تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
احمد شیرزاد در گفت‎وگو با رویداد۲۴ به انتقاد احمد زیدآبادی از اصلاح‌طلبان پاسخ داد

القای‌ حس‌ بدبینی می‌تواند مثل سم عمل کند/اصلاح‌طلبی‌ گزینه بین بد و بدتر نیست

احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به انتقادات اخیر احمد زیدآبادی از اصلاح‎طلبان گفت: اکنون در فضای افراد تحول‌خواه و روشنفکر، فضای بدبینی و ‌بی‌ثمری شکل گرفته است. ما مشکلات جدی و بحرانی در کشور داریم که منکر آنها نمی‌شویم ولی این دلیل نمی‌شود که بگوییم با وجود این شرایط دیگر باید رو به قبله شویم و آماده موت باشیم.
رویداد۲۴احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به انتقادات اخیر احمد زیدآبادی از اصلاح‎طلبان گفت: اکنون در فضای افراد تحول‌خواه و روشنفکر، فضای بدبینی و ‌بی‌ثمری شکل گرفته است. ما مشکلات جدی و بحرانی در کشور داریم که منکر آنها نمی‌شویم ولی این دلیل نمی‌شود که بگوییم با وجود این شرایط دیگر باید رو به قبله شویم و آماده موت باشیم.

تصور اینکه جبهه اصلاح‌طلبان و نمایندگان این جریان در برخی تحولات اخیر کنار مردم قرار نگرفتند و حتی توجیه گر وضع موجود شدن، باعث کمرنگ شدن اعتماد بین طرفداران آنها شده است. در همین حال احمد زیدآبادی تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی در کانال تلگرامی خود خطاب به حمیدرضا جلایی‌پور، عضو جبهه مشارکت خوشبینی او را نسبت به مشکلات اقتصادی نقد می کند و انکار مشکلات را درست نمی‌داند. 

زیدآبادی در بخشی از این یادداشت نوشت: خوشا به حال آقای دکتر جلایی پور. چه خیال راحت و خاطرِ جمعی دارد. از نگاه او، اوضاع چندان هم بد نیست و همه چیز رو به بهبود است. رشد اقتصادی 5 درصد، تورم 7 درصد، تالاب های خشکیده در حال احیاء و برجام همچنان در حال معجزه. نه خبری از رکود کمر شکن و فساد دامنگیر، نه بحرانی در محیط زیست و منابع آب، نه خطر ورشکستگی صندوق های بازنشستگی و برخی مؤسسات مالی، نه تهی شدن قوۀ اجرایی از اقتدار، نه رشد فزایندۀ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی، و نه هر مشکل و بحران دیگری که خواب را از چشم کارشناسان آن حوزه ها ربوده است! از نگاه دکتر جلایی پور، اینها نیز البته هست ولی خیلی هم مهم نیست! 

با این حساب، به تعبیر ظریفی، بیم آن است که اگر به گوشه ای از کشور بمب اتم هم بزنند؛ دکتر جلایی پور بگوید: «حالا خیلی هم بد نشد؛ بالاخره آنجا دریاچه ای درست شده که بعدها می تونیم ماهیگیری راه بیاندازیم و کلی شغل ایجاد بشه.» به نظرم پاره ای خوشبینی ها و انکار مشکلات بنیادی در بین برخی از نیروهای اصلاح طلب، نتیجۀ تحلیل های دکتر جلایی است.

این دیدگاه و انتقاد نسبت به اصلاح طلبان را حامیان دیروز و منتقدان امروز این جریان سیاسی هم دارند و معقتدند که اصلاح‎طلبان در راستای دفاع از دولت توجیه‎گر وضع موجود شده‎اند. 

احمد شیرزاد فعال سیاسی اصلاح‎طلب در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره انتقادات به اصلاح‎طلب برای خوش‎بینی‎های گاها غیرواقع بینانه آنها نسبت به شرایط کنونی کشور و تبدیل شدن آنها به توجیه‎گر وضع موجود گفت: من برای آقای زیدآبادی احترام قائل هستم. اما برعکس دوستان فکر می‌کنم. اکنون در فضای افراد تحول‌خواه و روشنفکر، فضای بدبینی و ‌بی‌ثمری شکل گرفته است. ما مشکلات جدی و بحرانی در کشور داریم که منکر آنها نمی‌شویم ولی این دلیل نمی‌شود که بگوییم با وجود این شرایط دیگر باید رو به قبله شویم و آماده موت باشیم. 

شیرزاد ادامه داد: اکنون بحران آب در کشور یکی از مسائل جدی به شمار می‌آید، باید برای این موضوع چه کرد؟ قطعا باید به راهکارهای ارائه شده پایبند بود تا مشکل حل شود. یا اینکه برای حل آلودگی هوا باید به جای بزرگ‌نمایی کردن یکی‌یکی از راه‌های ساده مانند حذف خودروهای فرسوده آغاز کرد. منظورم این است که برای حل هر مشکلی باید مراحلی را طی کند. اما ما در جامعه شاهد فضای بی‌صبرانه‌ای هستیم که متاسفانه به قشر تحول‌خواه و روشنفکر جامعه هم سرایت کرده است.

او افزود: یعنی تصور می‌شود که همه مشکلات باید مدت 4 یا 8 سال رفع کرد. در صورتی که واقعا مدت‌ها زمان می‌برد روابط و برنامه‌هایی که آقای احمدی‌نژاد برجای گذاشته است، اصلاح شود. مانند موضوع یارانه‌ها که ما فرصت‌هایمان را برای یک تصمیم غلط از بین بردیم و هنوز هم نتوانستیم آن را درست کنیم و اکنون بحث نظام اصلاح یارانه‌ها مطرح است. باتوجه به اینکه می‌دانیم حل مشکلات داخلی کار ساده‌ای نیست، نباید مداوم عزای این مشکلات را گرفت.
 
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: ما فکر می‌کنیم در فضای کنونی چه راه‌حل بهتری غیر از روی کار آمدن آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور وجود داشت که می‌توانست این شرایط را درست کند و بهبود ببخشد.
  
شیرزاد افزود: افراد خوشبین هرقدر هم خوشبینی آنها خدشه‌پذیر باشد، بازهم ممکن است قدمی برای سود جامعه بردارند. اما افراد بدبین، فقط بدبینی در جامعه را ایجاد می‌کنند. القای حس بدبینی هم می‌تواند مثل سم عمل کند. درصورتی که باید امید داده شود تا بالاخره برخی برنامه‌ها عملی شود. 

این نماینده اسبق مجلس ادامه داد: بنده تصور نمی‌کنم این رفتارها جریان اصلاح‌طلبی را تضعیف کند. چون بالاخره این افراد، پتانسیل‌هایی هستند که ما در جامعه داریم. اگر یک مدیر ایده‌آل و قدرتمند پیدا می‌شد که هیچ مانعی جلودار او نبود و یکباره یا در مدت کوتاهی جامعه را توسعه می‌داد، قبول می‌کردیم که عملکرد اصلاح طلبان را نباید نپذیرفت. اما این مدیر ایده‌آل و قدر کجاست؟

او گفت: ببینید در فضای کنونی علیه آقای عارف چقدر سمپاشی شد. اما اگر ما بخواهیم آقای عارف را نادیده بگیریم چه کسی را می‌توان جایگزین ایشان کرد. از طرفی نباید فراموش کنیم که این افراد برآمده از استعداد ملی هستند. ضعیف یا قوی هم پتانسیل ما همین اندازه است. با این شرایط فرض کنید مجموعه افراد اصلاح‌طلب هزارویک عیب دارند و نمی‌خواهند این افراد نماینده مردم باشند. اما اگر این گروه حذف شوند چه کسانی می‌خواهند دوباره در راس قدرت حضور داشته باشند، افرادی که در گذشته عملکردشان را دیده‌ایم!
عضو جبهه مشارکت اسلامی اشاره کرد: ما باید بین رجال سیاسی موجود، بهترین را انتخاب کنیم. در شرایط فعلی حسن روحانی می‌تواند بهترین گزینه برای ریاست جمهوری باشد. اگر بدیل معرفی شود که چه بهتر در غیراین صورت شاید ما باید در سخنان و فرافکنی‌هایمان سنجیده‌تر عمل کنیم. اگر به نظر می‌رسد اصلاح طلبان، آرام حرکت می‌کند و بسیار دیر به نتیجه می‌رسد بازهم ارزش دارد که حرکت درست‌تری را انجام می‌دهد. 

او در اشاره به این نکته که کمرنگ شدن اعتماد مردم به جریان اصلاح‌طلب ممکن است باعث تضعیف نظام شود گفت: ما تاکنون هیچ گاه شاهد نبودیم که فروپاشی یک حکومت، نتیجه بهتری از گذشته به دست آورده باشد. مانند امید واهی که مردم در انقلاب بهارعربی بستند اما وضعیت بسیار بدتر شد. شکستن قوانین موجود اصلا وضعیت بهتری را رقم نخواهد زد و همین پتانسیل‌های موجود هم از بین می‌برد. 

شیرزاد افزود: ما نباید روش اشتباه اصولگرایان را الگوی خود قرار دهیم. اینکه مانند جبهه اصول‌گرایان عده‌ای را کامل نفی کنیم. متاسفانه روزگاری شده که دوستان روشنفکر به همین موضوع مبتلا شدند و به جای نقد درست، افراد مقابل را از ریشه می‌زنند.

او افزود: درصورتی که ما نباید حتی به افراد اصول‌گرا هرقدر هم نقد داشته باشیم، آنها را کامل نفی کنیم. چون بالاخره از استعدادهای کشور ما هستند و حتما سود و کاربرد دارند. ما نیز از نفی آنها به هیچ‌کجا نخواهیم رسید. به نوعی اگر قرار باشد هر دو جریان همدیگر را از ریشه قطع کنند، پس چه کسی قرار است حکومت را اداره کند.  

شیرزاد در خاتمه تاکید کرد: اینکه برخی هوشمندانه تمسخر می‌کنند که جریان اصلاح طلب گزینه بین بد و بدتر است، باید گفت اصلاح طلبی بد نیست و اتفاقا خوب است ولی ایده‌آل نیست. این نکته مهمی است باید به آن توجه داشت. مجموعه ای که اکنون در جبهه اصلاح‌طلبان قرار دارد بهترین پتانسیل برای اداره کشور است. اگر کسی غیر از این سخن اعتقاد دارد گزینه بهتر خود را معرفی کند. 

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان