تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
انصاری‌راد، نماینده مجلس ششم در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

اجبار حجاب نه ضروری است و نه به مصلحت کشور/ اعتراض «دختران خیابان انقلاب» کاملاً ریشه داخلی دارد

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس ششم بر این عقیده است که مشکلات جامعه و اعتراضات اخیر بانوان به حجاب، بحث اجباری بودن آن است، با توجه به اینکه هیچ ضرورتی در خصوص اجبار حجاب وجود ندارد به نظرم ادامه این روند به مصلحت کشور نخواهد بود.
اجبار حجاب نه ضروری است و نه به مصلحت کشور/ اعتراض «دختران خیابان انقلاب» کاملاً ریشه داخلی دارد
رویداد۲۴رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس ششم بر این عقیده است که مشکلات جامعه و اعتراضات اخیر بانوان به حجاب، بحث اجباری بودن آن است، با توجه به اینکه هیچ ضرورتی در خصوص اجبار حجاب وجود ندارد به نظرم ادامه این روند به مصلحت کشور نخواهد بود.

«دختران خیابان انقلاب» نام دختران و زنانی است که چند وقتی است به نشانه اعتراض به حجاب اجباری، به بالای کیوسک‌های برق رفته و شال و روسری خود را به یک چوب می‌بندند و به حجاب اجباری اعتراض می‌کنند. 

استارت این حرکت را اولین بار ویدا موحد زد. زنی که حدود یک ماه قبل در خیابان انقلاب شال خود را به چوب وصل کرد و بالای کیوسک برق ایستاد و بعدازآن نیز توسط مأموران انتظامی، بازداشت و روانه زندان و بعد از مدتی هم آزاد شد. 

اعتراض به حجاب اجباری در میان زنان جامعه همواره وجود داشته است. این اعتراضات اما عموماً در همان محافل خصوصی یا کمی فراتر در شبکه‌های اجتماعی نمود پیدا کرد. هرچه جلوتر می‌رویم، اعتراضات به مسائلی که «اجباری» هستند، بیشتر و بیشتر می‌شود و حتی گشت‌های ارشاد هم تاکنون نتوانسته‌اند بر این موضوع فائق آیند و به نوعی آن را کنترل کنند. خصوصاً در این برهه از زمان که عربستانی که در همسایگی ما است، حجاب اجباری فقط و فقط برای زنان مسلمان است و سایر زنانی که به هر دلیل اعتقادی به این موضوع ندارند، می‌توانند آزادانه پوشش خود را انتخاب کنند. 

این اعتراضاتی که عموماً غیرآشکار و به‌صورت پنهانی اعلام می‌شد، با توجه به وضعیت رو به رشد جامعه، رفته‌رفته رنگ و بوی علنی به خود گرفت، تا جایی که زنان در اعتراض به این اجبار، در خیابان‌ها حجاب‌های خود را از سر برداشتند. در همین خصوص نیز برخی از مسئولین نیز به این موضوع واکنش نشان داده و به نوعی با این دختران، همراهی و همدردی کردند. سهیلا جلودارزاده، نماینده مردم تهران در واکنش به این موضوع گفت: «زمانی برای زنان دچار محدودیت می‌‌شدیم و آن‌ها را در تنگنای غیرلازم قرار می‌دادیم همین مسئله موجب شد تا با این فشارها طغیان ایجاد شود و دختران خیابان انقلاب روسری‌هایشان را سر چوب بگذارند. این کارها به خاطر رفتار اشتباه ماست. هرگاه زن و مرد یا حتی حیوان از حقوق الهی‌شان منع شوند، این مسئله موجب طغیان می‌شود و آن‌ها خود را از محدودیت و اسارت آزاد می‌کنند.»

طبق عقیده بسیاری از کارشناسان، جامعه اکنون به سمت و سویی می‌‌رود که مردم خصوصاً زنان مطالبات و خواسته‌های خود را ابراز و بر سر آن پافشاری هم می‌کنند. در جامعه‌ای که زنان از ابتدایی‌ترین حقوق خود ازجمله رفتن به ورزشگاه، محروم هستند، طبیعی است که بخواهند به دنبال رفع این تبعیض‌ها باشند و صدای اعتراضات خود را با هر روش ممکن، به گوش مسئولان برسانند.  

حجت‌الاسلام حسین انصاری‎راد، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس ششم در گفت‌وگو با رویداد۲۴ با اشاره به موضوع «دختران خیابان انقلاب» که به حجاب اجباری معترض بودند، گفت: دولت و به‌طورکلی نظام باید ریشه این اعتراضات را پیدا کند. هرچند که ریشه این اعتراضات «اجبار» است، اما باید یک تصمیم عقلانی و منطقی برای آن اتخاذ شود. 

انصاری راد با بیان اینکه ریشه اعتراضات این بانوان در بحث اجبار خلاصه می‌شود، خاطرنشان کرد: البته در این اعتراضات سایر مشکلات اجتماعی ازجمله تبعیض‌ها، دخالت و جستجو در زندگی خصوصی افراد، فقر و غیره هم نقش اساسی دارد اما اعتراض‌های اخیر به نظرم به‌طور ذاتی به بحث «اجبار» مرتبط است و مستقیماً ناشی از عدم رضایت عمومی در سطح جامعه است.

نماینده اسبق مجلس با اشاره به اینکه اجبار حجاب در اسلام نیز جزء ضروریات نیست، تصریح کرد: اصل حجاب مسلماً در اسلام وجود دارد و رعایت آن بر مکلف هم واجب است اما اجبار، ضروری و صحیح نیست. در اسلام صراحتاً به این موضوع اشاره نشده است اما «فرض تکلیف توانستن و رعایت مصلحت فرد و جامعه است» و به نظر می‌رسد اکنون اجبار بر خلاف مصلحت کشور است.

حسین انصاری راد با بیان اینکه ما نباید اصل رسالت رسول اکرم، توحید و خداوند را قربانی حجاب کنیم، خاطرنشان کرد: حفظ حرمت رسول اکرم از اوجب واجبات است و ما نباید کاری کنیم که در کشور نسبت به رسول اکرم و اصول اسلام خدشه‌ و بی‌حرمتی صورت بپذیرد. البته این‌ مسائل، موضوعات بسیار پیچیده‌ای هستند. مسائل اجتماعی، نیازهای جوانان همه و همه این مشکلات بر روی هم تلنبار شده و  باعث شده تا این‌گونه و با این روش سرباز کند.

انصاری راد با اشاره به سخنان برخی از مسئولین که این اعتراضات را با خارج از کشور مرتبط می‌دانند، گفت: بنده معتقدم که این قبیل اعتراضات و مشکلات کاملاً ریشه داخلی دارد، اما از بیرون از کشور هم ممکن است تحرکاتی در این خصوص صورت بگیرد، ولی اساس این موضوع در داخل کشور است و ریشه آن را باید در درون کشور و جامعه جستجو کنیم.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
کرمانشاه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
0
0
من حدود یکماهه شبانه روز دارم قرآن و دین رو زیر و رو میکنم و هیچ جا اصلا محدوده ای برای پوشش زن و مرد بغیر از عورتین نیامده علی الخصوص در قرآن .فقط یکسری روایات متناقض هست که هم حجاب تایید شده هم رد شده.
نظرات شما
پیشخوان