تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۶

توضیحات رئیس سازمان زندان‌ها از روند نگهداری بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اخیر

در پی درخواست نمایندگان مجلس جهت بازدید از بازداشتگاه اوین، تعداد ۱۱ نفر از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از بازداشتگاه اوین بازدید کردند.

رویداد۲۴-در پی درخواست نمایندگان مجلس جهت بازدید از بازداشتگاه اوین، تعداد ۱۱ نفر از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از بازداشتگاه اوین بازدید کردند.اصغر جهانگیر در ابتدای این بازدید و طی نشستی با ارائه گزارشی در خصوص بازداشت‌شدگان اغتشاشات در تهران گفت: سازمان زندان‌ها به عنوان مجموعه نگهداری متهمان و محکومان به حبس با حکم مراجع قضایی است که در جریان اغتشاشات اخیر نیز تعدادی از بازداشت‌‌شدگان تحویل تعدادی از زندان‌‌ها شدند.

رئیس سازمان زندان‌ها ادامه داد: تمامی بازداشت‌‌شدگان به محض ورود طبق رویه جاری در زندان‌‌ها، پس از انجام مراحل پذیرش که شامل تشکیل پرونده شخصیت و ویزیت پزشکی نیز است در سالن قرنطینه اسکان موقت داده شدند.

این مقام ارشد قضایی افزود: بلافاصله پس از ورود غربالگری‌های لازم در خصوص افراد بازداشت شده اجرا شد که تعدادی از آنان در بدو ورود و به دلایل مختلف طبق هماهنگی با مراجع قضایی آزاد شدند.

جهانگیر ادامه داد: در مورد بقیه بازداشت‌‌شدگان نیز پیگیری‌‌های لازم به سرعت انجام شد که در حال حاضر در این بازداشتگاه فقط چهار نفر از بازداشت‌‌شدگان حضور دارند و بقیه آزاد شدند.

وی با بیان آماری از وضعیت تحصیلی، اقتصادی و اجتماعی بازداشت‌شدگان اظهار داشت: با ورود این افراد ما پیگیری‌های لازم را در خصوص وضعیت قضایی آنان انجام دادیم و وضعیت قضایی تعداد اندک باقیمانده نیز در حال پیگیری است. 

رئیس سازمان زندان‌‌ها با اشاره به اقدام به خودکشی یکی از بازداشت‌شدگان نیز توضیحاتی را درخصوص وضعیت شخصیتی و جسمی وی و نحوه اقدام به خودکشی به نمایندگان مجلس ارائه داد.

در ادامه این نشست، الهیارملکشاهی رییس کمسیون حقوقی و قضایی مجلس و رییس هیات، ضمن قدرددانی از مجموعه سازمان زندان‌‌‌ها به دلیل فراهم کردن شرایط لازم برای این بازدید گفت: کار زندانبانی کاری سخت و طاقت‌فرساست و قطعاً هم سازمان زندان‌ها و هم مجموعه قضایی بیشتر از سایرین نگران سلامتی زندانیان و مراقبت از آنان هستند.

وی با اشاره به وضعیت بودجه سازمان زندان‌ها تصریح کرد: سازمان زندان‌‌ها علیرغم کمبود بودجه اقدامات زیادی درخصوص فعالیت‌های اصلاحی و تربیتی انجام می‌دهد که امیدواریم این بازدیدها در کمک به سازمان زندان‌‌ها نیز مفید باشد.

رییس کمسیون حقوقی و قضایی مجلس افزود:جهت پیشبرد اهداف سازمان زندان‌های کشور باید همتی همگانی از سوی نهادهای دولتی و غیردولتی ذیربط و تعاملات فزاینده‌ای بین نمایندگان مجلس با دعوت و حضور آنان در زندان‌های سطح کشور صورت پذیرد.

در ادامه نمایندگان مجلس با حضور در بخش‌‌های مختلف بازداشتگاه اوین از نزدیک با نحوه خدمات‌‌رسانی و نگهداری مددجویان از جمله قرنطینه، آشپزخانه، اتاق‌های محل اسکان و.. بازدید کرده و با تعدادی از زندانیان به گفت‌وگو درخصوص کمبودها و نحوه برخورد متولیان بازداشتگاه پرداختند.

شایان ذکر است در این بازدید الهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، محمدعلی وکیلی عضو هیات رئیسه، محمد کاظمی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی، محمدجواد فتحی عضو کمسیون قضایی و حقوقی، عبدالکریم حسین‌زاده عضو کمیسیون عمران، محمد مهدی برومندی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، ولی‌‌الله نانواکناری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، عزت‌الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه، حجت‌الاسلام حسن نوروزی سخنگوی کمیسون قضایی و حقوقی، هاشم آهنگری دبیر کمیسیون قضایی و حقوقی و فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری به نمایندگی از زنان مجلس، به اتفاق جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها، محبی مدیرکل زندان‌های استان تهران و جمعی از مدیران سازمان زندان‌ها حضور داشتند.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان