تاریخ انتشار: ۲۰:۲۳ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۶

احتمال افزایش پلکانی حقوق کارگران بین 15 تا 18 درصد

با اینکه هنوز گفتگوهای سه جانبه در جلسات مزد شورای عالی صورت نگرفته است امروز در نشستی در وزارت کار احتمال افزایش پلکانی حقوق کارگران بین 15 تا 18 درصد مطرح شد.

رویداد۲۴-با اینکه هنوز گفتگوهای سه جانبه در جلسات مزد شورای عالی صورت نگرفته است امروز در نشستی در وزارت کار احتمال افزایش پلکانی حقوق کارگران بین 15 تا 18 درصد مطرح شد.در نشست تخصصی گفت‌وگوی اجتماعی سه جانبه که امروز با حضور نمایندگان دولتی، کارگری و کارفرمایی برگزار شد، ضرورت توجه به افزایش دستمزدها و قدرت خرید، احیای شورای عالی تامین اجتماعی، تدوین سند ملی کار شایسته، منتفی شدن موضوع افزایش بن خواربار و حل چالشهای جامعه و اختلاف میان کارگر و کارفرما با تکیه بر تعامل و گفت‌وگوی اجتماعی مورد تاکید قرار گرفت.

در این نشست نماینده کارگران در شورای عالی کار و عضو هیات رییسه کانون عالی شوراهای اسلامی کار با بیان اینکه ۹۳ درصد قراردادهای کار در کشور موقت است، گفت: این رقم غیر از قراردادهای زیر زمینی و قراردادهای سفید امضایی است که در کشور وجود دارد.

فاصله ۶۳ درصدی با مزد واقعی!

او با اشاره به فاصله ۶۳ درصدی دستمزد فعلی کارگران با مزد واقعی گفت: متاسفانه شرایط موجود به گونه ای است که تنها ۳۲ درصد کارگران از وضع معیشتی مناسب برخوردارند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار اشاره ای هم به صحبتهای امروز معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشت که به خبرنگاران گفته بود افزایش مزد سال ۹۷ کارگران ممکن است از پیشنهاد مجلس برای افزایش پلکانی حقوقها تبعیت کند.

او از اینکه هنوز گفت‌وگوهای صریح و سه جانبه در جلسات مزد شورای عالی کار صورت نگرفته و احتمال افزایش پلکانی حقوق کارگران بین ۱۵ تا ۱۸ درصد داده می شود، شگفت زده شد.


این مقام مسئول کارگری در عین حال با ابراز تاسف از اینکه تنها ۱۰ درصد جامعه کارگری کشور عضو تشکل‌ها هستند، اظهار کرد: وقتی هفت درصد امنیت شغلی و۳۷ درصد معیشت مناسب داریم و فقط ۱۰ درصد کارگران در تشکل‌ها هستند از چه طریقی باید مذاکره کنیم؟


دیگر نماینده کارگری در نشست امروز ابوالفضل فتح الهی بود که اعتقاد داشت حل مشکلات گروههای کارگری و کارفرمایی در بستر تعامل و گفت‌وگو صورت می گیرد.


نایب رییس کانون عالی انجمن های صفنی کارگران افزود: تشکلهای کارگری و کارفرمایی در جریان مذاکرات باید تمایلات سیاسی را کنار بگذارند و به حقوق بنیادین کار و مقاوله نامه های سازمان جهانی کار توجه کنند تا در سایه سه جانبه گرایی به اهداف خود دست پیدا کنند.


به افزایش پلکانی مستمری ها اعتراض داریم!

رییس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران نیز در این نشست اعلام کرد که از افزایش پلکانی مستمری کارگران بازنشسته استقبال نمی کند.


علی اصغر بیات در اعتراض به آنچه که بروز شکاف میان بیمه پردازی بازنشستگان و تبعیض در پرداخت بیشتر سهم بیمه خوانده می شود، از شورای عالی کار خواست تا هر رقمی که در مورد دستمزد کارگران به تصویب می رسد شامل حال مستمری بگیران نیز شود.

احیای شورای عالی تامین اجتماعی

از دیگر سخنرانان این نشست محمد عطاردیان - رییس کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایان - بود.

او که از انحلال شورای تامین اجتماعی طی سالهای اخیر گله مند بود از وزیر کار خواست تا در جهت احیای این شورا گام بردارد.


عطاردیان با دلخوری نسبت به تصمیم مجلس برای گنجاندن منابع سازمان تامین اجتماعی در بودجه ۹۷ با لحنی صریح پرسید: در حالی که تامین اجتماعی سازمانی مستقل و بین النسلی است و مالک اصلی آن کارگران و کارفرمایان هستند چرا باید درباره منابع تامین اجتماعی مجلس تصمیم بگیرد و پولی که مال مجلس نیست، جزو بودجه به تصویب برسد؟


او ابراز امیدواری کرد تدوین سند کار شایسته که در دولتهای نهم و دهم دچار وقفه شده بود در دولت روحانی تداوم یابد و به نتیجه برسد.


چشم‌انداز یک برنامه استراتژیک، سه جانبه گرایی است

نایب رییس کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایان هم در این نشست معتقد بود هرچه تعداد تشکل‌های بیشتری داشته باشیم سطح رضایت در جامعه بالاتر می‌رود.


حمیدرضا سیفی تاکید داشت که تشکلها با تکیه بر توان و ظرفیتهای خود می توانند اهداف اشتغال را در کشور محقق کنند.

او سه جانبه گرایی را چشم انداز یک برنامه استراتژیک دانست و از وزارت کار خواست تا همانطور که ساماندهی تشکلها در راس هرم این وزارتخانه تعریف شده به سمت اجرای این سیاست گام بردارد.
 

گفت‌وگوی اجتماعی، بهترین ابزار جلب مشارکت مردم


محمدرضا سپهری ـ رییس موسسه کار و تامین اجتماعی - نیز شایسته‌ترین روش جلب مشارکت مردم را گفت‌وگو از طریق نهادهای عمومی، مشارکت فعال، تعامل و احترام به افکار عمومی عنوان کرد.

وی گفت‌وگوی اجتماعی را ابزاری برای مشارکت مردم دانست و گفت: مشارکت مردم می‌تواند هزینه‌های عمومی را کاهش دهد، مناسبات اجتماعی را بهبود بخشد و فاصله بین دولت و مردم را کم کند.

مواضع ربیعی نسبت به تامین اجتماعی و دستمزد

اما سخنران دیگر این نشست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود که شکستن منابع تامین اجتماعی را به مصلحت ندانست و اعتقاد داشت در شرایطی که نظام عرضه و تقاضای نیروی کار متعادل و مناسب نیست، نظام تامین اجتماعی کارکردهای خود را بیشتر نشان می‌دهد.

وی اشاره ای به بند «ز» ماده ۷ لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کرد و گفت: این بند برخلاف نظر من به مجلس رفت و با آن مخالفت کردم چون شکنندگی منابع سازمان تامین اجتماعی را به صلاح نمی‌دانم؛ لذا چنانچه قرار است بخشی از منابع سازمان به خزانه برود، تمام آن برود بهتر است.


وزیر کار درباره مزد کارگران هم اعلام موضع کرد و با پذیرفتن این که در طول سالهای اخیر به شکل سنتی درباره تعیین دستمزد عمل شده است، گفت: با وجود آنکه هر سال درباره مزد عادلانه چانه‌زنی می‌کنیم و هیچگاه رضایت خاطر همگان فراهم نشده اما به یک نقطه مشترک رسیده ایم.


عدم افزایش بن خواربار و تاکید بر افزایش پایه حقوق کارگران

مشیریان (معاون ربیعی) هم در حاشیه این نشست در محاصره خبرنگارانی که درباره دستمزد سال آینده کارگران پرسیدند قرار گرفت و اظهار کرد: دولت هر سال رقم دستمزد کارگران را عددی بیشتر از نرخ تورم تصویب کرده است ولی مجلس پیشنهاد کرده برای گروه‌های با دریافتی کمتر، به شکل پلکانی افزایش یابد و لذا ممکن است این مساله روی دستمزد سال ۱۳۹۷ کارگران تاثیر بگذارد.


وی با بیان اینکه نمی تواند رقم مزد کارگران را پیش بینی کند، گفت که نظر دیگر شرکای اجتماعی هم مهم است ولی طبق روال هر سال دستمزد کارگران را نرخ تورم و سبد معیشت خانوار تعیین می کند.

مشیریان از برگزاری جلسه ۲۹ بهمن ماه برای جمع بندی نظرات گروههای کارگری و کارفرمایی خبر داد و در پاسخ به سوال ایسنا که از افزایش بن خواربار کارگران پرسید، با منتفی دانستن آن گفت: رقم بن خواربار تغییری نمی‌کند و جزو مزایای جانبی مزد است اما معتقدم هرقدر بتوانیم پایه حقوق کارگران را بالا ببریم بهتر است.

در نشست تخصصی گفت‌وگوهای اجتماعی که امروز در مجموعه تلاش و با هدف تبیین مطالبات و نقطه نظرات فعالان حوزه کار و تامین اجتماعی برگزار شد، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی، معاون روابط کار، رییس موسسه کار و تامین اجتماعی، رییس سازمان تامین اجتماعی و روسای تشکل های کارگری و کارفرمایی و نمایندگان کارگران و کارفرمایان در شورای عالی کار حضور داشتند.

نظرات شما
پیشخوان