تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ تازه‎ترین ادعای رييس کل بيمه مركزی را بررسی کرد

گزارش «همتی» از صنعت بیمه؛ واقعيت‎ها يا آرزوها

رییس کل بیمه مرکزی ایران بهتر از هرکس دیگري وضعیت این صنعت را می‎داند و از اين رو بیمه مرکزی بايد بپذيرد كه در این نابسامانی‎ها چه اندازه نقش دارد و مقصر است و قبول كند تایید مدیران ضعیف و ناتوان بدون برنامه، خروجی بهتر از این براي صنعت بيمه نخواهد داشت.
گزارش «همتی» از صنعت بیمه؛ واقعيت‎ها يا آرزوها
رویداد۲۴- «سود ٧٠٠ میلیارد تومانی صنعت بیمه در سال ٩٦» تازه‎ترین و آخرين اظهارات تامل برانگیز رییس کل بیمه مرکزی است.

رییس کل بیمه مرکزی ایران با هدف ارائه عملكرد خود در هفته گذشته میزبان خبرنگاران در یک نشست مطبوعاتي بود؛ آن هم در شرایطی که براساس نظر کارشناسان عملکرد ایشان در دولت دوازدهم در مقام قياس نسبت به دولت یازدهم ضعیف‎تر و غير قابل دفاع‎تر بود!

عبدالناصر همتی، رییس کل بیمه مرکزی در این نشست در پاسخ به سوال زیانده بودن صنعت بیمه کشور مدعی شد که صنعت بیمه در سال ٩٥ در حدود ٧٠٠ میلیارد تومان سود کسب کرده است! 

این در حالی است که براساس سالنامه آماری بیمه مرکزی عملکرد صنعت بیمه در سال ٩٥ نشان می‎دهد که شرکت‎های بیمه‎ای برای خسارت معوق (خسارت در جریان) بالغ بر ٦٠٠٠ هزار میلیارد تومان پرداخت نموده‎اند. همچنین بنا به اظهارات کارشناسان صنعت بیمه خسارت معوق در نظر گرفته شده حداقل از انحراف نامساعد ٣٠ تا ٤٠ در حالت خوشبینانه برخوردار است.

در حالي كه اگر خسارت معوق نزدیک به واقعیت در نظر گرفته شود می‎بایست در حدود ٨٠٠٠ هزار میليارد تومان برآورد شود. اما اين آمار برای سال ٩٥ درحدود ٦٠٠٠ هزار میلیارد تومان لحاظ شده است که از انحراف نا مساعد ٢٠٠٠ هزار میلیارد تومانی برخوردار بوده و در نتیجه صنعت بیمه حداقل با زیان ١٣٠٠ میلیارد تومانی دست به گریبان است و سهم عمده آن در مربوط به شرکت سهامی بیمه ایران است.

بررسي سود سالهاي ٩٢ الی ٩٥ بيانگر اين مطلب است كه با وجود اعلام سود در طي سه سال اخير، زيان انباشته ١٥٠٠ ميلياردی سال٩٢ با رشدي ١٣٣ درصدي در پايان ٩٥ به حدود ٣٥٠٠ ميليارد زيان تبديل شده است. بنابراين عملكرد بيمه ايران بعنوان بزرگترين شركت بيمه‌ای، ابهام اساسی در گزارش رييس كل ايجاد می‌كند.

از ديگر آثار سو در بيمه مركزي ايجاد رقابت ناسالم شرکتها برای جذب بیمه نامه و به تبع آن ارائه نرخ‎های غیر فنی در این صنعت است كه چرايي آن را بايست در مدیراني كه در بيمه مركزي تایید و منصوب شدند دانست.

وضعيتي كه موجب بروز نا کارآمدی و عدم کارآیی در این صنعت شده است و باعث شد تا سالانه هزاران میلیارد تومان زیان به اقتصاد کشور وارد شود. اما در این مدت بیمه مرکزی خواسته یا ناخواسته نتوانسته از این زیان جلوگیری كند.

رییس کل بیمه مرکزی ایران بهتر از هرکس دیگري وضعیت این صنعت را می‎داند و از اين رو بیمه مرکزی بايد بپذيرد كه در این نابسامانی‎ها چه اندازه نقش دارد و مقصر است و قبول كند تایید مدیران ضعیف و ناتوان بدون برنامه، خروجی بهتر از این براي صنعت بيمه نخواهد داشت.

اين اتفاقات در حالي رخ مي دهد كه حضور مجدد همتی در راس صنعت بیمه ابتدا موجب خوشحالی اهالی این صعنت شد اما غافل ازاینکه گذشت زمان و حضور مجدد در بیمه مرکزی موجب مصلحت اندیشی و بی انگیزگی و تشدید سیاسی کاری در ایشان شد. از این رو فرصت تغییر و تحول در صنعت بیمه را در این مدت از دست رفته باید تلقی کرد.

اما انتظار می رود وزارت اقتصاد برای جبران این خسران و عقب افتادگي ها از مدیران خوش فکر و با انگیزه و مهمتر از همه غیر سیاسی برای این جایگاه کاملا اقتصادی در روزهای آینده استفاده نمایید تا صنعت بیمه را از این وضعیت نامطلوب که هر لحظه ممکن است شرکت بیمه ای با وشرایط بیمه "توسعه" ظاهر شود و اعتماد عمومی را نسبت به صعنت بیمه کشور از بین ببرد جلوگیری کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
حسین عزیزی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
0
0
چرند است
نظرات شما
پیشخوان