تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۶
معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری منطقه 3 در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد

ساخت پارکینگ طبقاتی بهترین سرمایه‌گذاری در منطقه 3 تهران

منطقه 3 تهران از مناطق قدیمی و اصیل تهران به شمار می‌آید. هرچند این منطقه در شمال تهران واقع است اما همانند دیگر مناطق تهران بدون مشکل نیست و حتی در برخی از موارد با چالش‌های جدی روبرو است.
ساخت پارکینگ طبقاتی بهترین سرمایه‌گذاری در منطقه 3 تهران
رویداد۲۴منطقه 3 تهران از مناطق قدیمی و اصیل تهران به شمار می‌آید. هرچند این منطقه در شمال تهران واقع است اما همانند دیگر مناطق تهران بدون مشکل نیست و حتی در برخی از موارد با چالش‌های جدی روبرو است.

گفت‌وگو رویداد۲۴ با وحید طلایی، معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری منطقه 3 فرصتی فراهم کرد تا معضلات منطقه و راهکارهایی که برای آن تاکنون ارائه شده، بیان شود. همچنین طلایی از کمبود بودجه سال 97، فرصت‌های سرمایه گذاری‌ و صرفه‌جویی در هزینه‌های شهرداری منطقه 3  گفت.

بزرگترین معضل منطقه چیست؟
اول از همه باید به ترافیک منطقه اشاره کنم. موقعیت جغرافیایی این منطقه و اینکه خارج از محدوده طرح ترافیک قرار دارد باعث شده تا چندسال اخیر این محدوده به منطقه ای اداری نشین و پرتردد تبدیل شود. جمعیت شناور این منطقه در روز حدود یک میلیون نفر و ساکنان ثابت 321هزار نفر هستند. به همین دلیل اکنون منطقه با معضل ترافیک و آلودگی هوا روبرو است. این مشکل در ساعات اوج ترافیک تبدیل به یک معضل می‌شود. کنار این موضو,، مشکل مهم دیگری که در منطقه داریم، مدیریت منابع آب است. منظور از مدیریت منابع آبی جمع اوری و هدایت آبهای سطحی و لایروبی و بهسازی قنوات و کانالهاست. حل این مشکلات نیازمند مدیریت و پیگیری جدی است. 

مدیریت و پیگیری این مشکل با خود شماست؟ 
 ما طرح‌هایی برای حل ترافیک داریم. اینکه باید املاک شناسایی شود و در صورتیکه کاربری آن مجاز نیست  به کاربری مجاز تغییر یابد. چون در حال حاضر اکثر پلاکهای سطح منطقه دارای کاربری مسکونی هستند اما از آنها استفاده اداری می‌شود. همچنین برای ترافیک در ساعت اوج احداث کریدورهایی مانند زیرگذر آرش-اسفندیار در دستور کار قرار دادیم. احداث بزرگراه صدر، پل شریعتی به همت شرق، پل غیرهمسطح مدرس آفریقا که در این چند سال اخیر انجام شده، توانسته کمی مشکل ترافیکی را کم کند. البته بازهم به دلیلی که عرض کردم همچنان با چالش ترافیک روبرو هستیم. 

برای منابع آبی هم اقدامی انجام دادید؟
برای محدودیت منابع آبی هم راهکارهایی از جمله جمع آوری آبهای سطحی و ذخیره کردن آن در مخازن برای آبیاری فضای سبز، تغییر سیستم آبیاری برای کاهش مصرف، بازسازی و احیاء قنوات به منظور جلوگیری از خسارات به شهروندان در نظر گرفته شده است. 

آیا خلاء منطقه در همین دو حوزه وجود دارد؟
خیر. در منطقه و شهرداری مشکلات ریز و درشت بسیاری وجود دارد. بزرگترین آن را می‌توان پارک کردن متراکم خودروها در حاشیه‌‌‌ها دانست. مشکلات کوچک‌تر هم است. بالابودن سطح آب هاي زير زميني بویژه در محدوده هاي خيابان هاي جلفا -شهيد كلاهدوز و...  است که به خاطر عدم جذب لايحه هاي زمين در اثر اشباع شدن از چاههاي جذبي منازل به وجود آمده است. خشك شدن و آسيب ديدن درختان خيابان وليعصر، ساخت و ساز غیر مجاز بویژه در محدوده ده ونک از جمله مشکلات دیگر منطقه است که سعی می‌شود با پیگیری تا حد امکان کنترل کنیم. 

خب برای این مشکلات هم راه تازه‌ای اندیشه شده است؟
 لايروبي و احيای قنوات كه بصورت مستمر اجرا می‌شود که کم‌وبیش موجب تخليه آب هاي زير زميني شده است. برای رفع خشک‌سالی درختان ولیعصر هم طرح جداسازي شبكه آبرساني درختان و كاشت درختان جديد در خارج از محدوده نهر در حال انجام است. اما اجرای طرح‌های امور شهری هزینه‌ بالایی دارد و این موضوع در حالی است که خود شهرداری بدهکار بسیاری از پیمارنکاران است. بدهی بیمه و مالیات‌های سنواتی، کسورات وضعیت پیمانکاران و یپش‌پرداخت‌هایی که حدود 10 سال‌ گذشته  انجام شده و تسویه نشده، از جمله بدهی‌های شهرداری است. این درحالی است که در سال جاری کمبود نقدینگی بسیاری داریم. 

چرا از اعتبارات تخصیص یافته شهرداری استفاده نمی‌کنید؟ 
نیازهای منطقه در اجرای فعالیت‌های شهری با بودجه هزینه‌ای که در نظر گرفته شده است، هیچ تطابقی ندارد.  اتفاقا برای این موضوع و پیشنهاد بودجه جلسه ای با حضور معاونت‌های شهرداری کل و مناطق 22 گانه تهران برگزار کردیم. 

با این شرایط، برنامه های بودجه ای شما برای رفع مشکلات چیست؟
بودجه امسال شهرداری 30درصد کاهش داشته است. به همین دلیل پروژه های غیرضروری جدید حذف شده. همچنین تقسیم‌بندی انجام دادیم که پروژه های نیمه تمام سال 96 به اتمام برسد و طرح‌هایی به ویژه ترافیک یا معضل آبهای سطحی با کمترین آسیب اجرا شود. قصد داریم در حوزه حمل و نقل و ترافیک 4% و در حوزه امورشهر 14% نسبت به بودجه سال 96 کاهش داشته باشد.  

چه برنامه هایی برای جذب مشارکتهای اقتصادی مردمی و شهروندی در پروژه ها دارید؟
باتوجه به گرانی زمین در منطقه و همچنین هزینه های بالای اخذ پروانه و ساخت و رکود بازار مسکن شهرداری تصمیم دارد زمینهای خاص که قابلیت های ویژه دارند را شناسایی کند و با اعطای امتیازات خاصی به مالکین ساخت و ساز را رونق دهد. کاهش هزینه های اولیه و اخذ امتیاز، مالکین به مشارکت با شهروندان ترغیب می‌شوند و علاوه بر رونق ساخت و ساز و ایجاد کار برای شهروندان منابع مالی برای سایر پروژه ها ایجاد خواهد شد. 
همچنین انجام پروژه های خاص مانند ایجاد مجموعه های ورزشی-فرهنگی، کتابخانه، و ... توسط خیرین و یا سرمایه گذاران با اعطای برخی امتیازات به آنها صورت می‌گیرد. برنامه سوم جذب مشارکت با شهروندان روی زمین های شخصی است که در حال بررسی و مذاکره است. از سویی دیگر کسب درآمد از فضاهای عمومی و پارک ها با هدف بهره برداری و نگهداری بهینه از این اماکن در دستور کار قرار دارد.

ظرفیتهای سرمایه گذاری منطقه بیشتر در کجاست؟ 
با توجه به اینکه هر سرمایه گذاری دنبال درآمد بالاتر در زمان کوتاه تر است  باید برنامه ریزی دقیقی در این حوزه انجام شود. از طرفی سرمایه گذاران را به حل مشکلات شهر و شهروندان هدایت کرد. همان‌طور که عرض کردم با وجود مشکل ترافیکی در منطقه و پارک ماشین در حاشیه‌ها یکی از بهترین ایده‌ها، ساخت پارکینگ طبقاتی مناسب است.

برنامه های شما برای صرفه جویی هزینه ها در منطقه چیست؟ 
باتوجه به اینکه منابع محدود است. برای کاهش هزینه ها کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و کمیته هزینه تشکیل شده که در آن همه درخواست‌ها بررسی و نسبت به حذف و یا به حداقل رساندن هزینه ها اقدام می‌شود. همچنین با تشکیل کمیته های مختلف از جمله کمیته تبلیغات از موازی کاری در بخش های مختلف جلوگیری شده است. برخی دیگر از برنامه‌های کاهش هزینه که کوتاه به آن اشاره می‌شود شامل حذف پروژه های فاقد الویت منطقه، عدم اجرای هر گونه فعالیت بدون تخصیص اعتبار، بازنگری در قراردادها و عملکرد پیمانکاران، استفاده از طرح‌هایی همچون نذر فرهنگی، استفاده از کارشناسی متخصص به جای واگذاری به پیمانکاران و... است. البته با همه اقدامات و اینکه از ابتدای سال به همه واحدها بخشنامه زده شده و سعی شده هزینه های جاری در حد اعتبارات باشد و با رعایت کامل صرفه‌جویی اما بازهم اعتبار ابلاغی پاسخگوی نیازها نبوده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان