال دخانیات را شبیه‌سازی می‌کند. این کار با تولید بخارات خاصی انجام می‌شود که بو، طعم، مزه و احساس کشیدن سیگار واقعی را به مصرف‌کننده می‌دهد.

افراد غیرسیگاری با استفاده از این دستگاه‌ها در معرض اعتیاد به نیکوتین قرار می‌گیرند. از عوارض این سیگار می‌توان به التهاب و حس ناخوشایند در گلو و دهان، سرفه، سرگیجه و تهوع اشاره کرد.

سیگار الکترونیکی اولین‌بار در سال ۲۰۰۳ (۱۳۸۲) و در کشور چین تولید شد، اما امروزه در نقاط مختلف جهان فروخته می‌شود و میلیون‌ها مصرف‌کننده دارد. در کشورهای مختلف، قوانین متفاوتی در مورد فروش و استفاده از سیگارهای الکترونیکی وضع شده است. ارزش تولید جهانی این محصول در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) به مرز 3 میلیارد دلار رسید.

در حال حاضر، برخی از شرکت‌های بزرگ تولید سیگار در جهان که در سال‌های اخیر با کاهش قابل‌توجه در فروش مواجه بوده‌اند، به سرمایه‌گذاری در تحقیق و تولید سیگار الکترونیکی روی آورده‌اند.

مزیت‌ها و خطرهای احتمالی سیگارهای الکترونیکی، موضوع موردبحث محقق‌ها و سازمان‌های فعال در زمینه بهداشت و سلامت است. بعضی دانشمندان، ازجمله مسئولان اداره غذا و دارو (FDA) در ایالات‌متحده آمریکا هشدار داده‌اند که در مورد ایمن بودن این محصول، هنوز سؤال‌های فراوانی بی‌پاسخ مانده است.

طبق آزمایش‌های انجام‌شده، هیچ‌کدام از ۴۰۰۰ ماده شیمیایی مضر موجود در کاغذ، فیلتر و توتون سیگارهای معمولی در سیگارهای الکترونیکی وجود ندارد؛ اما این سیگارها حاوی مواد شیمیایی مضر دیگری هستند که می‌توانند به اندازه سیگارهای معمولی به مصرف‌کننده آسیب بزنند.

سازندگان سیگار برقی مدعی هستند که این نوع سیگار باعث تشویق نوجوانان به استفاده از آن نمی‌شود، اما نتیجه تحقیقات مختلف این ادعا را زیر سؤال می‌برد. پژوهش‌ها مؤید آن است که مصرف‌کنندگان سیگارهای الکترونیکی در قیاس با دیگران، شانس کمتری برای ترک سیگار دارند.

منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان