تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۹ نظر
گرامى مقدم سخنگوی حزب اعتمادملی در گفت‌وگو با رويداد٢٤:

آیت‌الله جنتى برای شنیدن صدای مردم حذف جناحی را متوقف کند/فقر زاییده ساختاری است که آقای جنتی ایجاد کرد

اسماعیل گرامى مقدم، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، معتقد است که آیت‌الله جنتی به‌عنوان دبیر شورای نگهبان برای اینکه بتواند صدای مردم را بشنود، باید دست از حذف یک جریان خاص بردارد و در انتخابات آتی در سال 98، با عدم رد صلاحیت نخبگان سیاسی، فضا را برای انتخاب آزادانه مردم، باز بگذارد.
آیت‌الله جنتى برای شنیدن صدای مردم حذف جناحی را متوقف کند/فقر زاییده ساختاری است که آقای جنتی ایجاد کرد
رویداد۲۴ -اسماعیل گرامى مقدم، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، معتقد است که آیت‌الله جنتی به‌عنوان دبیر شورای نگهبان برای اینکه بتواند صدای مردم را بشنود، باید دست از حذف یک جریان خاص بردارد و در انتخابات آتی در سال 98، با عدم رد صلاحیت نخبگان سیاسی، فضا را برای انتخاب آزادانه مردم، باز بگذارد.

این روزها همه حرف از شنیده شدن صدای مردم می‌زنند، مسئولین کشور در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب، در همایش‌ها و سخنرانی‌هایشان‌ همواره بر این نکته  تأکید می‌کنند که باید صدای اعتراض مردم را شنید و به آن توجه کرد. اما اینکه چرا بعد از گذشت نزدیک به 4دهه از عمر انقلاب، مسئولین به‌تازگی یادشان آمده صدای مردم را بشنوند هم جای بسی تأمل دارد.

آیت‌الله احمد جنتی، در نشست هماهنگی برگزاری مراسم چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفته بود: «ما باید هر چه می‌توانیم به مردم برسیم و صدای آنان را بشنویم. ما نباید خودمان را از مردم جدا کنیم، همان‌گونه که آنان نیز در این سال‌ها از نظام جدا نشده‌اند و امروز مهم‌ترین مسئله جامعه ما معیشت است. افراد زیادی مشکلات معیشتی دارند که باید به مشکلات آنان رسیدگی شود و برای حل آن‌ها اقدامات لازم را انجام داد.» این سخنان در حالی از سوی دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان مطرح می‌شود که انتقادات به شخص ایشان در خصوص عدم شنیدن صدای مردم، همواره وجود دارد. 

یکی از اساسی‌ترین انتقاداتی که به آیت‌الله جنتی  وارد می‌شود، رد صلاحیت‌های گسترده سیاسیون یک جریان خاص، توسط شورای نگهبان تحت مدیریت ایشان است، که روزبه‌روز انتخابات‌ها را برای مردم محدود و محدودتر می‌کند، نمونه ساده آن را هم می‌توان در انتخابات مجلس شورای اسلامی سال 94 مشاهده کرد. بعد از اتفاقات و حوادث مجلس ششم و سال 88،‌ برخی از مسئولین مانند دبیر شورای نگهبان، ‌فرصت را مناسب دیدند تا با بهانه‌های مختلفی مانند در ارتباط بودن با «فتنه» و عدم «التزام عملی به اسلام» بسیاری از سیاسیون را از گردونه انتخابات حذف کرده و فرصت انتخاب کردن را از مردم بگيرند.

در چنین شرایطی اما،‌ آیت‌الله جنتی و همفکران او از شنیده شدن صدای مردم صحبت می‌کنند،‌ صدایی که سال‌ها خودشان سعی کردند آن را به هر نحوی که شده نشنیده بگيرند و به آن بهایی ندهند. تا شايد هزینه‌های نظام را كاهش دهند، اما به نظر می‌رسد هنوز متوجه نشده‌اند كه با اين روش و رویه نه تنها صداى اعتراضات مردم را روزبه‌روز بلندتر می‌کنند، بلكه هزینه‌های نظام را هم سنگين و سنگین‌تر می‌کنند.

اسماعیل گرامی‌مقدم، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ با اشاره به سخنان اخیر آیت‌الله احمد جنتی در خصوص اینکه «صدای مردم را باید شنید»، گفت: اعتراضاتی که در ماه گذشته و در اکثر شهرهای ایران رخ داد، حتماً برای دلسوزان نظام نگران‌کننده بوده است، زیرا به‌هرحال واقعیت‌ها را باید پذیرفت. شاید بیش از 60 میلیون از جمعیت کنونی کشور ما، انقلاب را ندیده‌اند یا به‌صورت ملموس آن را درک نکرده‌اند و با هزینه‌های بسیاری که ایران به‌ویژه در جنگ تحمیلی 8 ساله، متحمل شد، ناآشنا هستند. در کنار همه این مسائل، این نیازها و مطالبات مردم است که به هم پیوسته شده و انباشته شدن آن‌ها و عدم پاسخگویی به این نیازها، به‌طور طبیعی باعث بروز اعتراضات خواهد شد.

گرامی مقدم با تأکید بر اینکه تمامی دستگاه‌ها باید صدای اعتراضات مردم را یک واقعیت بدانند، خاطرنشان کرد:  انداختن اعتراضات مردمی به گردن اسرائیل، آمریکا، عربستان و غیره دردی را از درد ملت ایران درمان نخواهد کرد. گرچه که بدخواهان نظام جمهوری اسلامی، همواره به دنبال سوءاستفاده از اعتراضات مردمی خواهند بود، اما آن چیزی که می‌تواند منافع ملی ما را حفظ کند و امنیت و آرامش را در کشور ما تأمین کند، «وحدت و یکپارچگی» ملت ایران است؛ و این مهم محقق نخواهد شد مگر اینکه صدای مردم و اعتراضات و خواسته‌هایشان شنیده شود. 

سخنگوی حزب اعتمادملی، ادامه داد: بخشی از مطالبات مردم حتماً و قطعاً قابل پاسخگویی و قابل‌اجرا خواهد بود. بخشی دیگر از مطالبات مردم، نیازمند زمان و بخش بعدی مطالبات آن‌ها نیازمند مدت‌زمان طولانی‌تری خواهد بود. مسئولین باید آن بخش از مطالبات مردم را که قابلیت اجرایی شدن دارد را اجرایی و عملیاتی کنند. بخشی از مسئولیت این مطالبات که می‌تواند متوجه دبیر شورای نگهبان باشد، برطرف کردن معضلات رد صلاحیت‌های جناحی است. 

وی افزود: ما از مجلس چهارم تاکنون، همواره شاهد این بودیم که شورای نگهبان به‌ویژه در رأس آن‌ها آقای جنتی، اقدام به رد صلاحیت گسترده یک جریان سیاسی کرده و پاسخگو هم نبودند. یعنی اگر شما مراجعه می‌کردید و می‌گفتید که دلیل رد صلاحیت من چه بوده است، به شما می‌گفتند به دلیل عدم التزام عملی به اسلام، شما رد صلاحیت شدید. التزام عملی به اسلام یعنی مقید بودن به اسلام و شرعیت که همه این مسائل، جزئی از ویژگی‌های هر مسلمانی ایرانی است. به همین دلیل پر واضح بود که یک  اقدامی برای حذف یک جریانی در حال شکل‌گیری است.

این فعال سیاسی در ادامه تصریح کرد: اگر در انتخابات سال 98، شورای نگهبان دست به حذف افراد نزند و اجازه دهد که فضا برای سیاسیون و نخبگان باز باشد و مردم بتوانند به‌راحتی دست به انتخاب بزنند، آن زمان است که می‌توانیم بگوييم شورای نگهبان و شخص آقای جنتی،  صدای مردم را شنیده و آن را اجرایی کرده است. در چنین شرایطی مردم به آینده امیدوار شده و می‌توانند براى اصلاح امور در کشور، کمک‌رسانی انجام دهند. اما اگر این اتفاق عملیاتی نشود و شنیدن صدای مردم فقط در حد حرف باقی بماند، بازهم منجر به‌تحقیر و ناامیدی مردم و مجدداً باعث ایجاد هزینه برای کشور خواهد شد. 

گرامى مقدم با بیان اینکه «فقر» یک پدیده اجتماعی است که معلول علت‌های مختلفی است، خاطرنشان کرد: تمامی دلایلی که اکنون می‌توانیم در خصوص فقر بیان کنیم، به ساختاری که آقای جنتی به‌ویژه بعد از مجلس ششم و روی کار آوردن احمدی‌نژاد ایجاد کرد، برمی‌گردد. فقر مسلماً دلایلی دارد و دلیل ذاتی آن‌هم «اقتصادی» است که شایسته هیچ حکومتی هم نخواهد بود. زمانی که ما فریاد می‌زدیم مسئله پرونده هسته‌ای را از طریق دیپلماسی حل‌وفصل کنید، در مذاکرات شرکت کنید و اجازه ندهید که پرونده هسته‌ای ذیل فصل هفتم شورای امنیت برود، آقای جنتی و همفکرانشان بر این عقیده بودند که تحریم برای کشور ما یک نعمت است و تحریم‌ها کاغذپاره‌ای بیش نیستند.

نماینده اسبق مجلس در ادامه گفت: در چنین شرایطی که آقای روحانی 5 سال است به دنبال رفع تحریم‌ها از سر کشور است، این آقایان مدام نق می‌زنند و می‌گويند چرا تحریم‌ها برداشته نمی‌شود؟ مگر شما نمی‌گفتيد تحریم‌ها اثری ندارد؟ حال چه عجله‌ای دارید که تحریم‌ها سریعاً برداشته شود. آقایان این صحبت‌ها را باید در زمان خودش مطرح می‌کردند. پرواضح بود که احمدی‌نژاد اقتصاد کشور را به سمت‌وسوی متلاشی شدن خواهد برد. زیرا طبیعتاً زمانی که سرمایه‌گذاری خارجی در داخل کشور قطع شود، ما نمی‌توانیم با تکیه بر سرمایه‌های داخلی، چشم‌اندازهای مناسبی برای توسعه کشور داشته باشیم.

این فعال سیاسی در ادامه یادآور شد: آقای جنتی اگر یک ارزیابی از مجالس هفتم تا نهم و ریاست جمهوری دوره نهم و دهم انجام می‌دادند، متوجه می‌شدند که نتایج برگزارى چنین انتخابات‌هایی و اتخاذ آن سیاست‌ها، باعث شد تا کشور به این شرایط دچار شود.

گرامى مقدم با اشاره به اینکه هنر آقای روحانی در این 5 سال، کنترل کشور، حل‌وفصل پرونده هسته‌ای، کنترل تورم و ... بوده است، تصریح کرد: توان دولت به همین اندازه است. اما سایر دستگاه‌ها باید به کمک دولت بیایند و صدای مطالبات و خواسته‌های مردم را بشنوند. دستگاه‌های مسئول باید اداره امور را به مراکز و نهادهای تخصصی بسپارند.  طبق فرمایشات رهبری‌،‌ نهادهایی مانند سپاه،‌ بايد فعالیت‌های اقتصادی خود را به مردم واگذار کنند تا علاوه بر رونق اقتصادی، نرخ اشتغال هم افزایش پیدا کند و مردم از فقر مطلق و نسبی، رها شوند.

سخنگوی حزب اعتماد ملی، با بیان اینکه زمانی که سیاستمداران، سیاست صادقانه‌ای را در پیش نگيرند، مردم به‌سختی سخنان آن‌ها را باور می‌کنند، خاطرنشان کرد: یک بام و دو هوا بودن اصلاً درست نیست. اگر فقر بد است پس همیشه بد است و باید همواره آن را اعلام کرد. فقر در مجالس هفتم، هشتم، نهم و دولت‌های نهم و دهم تشدید شد و اگر اکنون برخی آقایان از این وضعیت انتقاد می‌کنند، باید به عملکرد خودشان نگاهى بیندازند و آن را نقد کنند. نمی‌شود در جایگاه دبیر شورای نگهبان، سیاست‌هایی را اتخاذ کرد که خروجی آن، آن مجالس و دولت‌ها باشد و بعد فقر را به گردن جناح مقابل بیندازیم. به همین دلیل است که باور کردن برخی از سخنان برای مردم واقعاً سخت است.

این کارشناس مسائل سیاسی، ادامه داد: همه مسئولین جمهوری اسلامی از جمله آیت‌الله جنتی، باید پاسخگوى عملکرد خودشان باشند. من اعتقادم براین است که برخی از سخنانی که این روزها از سوی برخی از افراد مطرح می‌شود، بیشتر برای هجمه و لطمه زدن به دولت آقای روحانی است و اگر  دولت آقای روحانی، دولت مطلوب آقای جنتی بود، مانند سال‌های 84 تا 92، این دولت را با تمام ناکارآمدی‌هایش به‌عنوان بهترین و مطلوب‌ترین دولت ممکن، معرفی می‌کردند. متأسفانه ما با همین رفتارهای دوگانه باعث ایجاد مشکل در کشور شده‌ایم.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
مهردادمهرداد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
0
0
این اصلاح طلب ها چی میخان از جونه مردم تقریبا تمام دوره انقلاب دست شما بود رفسنجانی خاتمی روحانی دیگه خونی نمونده برای مردم تا بکنید تو شیشه اونوقت جنتی باید صدای مردم بشنوه شما صدای مردم بشنوید و بروید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
0
0
احتمالا سایت شما از طرف اختلاس گران شارژ مالی میشه
مردم دیگه بازی شما و روحانی رو نمی خورند
دولت بی عرضه ها بوقچی های بی عرضه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
0
0
هرچی ضربه خوردیم از دولت ۸ ساله اصولگرایان بود. که با افراطی گری همه دنیا را با ما دشمن کردند و باعث شدند که کشور تحریم شود. البته فشار بر روی آقایان نیست که درد تحریم و فقر راببیند و بچشند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
0
0
طبق فرمایشات رهبری‌،‌ نهادهایی مانند سپاه،‌ بايد فعالیت‌های اقتصادی خود را به مردم واگذار کنند تا علاوه بر رونق اقتصادی، نرخ اشتغال هم افزایش پیدا کند و مردم از فقر مطلق و نسبی، رها شوند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
0
0
برای شما که بد نشد یه هویی دار ودسته احمدی نژاد رد صلاحیت شدند و جناح شما شما شد مامور حماسه ملی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
0
0
برای چپاول بیت المال تمام اصلاح طلبان در قدرت هستنذ جنابعالی حتما تیرتان به سنگ خورده که شورای نگهبان را متهم می کنید
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
0
0
آقایان اصلاح طبی و دولتی ها خوب میدونن به علت کارکرد ضعیف دولت تمایل مردم داره به سمت اصولگرها میره و برای همین مثل همیشه دنبال جریان سازی و جوسازیند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
0
0
اگه اصلاحطلبا راس قدرت نباشن که خب معلومه بخاطر نبودنشون کارا پیش نمیره. اگرم راس قدرت باشن بخاطر مشکلات قبلیها نمیشه کاری انجام بدن...منطق اصلاحات چیها....
ناشناس
|
Canada
|
۰۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
0
0
دولت روحانی اینقدر در داخل و خارج کشور خراب کرده که برای فرار از پاسخگویی هرروز به یک عوامفریبی جدید نیاز داره
فقط این وسط سوال مردم از شما اینه شرفتون رو البته اگه داشته باشید چند فروختید حواس مردم رو پرت کنید و دولت‌ واداده منفور رو از پاسخگویی مثلا نجات بدید
اگه فرزند حلال زاده پدر و مادرتون هستید به این سوال مردم جواب بدید
ما و اطرافیان و دوستانمان همه از رأی به روحانی پشیمانیم
به صدها دلیل یکیش دروغگویی اوست
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان