تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
محمدجواد جمالی‌نوبندگانی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

امنیت کشور باید به موازات معیشت پیشرفت کند/معامله «میگ» با روزی یک میلیون بشکه نفت اصلا امکان‌پذیر نیست

محمدجواد جمالی نوبندگانی می‌گوید ما باید در حوزه امنیت به موازات موضوعات معیشتی، بهداشتی و درمانی، اشتغال و غیره پیشرفت داشته باشیم و امن بودن کشور یک امر بسیار حیاتی است.
امنیت کشور باید به موازات معیشت پیشرفت کند/معامله میگ با روزی یک میلیون بشکه نفت اصلا امکان‌پذیر نیست
رویداد۲۴- محمدجواد جمالی نوبندگانی می‌گوید ما باید در حوزه امنیت به موازات موضوعات معیشتی، بهداشتی و درمانی، اشتغال و غیره پیشرفت داشته باشیم و امن بودن کشور یک امر بسیار حیاتی است.

تقویت کشور به لحاظ نظامی و امنیتی همیشه به عنوان یک اصل اجتناب‌ناپذیر مطرح بوده است. در همین راستا زمزمه‌های خرید جنگنده‌های میگ 31 و 35 از روسیه به گوش می‌رسد. جنگنده‌هایی که به اعتقاد برخی از رده خارج هستند و ضمن این موضوع، افرادی هم هستند که معتقدند باید حافظه تاریخی خود در جریان خرید اس 300 را به کار انداخت و بیش از پیش در این معامله به روسیه اعتماد نکرد.

محمدجواد جمالی‌نوبندگانی، نماینده فسا در مجلس شورای اسلامی در  گفت‌وگو با رویداد۲۴ راجع به خرید بحث برانگیز جنگنده‌های میگ 31 و 35 از روسیه و اینکه با این شرایط بد اقتصادی آیا این معامله باید از چنین اولویتی برخورددار باشد، گفت: در ابتدا باید بگویم که روزنامه الدیار لبنانی این موضوع را مطرح کرده و اعلام شده که ایران باید برای این معامله روزی یک میلیون بشکه نفت بصورت رایگان به روسیه صادر کند که این موضوع اصلا امکان پذیر نیست. در حال حاضر کل تولید نفت خام ما در روز دو و نیم میلیون بشکه است. به نظر من گزارش روزنامه الدیار صحیح و واقعی نیست. 

وی در ادامه افزود: البته کشور باید در حوزه امنیت به موازات موضوعات معیشتی، بهداشتی و درمانی، اشتغال و غیره پیشرفت داشته باشد و در این موضوع جای هیچ شکی نیست. ما باید ناوگان دریایی و هوایی خود را تقویت کنیم مخصوصا که ساختار موجود در این بخش‌ها به قبل از انقلاب برمی‌گردد. اکنون هزینه‌ای که برای ناوگان و جنگنده‌های مستعمل و مستهلک کشور می‌شود بسیار بالاست، اما این گزارشی که در این رسانه عربی آمده هنوز رسمیت پیدا نکرده و ما در کمیسیون امنیت ملی گزارشی رسمی بابت خرید این جنگنده‌ها دریافت نکردیم و باز هم تاکید می‌کنم که گزارش روزنامه الدیار لبنان ناقص است و غیرواقعی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه فارغ از نوع معامله آیا می‌توان روسیه را قابل اعتماد دانست مخصوصا که در دوره‌ای برای خرید اس300 با آن‌ها تا مدت‌ها با مشکل روبرو بودیم، گفت: در همین موضوع انرژی اتمی گفته می‌شد آلمان قابل اعتماد است اما وقتی جلوتر رفتیم دیدیم اینطور نیست. در رابطه با موضوع خرید اس300 هرچند با طرف روسی به مشکل خوردیم اما پس از تعاملاتی که صورت گرفت این موضوع حل و فصل شد؛ در حالی که کشورهای دیگر حاضر نشدند این تجهیزات فناوری پیشرفته را به ما ارائه دهند. 

وی تصریح کرد: در حال حاضر ما نمی‌توانیم جنگنده در کشور تولید کنیم چون اگر این امکان را داشتیم حتما تولید می‌کردیم تا ارز از کشور خارج نشود. بحث‌های امنیتی، بحث‌های کوچه و بازار نیست و این موضوعات باید کارشناسانه و حساس دنبال شود.

وی در مورد اینکه گفته می‌شود جنگنده‌های میگ 31 و 35 مدت‌ها است از رده خارج شده است تصریح کرد: اصلا اینطور نیست. در حال حاضر جنگنده‌های میگ 31 و 35 جزو جنگنده‌های قوی هستند.

جمالی درباره صحبت رهبر انقلاب که عنوان کردند ما بایستی تکنولوژی را وارد کشور کنیم و در این راستا سرمایه گذاری شود اما در این معامله از وارد شدن تکنولوژی به کشور خبری نیست و حتی روسیه عنوان کرده که خلبانان ایرانی هم برای آموزش باید به روسیه بیایند گفت: ورود تکنولوژی به کشور راجع به بسیاری از فناوری‌های دیگر صدق می‌کند اما در موضوعات امنیتی بحث متفاوت است. 

وی ادامه داد: به طور مثال اگر ایران پهپادی را تولید کند به خاطر اینکه بازار را در این رابطه در اختیار داشته باشد علم تولید این تکنولوژی را به دیگر کشورها نمی‌فروشد؛ ما در موضوعات نظامی، مهندسی معکوس هم داشتیم. در جنگ‌های امروزی، کشوری با بمباران‌های وسیع، کشوری دیگر و مراکز حساس آن را نشانه می‌رود و اهداف خود را پیگیری می‌کند. بنابراین امن شدن فضای کشور و اینکه جنگنده‎هایی داشته باشیم که رهگیری‌های خوبی داشته باشند امری بسیار حیاتی است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ششش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
0
0
من آقای جمالی را نمیشناسم، ولی روس ها را در حد عالی میشناسم، اگر چنین معامله ای سر بگیره، آقای جمالی و همفکرانشان شدیدا کودن هستند.
علی
|
Canada
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
0
0
نگاه کنیدآقاچراقبول نمیکنیدیاروبرگشته گفته اف22بخرید نمیدونید ایران.فقط همین روسیه وچین اوداره یک لحظه فکرشو بکون اگر باکشوری مثل عربستان درگیر بشیم میخوایم چکارکنیم درمقابل اون همه جنگنده مدرن ...عربستان شروع کرده داره سامانه موشکی زمین به هوا نصب میکنه برای مقابله باموشک های مافکرشو بکنید چه بلایی به سرمامیادش کافیه شرکت نفت های مارو بزنن چکارمیخوایم بکنیم عزیزان آدم کم تربخوره بهتره یا هرگزنخوره این دوهواپیما قویی ترین هواپیما های جنگی جهان نیستن ولی درمقابل اف16واف15برتری هوایی دارن همین هم خوبه فعلا باتشکر
ناشناس
|
United States
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
0
0
پس شعار نه شرقی نه غربی چی شد تاکی باید به روسها باج داد. حداقل مثل ترکها که شرط خرید اس ۴۰۰ را منوط به ورود تکنو لوژیش به کشورشان کردند باشیم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان