تاریخ انتشار: ۱۳:۰۱ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۶
دو عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‎وگو با رویداد۲۴، تشریح کردند:

چرا کلیات لایحه بودجه ۹۷ رد شد، چرا تایید شد؟

یوسفیان ملا، عضوکمیسیون تلفیق بر این عقیده است که در رای گیری روز یکشنبه و رد کلیات بودجه 97، هیچ سیاسی کاری و پنهان کاری وجود نداشته است و نمایندگان به دلیل انتقاداتی که برخی از موارد بودجه داشتند، به کلیات آن رای منفی دادند هر چند حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه رد کلیات لایحه بودجه 97 را سیاسی کاری و ناشی از دست‌های پشت پرده می‌داند.
چرا کلیات بودجه 97 رد شد، چرا تایید شد؟

رویداد۲۴یوسفیان ملا، عضوکمیسیون تلفیق بر این عقیده است که در رای گیری روز یکشنبه و رد کلیات بودجه 97، هیچ سیاسی کاری و پنهان کاری وجود نداشته است و نمایندگان به دلیل انتقاداتی که برخی از موارد بودجه داشتند، به کلیات آن رای منفی دادند هر چند حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه رد کلیات لایحه بودجه 97 را سیاسی کاری و ناشی از دست‌های پشت پرده می‌داند.

بالاخره امروز، مجلس با 182 رای، به کلیات بودجه سال 97 رای موافق داد تا نمایندگان در صحن در یک مدت زمان دو الی 3 هفته‌ای، جزئیات آن را مورد بررسی قرار دهند. 

روز یکشنبه هفته جاری اما، بودجه یک بار در صحن علنی مورد رای گیری قرار گرفت اما نمایندگان با 120 رای مخالف، آن را بار دیگر به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند. این رد کلیات بودجه اقدامی کم سابقه بود که بسیاری از کارشناسان و نمایندگان اعلام کردند که این موضوع به دلیل سیاسی‌کاری‌ها و دست‌های پشت پرده بوده است. از سوی دیگر اما برخی از نمایندگان، خصوصا اعضای کمیسیون تلفیق که زمان زیادی را صرف بررسی آن کرده بودند، عنوان کردند که هیچ سیاسی کاری نبوده است و دلیل مخالفت نمایندگان مشخص نیست.

این انتقادات و مباحث تا جایی پیش رفت که واکنش علی لاریجانی، رئیس‌مجلس را هم به همراه داشت. لاریجانی در جلسه غیرعلنی روز گذشته و پیش از شروع جلسه علنی به برخی از نمایندگان گلایه کرده و اعلام کرده است که «هیات رئیسه نه خواستار مخالفت با کلیات بودجه شده است و نه خواستار این بوده ایم که بدون موافقت و مخالفت، کلیات بودجه تایید شود.»

به هرحال با توجه به اظهارنظرهای موافق و مخالف و به قول برخی، «دست‌های پشت پرده» کلیات بودجه سال 97 به تایید نمایندگان رسید، تا نمایندگان بتوانند با توجه به انتقادات موجود ، جزئیات آن را مورد بررسی قرار دهند.

عزت‎الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‎وگو با رویداد۲۴، با اشاره به تصویب کلیات بودجه 97 در روز چهارشنبه، گفت: بودجه برخلاف دفعه اول که با رای بالای مخالفان رد شد، اما در جلسه امروز بودجه توانست با رای نزدیک به 70 درصدی نمایندگان، تصویب شود. به همین دلیل به نظر می‌رسد رای مخالفان تا حدودی جلب شده است که رای مثبت و موافق خود را اعلام کرده‌اند.

یوسفیان ملا با بیان اینکه رد کلیات بودجه 97 در روز یکشنبه، سیاسی‌کاری نبوده است، خاطرنشان کرد: نمی‌توان گفت رد کلیات بودجه سیاسی کاری بوده است، افرادی که می‌گویند سیاسی کاری شده است باید دلیل و مصداق صحیحی از این موضوع ارائه دهند. صراحتا می‌گویم تنها موضوعی که در بحث بودجه مطرح نبوده، «سیاسی‌کاری» است. همه مباحث کارشناسی شده بود، هیچ در بسته‌ای وجود نداشت که بخواهیم پشت آن درِ بسته تصمیم‎گیری انجام دهیم. دولت، مشاورین، دستگاه‌های نظارتی، همه و همه در زمان بررسی و تصمیم‎گیری در خصوص بودجه حضور داشتند و هیچ در بسته یا موضوع پنهانی برای سیاسی‌کاری وجود نداشت.

عضوکمیسیون تلفیق با تاکید بر اینکه وجود هرگونه سیاسی‎کاری در رد کلیات بودجه 97، را صراحتا رد می‌کنم، تصریح کرد: دوستان مخالف نظرشان این بود که بسیاری از مشکلات کشور باید با همین بودجه حل و فصل شود، اما قانون بودجه هم می‌گوید من برای یک سال هستم، که طبیعتا در این یکسال نمی‌توان تمامی مشکلات کشور را حل کرد. بحث اشتغال، تورم، نرخ دلار، افزایش قیمت‌ها، حقوق پرسنل و بازنشستگان و ... از جمله دغدغه‌های نمایندگان مخالف در این خصوص بود.

این نماینده مجلس، در ادامه یاد آور شد: بحث افزایش قیمت حامل‌های انرژی فعلا متنفی است. البته دولت این اختیار را دارد که بخواهد قیمت‌های حامل‌های انرژی را افزایش دهد اما خود دولت هم تمایلی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی ندارد زیرا نمی‌خواهد فشاری را بر مردم تحمیل کند، به همین دلیل بحث افزایش قیمت بنزین، گازوئیل و غیره در برنامه بودجه سال 97، منتفی است. برای برداشت از صندوق توسعه ملی نیز، رهبر انقلاب اجازه دادند تا برای بحث مقابله با ریزگردهای خوزستان و چند مورد دیگر، برداشت از صندوق توسعه ملی انجام شود، همچنین افزایش درآمدهای مالیاتی هم فعلا منتفی شده است.

رد کلیات بودجه در روز یکشنبه سیاسی کاری بود

در همین رابطه، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر و عضو کمیسیون برنامه و بودجه، در گفت‎و‎گو با رویداد۲۴، با اشاره به تصویب کلیات بودجه سال 97 در صحن علنی مجلس، گفت: در روز یکشنبه مخالفت‌هایی با بودجه صورت گرفته بود. در این چندروز برخی از موارد اختلافی رفع شده است و برخی جهات هم خیر. معتقدم ما از یک جایی باید این روند بودجه ریزی را متوقف کنیم تا تغییرات لازم را ایجاد کنیم. 

حاجی دلیگانی ادامه داد: با این نوع روش بودجه‎ریزی، کشور دچار سختی می‌شود. زیرا ما از حدود 30 سال گذشته تاکنون، 78 درصد از بودجه‌هایمان عمرانی بوده است اما اکنون 17 درصد از بودجه به بخش عمرانی اختصاص داده شده است. لذا ما باید بودجه را به سمت کاهش بودجه جاری و افزایش بودجه عمرانی ببریم، تا منابع به مردم برسد. ما باید به اصطلاح یک ترمزی بر روی این موضوع بزنیم که متاسفانه نشد. 

این نماینده مجلس در ادامه یادآور شد: مشکلاتی در بودجه وجود دارد که باید حل و فصل شود، به طور مثال اکنون همین تبصره یک، قسمت الف، 14 و نیم درصد از سهم صادرات نفت و گاز به صورت یکجا و به صورت چک سفید امضا به وزارت نفت داده می‌شود. این کار اصلا کار صحیح و منطقی نیست، بلکه باید به صورت کاملا تایید شده مشخص می‌شد که درصد بالایی از آن صرف بازسازی و توسعه زیرساخت‌های وزارت نفت و درصد کمی از آن صرف هزینه‌های جاری وزارت نفت می‌شود. زیرا ما طبق اخباری که از وزارت نفت دریافت کرده‌ایم، متوجه شده‌ایم که در هزینه‌های جاری اسراف‌های بسیاری در این وزارت‎خانه صورت می‌گیرد. 

حاجی دلیگانی با بیان اینکه رای‎گیری روز یکشنبه تا حدودی سیاسی بوده است، خاطرنشان کرد: در روز یکشنبه و رای‌گیری که صورت گرفت من آن را کمی سیاسی کاری و دارای دست‌های پشت پرده می‌دانم، اما رای گیری امروز اینگونه نبود، بلکه رای‌گیری امروز یک شرایط خاصی داشت. مد نظر نمایندگان این بود که اگر کلیات بودجه بار دیگر رد شود، باعث اخلال در روند اداره کشور می‌شود، به همین دلیل هرچند که برخی از مشکلات و ابهامات باقی مانده بود، اما نمایندگان رای مثبت به کلیات بودجه 97، دادند.   
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان