تاریخ انتشار: ۱۲:۴۱ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۶

آقای باهنر از مردم عذرخواهی کنید!

«بهتر است آقای باهنر به جای آن که مردم را به طرفداری آمریکا و اسرائیل متهم کند، به خاطر حمایت و مطرح کردن احمدی‌نژاد که دولتش نتیجه‌ای جز انهدام ظرفیت‌های اقتصادی، مالی و انسانی کشور نداشت از مردم عذرخواهی کند.»
رویداد۲۴- «بهتر است آقای باهنر به جای آن که مردم را به طرفداری آمریکا و اسرائیل متهم کند، به خاطر حمایت و مطرح کردن احمدی‌نژاد که دولتش نتیجه‌ای جز انهدام ظرفیت‌های اقتصادی، مالی و انسانی کشور نداشت از مردم عذرخواهی کند.»

«رای سیاه در کشورمان یعنی کسی که نظام و اسلام را قبول ندارد و طرفدار آمریکا و اسراییل است. شاید پنج میلیون باشد.» این پاسخ محمدرضا باهنر، فعال سیاسی اصولگراست که در گفت‌وگو با روزنامه قانون به زبان آورده است. وقتی از او سوال شده است که چه می‌توان کرد تا افرادی که پای صندوق‌های رای نمی‌آیند با نظام همراه شوند، می‌گوید ۳۰ درصدی که در انتخابات رای نمی‌دهند را نباید تحلیل کرد. او در بخشی از پاسخ خود دو جمله جنجالی به کار می‌برد و می‌گوید: «رای سیاه یعنی رای طرفدار آمریکا و اسرائیل که شاید تعداد آن ۵ میلیون نفر باشد.» استفاده از این ادبیات شاید کمی از سوی باهنر که برای جریان سیاسی اصولگرانقش «لابی‌من» را ایفا کرده کمی عجیب و غریب به نظر می‌رسید.

علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم همین نظر را دارد. او به فرارو می‌گوید: «من بیان این صحبت‌ها را از فردی که در عرصه سیاست باسابقه است، عجیب و غیر منتظره می‌دانم. بدترین نوع مواجهه نخبگان و سیاستمداران این است که نگاه آنها به مردم کشورشان بیگانه‌انگارانه باشد؛ چیزی که متاسفانه در سخنان آقای باهنر کمی مشهود است.»

او ادامه می‌دهد: «متاسفانه ما این نوع ادبیات و رفتارهای تحقیرآمیز را این روزها از چهره‌های اصولگرا، بعضی از چهره‌های مذهبی و ائمه جمعه زیاد می‌بینیم. این نوع ادبیات بدون شک شکاف بین مردم و مسئولان را بیشتر می‌کند. اگر واقعا آقای باهنر معتقدند در ایران ۵ میلیون نفر طرفدار آمریکا و اسرائیل هستند، باید از ایشان پرسید که این ۵ میلیون نفر، چه ترکیب جمعیتی دارند. آیا این ۵ میلیون نفر کسانی نیستند که در زمان جمهوری اسلامی متولد شده‌اند یا پرورش یافته‌اند؟ اگر این گونه باشد بیشتر از آن که باید ۵ میلیون نفر را مقصر دانست، باید نظام را مقصر دانست که نتوانسته است شهروندانی که در بدو تولد تحویل گرفته، به آرمان‌های کشور خود، وفادار تربیت کند.»

این فعال‌سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: «چنین سخنانی درست و صحیح نیست. بخش عمده‌ای از افرادی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند، ممکن است این گونه تصور کنند که حضور دیگران در انتخابات کفایت می‌کند. الزاما این گونه نیست که افرادی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند، معاند باشند یا نظام را قبول نداشته باشند. بخشی از آنها نیز منتقد به حساب می‌آیند. متاسفانه در سال‌های اخیر از هر حضور مردم، چه در انتخابات، چه در راهپیمایی‌ها تفسیر به رای شده و این اصلا برای مردم قابل پذیرش نیست که حضورشان به نفع جریان خاصی مصادره شود. حتی افرادی در کشورند که ممکن است به نظام معتقد نباشند اما این افراد هم شهروندان ایران هستند و باید از حقوق برابر با دیگر شهروندان برخوردار باشند. به این ترتیب این گونه سخنان، نه تنها برداشتی کاملا نادرست و بیان آن نیز خطایی بزرگ است بلکه نشان‌دهنده یک نوع شکاف بین مسئولان و مردم است.»

تاجرنیا با بیان این که دوره استفاده از این ادبیات گذشته است، می‌گوید: «این سخنان برای آقای باهنر یک امتیاز منفی به حساب می‌آید؛ خصوصا آن که ایشان یکی از سابقه‌داران جناح اصولگرا محسوب می‌شود. یادمان باشد که ایشان یکی از افرادی بودند که آقای احمدی‌نژاد را به جناح اصولگرا تحمیل کردند و هشت سال سیاه را برای کشور رقم زدند. بهتر است آقای باهنر به جای آن که مردم را به طرفداری آمریکا و اسرائیل متهم کند، به خاطر حمایت و مطرح کردن احمدی‌نژاد که دولتش نتیجه‌ای جز انهدام ظرفیت‌های اقتصادی، مالی و انسانی کشور نداشت، از مردم عذرخواهی کند.»
نظرات شما
پیشخوان