تاریخ انتشار: ۱۵:۲۴ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۶
محمدعلی زم در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد

نقش سرخوردگی‌ها و آزار و اذیت‌ها بر شکل‎دهی شخصیت «روح الله زم»

محمدعلی زم ریشه غلطیدن پسرش به دامن دشمنان مردم و نظام را تلویحا سرخوردگی‌های فردی و آزار و اذیت‌های شخصی می‎داند.
نقش سرخوردگی‌ها و آزار و اذیت‌ها بر شکل‎دهی شخصیت «روح الله زم»
رویداد۲۴-  هرچند محمدعلی زم در سیاست، اقتصاد، فرهنگ و هنر با خدمات و فعالیت‌های گوناگونی چهره نام آشنایی دارد. اما باهمه این سابقه و مسئولیت‌هایش در حوزه هنری و معاونت شهرداری تهران او اکنون به نام پدر روح‌الله زم، موسس آمدنیوز شناخته می‌شود؛ کسی که در کوتاه مدت و بر اساس آنچه گفته شده است برقراری ارتباط با سرویس های جاسوسی توانست به یک مهره ضد امنیت ملی و نظام تبدیل شود.
 
این اقدامات البته هیچ گاه مورد تایید پدر قرار نگرفته بود و حتی او در نامه ای خطاب به پسر نوشت: «ای کاش روزی که خواستی «آمد‌نیوز» که مخفف سه کلمه «آگاهی، مبارزه، دموکراسی» است را ثبت کنی، همچون گذشته‌های خیلی دور با من مشورت می‌کردی تا بگویم چینش «آگاهی، دموکراسی، مبارزه» (آدم) صحیح است... مخفف چینش پیشنهادی من می‌شود «آدم» ! تفاوت «آمد و آدم» در این است که اگر «آمد‌نیوز»، «آدم‌نیوز» بود، می‌باید به شروط و لوازم «آدمیت» پایبند می‌شد.»
 
محمدعلی زم ریشه غلطیدن پسرش به دامن دشمنان مردم و نظام را تلویحا سرخوردگی‌های فردی و آزار و اذیت‌های شخصی می‎داند. محمدعلی زم در روز 22 بهمن و در حاشیه راهپیمایی با رویداد۲۴ گفتگو کرد. هرچند در همین مدت زمان کوتاه هم از واکنش‌های تند مردمی در امان نبود.

آقای زم حضور شما را در راهپیمایی می‌توان جذاب دانست. حضور شما را چطور باید ارزیابی کنیم؟
برای من اصلا جذابیت ندارد. شرکت در راهپیمایی 22 بهمن یک کار عادی و معمولی است که هرسال آن را تکرار می‌کنم. نمی‌دانم چرا باید برای شما جذابیت داشته باشد. 

اهمیت این موضوع به خاطر مطرح‌شدن نام فرزند شما و انتساب او به خانواده‌تان است. آیا خود شما دراین‌باره صحبتی دارید؟
بازهم به نظرم امر عادی است. فرزند من برای خود فرد دیگری است که گرفتار سلیقه و تفکرات غیر شده. ممکن است کارهای او مورد قبول بسیاری نباشد. افرادی که رفتار و تفکراتش را دوست ندارند، دعا کنند او هم مانند این افراد فکر کند. 

این یک نقد پدرانه است یا سیاسی؟
من هیچ‌گاه رفتار و گفتار سیاسی نداشتم و ندارم. این حرف موضع خودم است. می‌توانید هر طور بخواهید، نقد فرهنگی، انقلابی، سیاسی یا هرچه دیگر برداشت کنید. 

فرزند شما امروز به خاطر مواصعش چهره‌ای سرشناس شده است که نگاه‌های بسیاری به سمت او است. خصوصا برخی او را چهره‌ای علیه امنیت ملی می‌دانند. جدا از این نظرها آیا درگذشته تصور می‌کردید روح‌الله زم این‌گونه موردتوجه قرار گیرد؟
برای من این حرف‌ها چندان اهمیت ندارد. مهم این است که انسان‌ها بتوانند با رفتار و گفتارشان ارزش‌های مثبت و متعالی برای جامعه داشته باشند. 

خود شما نقدی به روح‌الله دارید؟
بله. نقد که همه دارند. من هم درباره نقاط و نکات منفی که دیده‌ام همیشه به او تذکر داده‌ام. اینکه باید منافع مردم، منافع کشور و انقلاب بر همه‌چیز مقدم باشد. ممکن است کسی در گذشته سرخوردگی‌های فردی داشته باشد یا مورد آزار و اذیت‌های شخصی قرارگرفته و تاب و تحمل او کم شده باشد. اما باید مقام صبر، مقام مدارا و خودسازی را اجرا کند. انسان باید بتواند کم و کاستی‌های که انجام‌شده را با صبر و حوصله جبران کند. به خاطر مسائل شخصی و کوچک از منافع انقلاب، مردم و کشورش دست برندارد. 

قبول دارید، فرزندتان حرف گوش کن نیست؟
دیگر من وارد حریم شخصی افراد نمی‌شوم.

آقای زم شما هرروز یک مطلب در صفحه شخصی خود برای رئیس‌جمهور می‌نویسید. فکر می‌کنید چقدر تاثیرگذار بوده است؟
دقیقا اطلاع ندارم. فقط می‌دانم این وظیفه‌ای است که از من برمی‌آید. برای همین آن را انجام می‌دهم و به قول حضرت امام دیگر به نتیجه آن فکر نمی‌کنم.

تاکنون کسی گفته است که اصلا رئیس‌جمهور مطالب شما را مطالعه می‌کنند و آیا نظر و گفته‌ای دارند؟
بله. خیلی‌ها گفتند که کم‌وبیش مطالب مطالعه می‌کنند. آثار آن‌هم در کارکرد دولت و موضع‌گیری و عملکرد وزرا دیده شده است. اما برای من این موضوع اهمیت ندارد. مهم این است که آنچه در فهم و درک و توان من است انجام دهم. ممکن است همه توجه کنند یا امکان دارد کسی اصلا آن را نبیند. 

بالاخره خود شما از مسئولان کشور بودید و شاید تازگی دیگر مسئولیت اجرایی ندارید. آیا این نقدها به خود شما زمانی که مسئولیت داشتید، وارد نیست؟ 
اول اینکه این انتقادات، فقط به آقای روحانی نیست. بلکه به همه ماست. دوم هم اینکه نقدها همیشه منفی نیست و گاهی نقد مثبت هم داریم. من به‌عنوان کسی که در درون سیستم نظام خدمت کردم و متوجه این مشکلات درونی هستم برخی آنها را متذکر می‌شوم. شاید خطاب ظاهری یادداشت‌ها به رئیس‌جمهور باشد ولی عملکرد همه ما را دربر میگیرد. به نظرم اصلا باید افرادی استخدام شوند تا اشکالات مسئولان را ببینند و به آنها تذکر بدهند. 

اکنون‌که دولت 5 سال در قدرت حضور دارد آیا توانسته روند رو به رشدی داشته باشد و افکار عمومی را اقناع کند؟
به‌صورت کلی عملکرد دولت موفق و مثبت بوده است. وقتی عملکرد دوره گذشته با امروز مقایسه می‌شود می‌توان متوجه شد که  دولت موفق عمل کرده است. البته کاستی‌های فراوانی دارد که ناشی از اقدامات خود دولت است. در کنار آن تاخیر در برخی از عملکردها هم داشته که آن‌هم به خاطر اشتباهات گذشته است. هرچند دولت همه امکانات را در اختیار دارد. مسئولیت‌ها، قدرت و امکانات در سیستم پراکنده است. همه ترجمان‌ها باید به نفع نظام و منافع ملی بسیج شوند و به وحدت برسند.

حاج‌آقا حرف آخر! در طول همین گفت‌وگویی کوتاهی که باهم داشتیم، بارها صدای هتاکی و فحاشی و واکنش‌های تند به شما بودیم، خانواده زم چقدر مورد هجوم این نقدهاست؟
مهم نیست. اعتراض به ما بسیار زیاد است. از طرفی برخی ما را ستایش می‌کنند و از سویی فقط فحش و ناسزا می‌شنویم. باهمه این نقدها سازگاری پیدا کردیم. ان‌شاءالله در مسیری که مصلحت است، قرار بگیریم.
نظرات شما
پیشخوان