تاریخ انتشار: ۰۸:۵۳ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۶
مهدی پازوکی، اقتصاددان در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

مالیات باید درآمد اصلی دولت باشد/ کشور گران اداره می‌شود/ اصلاحات نشود کشور دچار مشکل می‎شود

مهدی پازوکی، اقتصاددان گفت: سالم‌ترین راه درآمد کشور دریافت مالیات است. امور جاری کشور باید از منبع درآمد مالیاتی کشور اداره شود. همان‌طور که در همه کشورهای توسعه‌یافته هم این اتفاق رخ می‌دهد.
مالیات باید درآمد اصلی دولت باشد/ کشور گران اداره می‌شود/ اصلاحات نشود کشور دچار مشکل می‎شود
رویداد۲۴مهدی پازوکی، اقتصاددان گفت: سالم‌ترین راه درآمد کشور دریافت مالیات است. امور جاری کشور باید از منبع درآمد مالیاتی کشور اداره شود. همان‌طور که در همه کشورهای توسعه‌یافته هم این اتفاق رخ می‌دهد. 

بررسی لایحه بودجه در مجلس که این روزها مهم‌ترین اخبار صحن علنی به شمار می‌آید، معاف کردن عوارض اربعین و ثابت نگه‌داشتن عوارض سفرهای خارج از کشور و همچنین ادامه پرداخت یارانه‌هاست. هرچند این موارد کاهش درآمد دولت را در پی دارد اما به نقل از مهدی پازوکی، اقتصاددان دولت نباید درآمد خود را از این موارد تأمین کند. 

مهدی پازوکی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره کاهش منابع درآمدی دولت در بررسی لایحه بودجه توسط نمایندگان از جمله ثابت ماندن عوارض خروج از کشور در سفرهای زیارتی گفت: من با افزایش 3 برابری عوارض سفرهای خارج نیز مخالفت خود را اعلام کرده بودم. چون اعتقاددارم افزایش عوارض، سفرها را کاهش می‌دهد. درصورتی‌که قشر پژوهشگر، اساتید، دانشجویان و... که اتفاقا قشر متوسط جامعه هم هستند باید دنیا دیده شوند. 

پازوکی ادامه داد: عوارض سفر زیاد نمی‌تواند در درآمد کشور تأثیر داشته باشد. چون چه تعداد از 80 میلیون جمعیت کشور به سفر خارج از کشور می‌روند. ثابت کردن عوارض سفرهای خارج و معافیت سفر زیارتی اربعین نباید در درآمد اهمیت داشته باشد.  

این اقتصاددان گفت: به نظر من رقم درآمد اصلی دولت باید از راه مالیات تأمین شود. درصورتی‌که اگر ما اقتصاد را صد درصد بگیریم، 20 درصد شامل معاف از مالیات و 40 درصد فرار مالیاتی وجود دارد. یعنی ما فقط 40 درصد مالیات دریافت می‌کنیم. درصورتی‌که سالم‌ترین راه درآمد کشور مالیات است. 

او افزود: دولت به‌تنهایی برای دریافت مالیات نمی‌تواند اقدام کند بلکه حاکمیت یعنی قوه مجریه، قوه مقننه و قوه قضاییه هم باید همکاری کنند تا اصلاحات نظام مالیاتی صورت گیرد. البته نمایندگان مجلس هم بسیار در این امر می‌توانند سهم داشته باشند. 

پازوکی اشاره کرد: از طرفی، پول نقد فقط برای پروژه‌های زیربنایی و پروژه‌های نفتی باید هزینه شود. بنابراین اداره امور جاری کشور باید از منبع درآمد مالیات کشور انجام گیرد. همان‌طور که در همه کشورهای توسعه‌یافته هم این اتفاق رخ می‌دهد.

او ادامه داد: در هیچ کشور اروپایی، آمریکایی، استرالیایی نمی‌بینید که مخارج دولت از منبع غیر مالیاتی  باشد. برای همین درست کردن سیستم مالیاتی در کشور یکی از ضروریات به شمار می‌آید. 

استاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: اصلاح سیستم هم فقط با دستاوردهای امروزی بشر امکان‌پذیر است. یعنی با روش سنتی نمی‌توان یک کشور صنعتی را اداره کرد یا با مدیریت سنتی نمی‌توان سیستم کارآمد مالیاتی داشت و عدالت را در جامعه برقرار کرد.

این اقتصاددان گفت: باید طبق قانون همه افراد صاحب درآمد، مالیات پرداخت کنند و مالیات آن‌ها در سیستم تأمین اجتماعی باز توزیع شود. اگر همین اقدام به‌درستی انجام شود دیگر نیازی به یارانه نقدی هم نیست. از آستان قدس رضوی گرفته تا نمایندگان مجلس، وزیر و وکیل و مستخدم یک شرکت معمولی باید به‌اندازه درآمد خود مالیات بپردازند. 

او اشاره کرد: وزارت کار و رفاه اجتماعی در دولت آقای خاتمی تشکیل شد تا سیستم رفاه اجتماعی را یک‌کاسه کند. اما اکنون می‌بینیم در بودجه شورای نگهبان 3 هزار میلیون تومان برای کمک اشخاص حقیقی و حقوقی در نظر گرفته‌شده است. سؤال این است که وقتی کمیته امداد وظیفه کمک به نیازمندان دارد چرا شورای نگهبان باید چنین ردیف بودجه‌ای داشته باشد.

پازوکی افزود: ما کشور را گران اداره می‌کنیم. ما باید در بخش درآمد و هزینه شفاف‌سازی داشته باشیم. علاوه بر دولت، حکومت هم باید بخواهد تا شفاف‌سازی صورت گیرد. یکی از دلایلی که بانک‌های دنیا با ما کار نمی‌کنند همین عدم شفاف‌سازی است.

او تأکید کرد: اصلاحات اقتصادی برای کشور ما ضروری است و اگر این اصلاحات انجام نشود، در بلندمدت کشور دچار مشکل می‌شود. من همین حالا وجود این مشکل را به‌عنوان کارشناس اقتصاد می‌بینم. اصلاحات، شامل اصلاحات ساختار اداری، فنی و اجرایی، نظام تصمیم‌گیری و مدیریت کشور است. 

پازوکی ادامه داد: اول باید سیستم اداری را تغییر دهیم. ازآنجایی‌که ما در سیستم اداره کشور بند پارتی داریم به‌جای افراد کارآمد بیشتر افراد ناتوان و بی‌تجربه وارد سیستم می‌شوند. این موضوع در همه دستگاه‌ها نیز دیده می‌شود. ما باید بدانیم که قضاوت به عالم علم حقوق نیاز داریم تا بتواند قضاوت عادلانه‌ای داشته باشد. اما آیا این اتفاق می‌افتد. همین ماجرا در آموزش‌وپرورش، نهاد ریاست جمهوری اتفاق می‌افتد. 

این اقتصاددان گفت: ببینید بودجه مجلس ما بالاترین بودجه در مجلس‌های دنیا را دارد اما آیا کارایی مجلس  ما، با مجلس بریتانیا یکی است؟ بنابراین بازهم می‌گویم، اقتصاد ما نیاز به اصلاحات دارد که هرچه به تأخیر بیفتد، هزینه آن در کشور بالاتر می‌رود. 

او در پایان تأکید کرد: ما می‌توانیم از تکنولوژی اطلاعاتی که امروز وجود دارد دستگاهی بسازیم که جلوی بسیاری از مفاسد و کلاه‌برداری را بگیرد. هرچه اقتصاد شفاف باشد در این راه موفق‌تر خواهیم بود.

نظرات شما
پیشخوان