تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

شنیدن صدای مردم باید خروجی داشته باشد/ اعتراضات بدون پاسخ، آتش زیر خاکستر خواهد شد

بهرام پارسایی گفت: اینکه مداوم گفته می‌شود، صدای ملت و صدای معترضان را شنیدیم. این شنیده‌ها بالاخره باید خروجی داشته باشد. خوب حالا خواسته‌ها و مطالبات را شنیدید، اکنون می‌خواهید چه‌کار کنید؟ چطور جواب دهید؟ شنیدن صدای مردم خوب است اما به‌تنهایی فایده‌ای ندارد.
شنیدن صدای مردم باید خروجی داشته باشد/ اعتراضات بدون پاسخ، آتش زیر خاکستر خواهد شد
رویداد۲۴بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید گفت: اینکه مداوم گفته می‌شود، صدای مردم و صدای معترضان را شنیدیم. این شنیده‌ها بالاخره باید خروجی داشته باشد. خوب حالا خواسته‌ها و مطالبات را شنیدید، اکنون می‌خواهید چه‌کار کنید؟ چطور جواب دهید؟ شنیدن صدای مردم خوب است اما به‌تنهایی فایده‌ای ندارد. 

تجمع کارگران کیان تایر مقابل وزارت صنعت‌، معدن و تجارت، تجمع همزمان کارگران آذر آب و هپکو در شهر اراک، اعتراض صنفی کارگران نیشکر هفته تپه، اعتراض راننده اتوبوس مقابل ساختمان مجلس تنها بخشی از اعتراضات روزهای اخیر بوده که نقل رسانه‌ها شده است. این تجمع‌ها که هرروز در یک‌گوشه و کنار از کشور ادامه پیدا می‌کند نشان می‌دهد مردم دیگر تاب‌وتوان تحمل مشکلات معیشت شان را ندارند و نگران دریافت حق‌وحقوقشان هستند. البته این موضوع مسئولان را هم نگران کرده است. نگرانی بابت اینکه دوباره زخم‌ها سرباز کند و اعتراضات دی‌ماه تکرار شود. 

بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید و کمیسیون اصل نود مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴ هم درباره اعتراضات کارگران در گوشه گوشه کشور گفت: چند دهه است که مطالبات مردم روی‌هم انباشته‌شده است. یعنی مطالباتی نیست که طی 3 یا 4 سال به وجود آمده باشد. بدتر از متعرضان جامعه کارگری، قشر جویای کار هستند که به دفتر نمایندگان مجلس مراجعه می‌کنند. ما هم برای اشتغال آنها پاسخی نداریم که بدهیم. برای همین بی‌شک می‌طلبد که به این مطالبات جواب داده شود. اعتراض‌ها به‌حق مردم چه آنهایی که حق‌وحقوق کارگری‌شان به تاخیر افتاده است و چه افراد جامعه تحصیل‌کرده بیکار ما هستند می‌تواند هشداری باشد که نباید نسبت به آن بی‌تفاوت گذشت.

پارسایی ادامه داد: پرداخت مطالبات با شعار تحقق پیدا نمی‌کند و هیچ راهی از پیش نمی‌برد. چندین سال است که ما شعار کارآفرینی، اشتغال‌زایی و... می‌دهیم اما هنوز اتفاقی نیفتاده است. عمل کردن به این شعارها، نیاز به مقدماتی دارد. مهم‌ترین آن حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در کشور است. برای این اقدام باید ازنظر روانی برای سرمایه‌گذار یک فضای امن و آرام ایجاد شود. یک فضای تعاملی با دنیا شکل بگیرد تا کشور رونق پیدا کند. از این طریق برای شغل‌هایی که وجود دارد، امنیت برقرار می‌شود و در فضای بیکاری هم‌کسب و کارهای تازه‌ایجاد خواهد شد.

سخنگوی فراکسیون امید گفت: دولت و مجلس به‌تنهایی نمی‌تواند مشکلات موجود را حل کند. اکنون شرایطی داریم که وقتی یک اتفاق در جامعه رخ می‌دهد، هیچ نهاد و مسئولی مسئولیت آن را قبول نمی‌کند. این فضای ناامنی اجازه نمی‌دهد تا افراد برای سرمایه‌گذاری اطمینان داشته باشند. یعنی بیشتر از تحریم‌ها، مداخله‌ها و تهدیدات داخلی که وجود دارد، بی‌تدبیری‌های موجود تیشه به ریشه اقتصاد و رونق در کشور می‌زند. گاهی هم آن‌قدر این موضوع تشدید پیدا می‌کند که به عدم حضور سرمایه‌گذاری بیش‌ازپیش دامن می‌زند. گاهی فکر می‌کنم دست‌های پشت پرده‌ای وجود دارد که تعمدا می‌خواهند این کشور و این نظام همچنان در بحران دست‌وپنجه نرم کند.  

او با بیان اینکه حل مشکلات عزم همگانی، جدیت، دلسوزی برای مردم نیاز دارد گفت: اینکه مداوم گفته می‌شود، صدای ملت و صدای معترضان را شنیدیم. این شنیده‌ها بالاخره باید خروجی داشته باشد. خوب حالا خواسته‌ها و مطالبات را شنیدید، اکنون می‌خواهید چه‌کار کنید؟ چطور جواب دهید؟ شنیدن صدای مردم خوب است اما به‌تنهایی فایده‌ای ندارد. 

سخنگوی اصل نود ادامه داد: اگر اعتراضات بدون پاسخ بمانند، آتش زیر خاکستر خواهد شد که هرلحظه ممکن است که شعله‌ور شود. باید تدبیری اندیشید که بالاخره مردم معترض جواب خود را بگیرند. تا این دغدغه برطرف شود و این نگرانی از بین رود که ممکن است هرلحظه دوباره مردم به خیابان آیند و تجمع‌های اعتراض‌آمیز شکل گیرد. 

این نماینده مجلس گفت: برای پرداخت مطالبات پیش‌ازاین کارهایی انجام‌شده بود. اما اینکه با توجه به این اعتراضات اخیر برنامه‌ای چیده شده باشد که این خواسته‌ها پاسخ داده شود، هیچ اقدامی صورت نگرفته است. من ندیدم برای پرداخت مطالبات که هرروز عده‌ای را مقابل نهاد و ساختمان و دستگاهی جمع می‌کند، جلسه برگزار یا برنامه‌ای و تصمیمی اتخاذ شود. امیدوارم هرچه زودتر به فکر حل مشکل و دغدغه معیشتی مردم باشیم. 

پارسایی تاکید کرد: طبق حدیثی هم که داریم باید این نکته را در نظر بگیریم و حواسمان باشد وقتی فقر از در خارج می‌شود، بعد از آن ممکن است هر اتفاقی بیفتد. 

او افزود: با توجه به اتفاقات اخیر فکر می‌کنم زمان آن رسیده که دولت علاوه بر کارهایی که تاکنون برای مطالبات مردم در گروه‌های مختلف سپرده‌گذاران، حقوق کارگران یا فرهنگیان انجام داده است، تصمیمات تازه‌ای را عملی کند. 

پارسایی از ارائه راهکار برای درمان کوتاه‌مدت پرداخت مطالبات مردم گفت: صندوق ذخیره ارزی همیشه پس‌اندازی برای روز مباداست. من فکر نمی‌کنم حساس‌تر و بحرانی‌تر از شرایط کنونی داشته باشیم که بخواهیم این پس‌انداز را نگه‌داریم و امروز همان روز مباداست. چون اکنون هم برای مخارج اوراق مشارکت خزانه را می‌فروشیم. می‌توان از منابع صندوق ذخیره ارزی برای کوتاه‌مدت استفاده کرد. 

او ادامه داد: البته این راهکار مانند مسکن است و نمی‌توان در بلندمدت خزانه دولت به‌عنوان منبع در نظر گرفت. ما باید به فکر درمان بلندمدت باشیم که تنها راه هم برای آن، ایجاد امنیت برای حضور سرمایه‌گذاران است. مانند سایر کشورها که درگذشته اقتصاد یکسانی داشتیم اما اکنون همه آنها از ما جلوتر هستند و توانسته‌اند اقتصاد خود را به ثبات و رونق برسانند. 

وی در پایان اشاره کرد: استفاده از صندوق ذخیره ارزی، روند خاصی دارد. اما هنوز هیچ مسئولی برای حل مشکل مطالبات مردم به مجلس پیشنهادی ارائه نداده است. 


خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان