تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۶

مخالفت مجلس با پیشنهاد افزایش پلکانی قیمت سوخت

بر اساس مصوبات مجلس بانک مرکزی مجاز به پرداخت تسهیلات جهت اجرای طرح‌های توسعه تولید و اشتغال شد. همچنین سهم دولت از هزینه شرکت‌های دولتی و بانک‌های سودده برای واریز به خزانه‌ مشخص شد

رویداد۲۴-بر اساس مصوبات مجلس بانک مرکزی مجاز به پرداخت تسهیلات جهت اجرای طرح‌های توسعه تولید و اشتغال شد. همچنین سهم دولت از هزینه شرکت‌های دولتی و بانک‌های سودده برای واریز به خزانه‌ مشخص شدبررسی لایحه بودجه 97 دیروز در حالی در مجلس ادامه یافت که نمایندگان تنها در نوبت صبح صحن علنی را تشکیل دادند و نوبت عصر مجلس به جلسه کمیسیون تلفیق اختصاص یافت. جایی که موارد ارجاعی بخش درآمدی بودجه 97 بررسی شدند. امروز در حالی که نمایندگان تنها به بررسی 6 مورد از بندهای لایحه بودجه در تبصره‌های 16 و 18 پرداختند، حاشیه‌های اصلی کار نمایندگان به دو موردی برمی‌گشت که جدای از این 6 مصوبه بودند. امروز از یک سو برخی نمایندگان به مراعا نگه‌ داشتن بخش هدفمندی یارانه‌ها توسط رئیس مجلس اعتراض کردند و از سوی دیگر هم پیشنهاد افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال 97 هم یک بار دیگر مطرح شد که باز هم رأی نیاورد.

 انتقاد از تصمیم علی لاریجانی
امروز در میانه جلسه مجلس، محمد دهقانی، نماینده طرقبه در تذکری گفت: اگر قرار باشد بند یا تبصره‌ای از صحن مجلس به کمیسیون تلفیق ارجاع شود، باید رأی‌گیری صورت گیرد. متأسفانه هفته گذشته رئیس مجلس بدون رأی‌گیری مواردی را به کمیسیون تلفیق ارجاع داد. این اتفاق روز (دوشنبه) درباره تبصره ۱۴ نیز تکرار شد. تقاضای ما از هیأت رئیسه و کسانی که به رئیس مجلس مشورت می‌دهند، آن است که این موارد قانونی را تذکر دهند که کار غیرقانونی صورت نگیرد. وی افزود: براساس آیین‌نامه بعد از ارائه گزارش به مجلس دیگر کمیسیون نمی‌تواند در مورد آن گزارش تغییراتی را انجام دهد. اگر قرار به بازگشت یا ارجاع به کمیسیون هم باشد باید رأی‌گیری صورت گیرد. دهقانی خطاب به مطهری که در آن ساعات ریاست جلسه مجلس را برعهده داشت، گفت: آقای مطهری تقاضا دارم که عبارت بهتر بود رأی‌گیری شود را استفاده نکنید چون این کار غیرقانونی بوده و باید قانون رعایت شود نه اینکه بگویید «بهتر بود». مطهری نیز در پاسخ به این صحبت دهقانی گفت: گاهی برخلاف آیین‌نامه کار به صورت دوستانه انجام می‌شود ولی به هر حال بنده فرمایش شما را تأیید می‌کنم. وی در عین حال گفت: ظاهراً رئیس کمیسیون تلفیق گفته که به دنبال ارائه متن جدید به مجلس است به همین دلیل این تبصره به کمیسیون تلفیق ارجاع شده است.
 

تلاش ناموفق برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی
مورد دیگری که امروز در صحن علنی باعث ایجاد بحث‌هایی شد، مربوط به پیشنهاد محمدرضا صباغیان، نماینده بافق بود. جایی که این عضو فراکسیون امید پیشنهاد داد تا بحث افزایش قیمت حامل‌های انرژی به لایحه بودجه 97 برگردد. این بخش از لایحه بودجه بعد از ناآرامی‌های ماه گذشته کشور توسط کمیسیون تلفیق با هدف کاهش فشار اقتصادی از روی مردم حذف شده بود. با این حال نماینده بافق در پیشنهاد خود که مبنی بر افزایش پلکانی قیمت سوخت و حامل‌های انرژی برای افراد پر مصرف بود، استدلال می‌کرد که باید بین مصرف‌کنندگان عادی و کسانی که دارای مصرف انرژی بالایی هستند، تفاوت باشد و مساوی بودن آنها در قیمت حامل‌های انرژی با عدالت سازگاری ندارد. این پیشنهاد در صحن علنی مورد بحث قرار گرفت و دولت نیز به موافقت با این پیشنهاد پرداخت. اما با مخالفت کمیسیون تلفیق و نمایندگان مجلس، نهایتاً این پیشنهاد وارد بودجه نشد و قیمت حامل‌های انرژی برای سال 97 ثابت و بدون تغییر ماند.
 

مصوبات بودجه
بر اساس مصوبات امروز مجلس بانک مرکزی مجاز به پرداخت تسهیلات جهت اجرای طرح‌های توسعه تولید و اشتغال شد. همچنین دیروز سهم دولت از هزینه شرکت‌های دولتی و بانک‌های سودده برای واریز به خزانه‌ مشخص شد. بر این اساس دولت از طریق خزانه‌داری کل کشور مکلف است ماهانه معادل یک درصد (1%) از یک دوازدهم هزینه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت سودده مندرج در پیوست شماره (3) این قانون را تا مبلغ 52 هزار و 570 میلیارد ریال از حساب‌های آنها برداشت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند. موافقت با بخشودگی 5 هزار میلیارد تومانی سود تسهیلات بانکی تا سقف 10 هزار میلیارد تومان، اجازه به دولت برای اختصاص20 هزار میلیارد برای افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات و 30 هزار میلیارد برای افزایش سرمایه بانک ملی از مابقی حساب ارزیابی خالص دارایی‌های بانک مرکزی و تعیین شرایط پرداخت بدهی معوق تولیدکنندگان به بانک‌ها نیز از دیگر مصوبات دیروز مجلس بود. همچنین امروز نمایندگان خانه ملت با صدور کارت اشتغال از بخش درآمدی لایحه بودجه 97 مخالفت و آن را حذف کردند.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان