تاریخ انتشار: ۲۲:۱۶ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۶

اطلاعات جعبه سیاه سانچی پاک نشده است

حق‌شناس گفت: هیچ اطلاعاتی از جعبه سیاه پاک نشده و تا چند ماه آینده علت بروز حادثه مشخص می‌شود.

رویداد۲۴-حق‌شناس گفت: هیچ اطلاعاتی از جعبه سیاه پاک نشده و تا چند ماه آینده علت بروز حادثه مشخص می‌شود.

هادی حق‌شناس معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی کشور با بیان اینکه بر اساس کنوانسیون بین‌المللی ایمنی جان اشخاص در دریا (سولاس) ذی‌النفعان حادثه در کمیته بررسی جعبه سیاه حضور دارند، اظهار کرد: این ذی‌النفعان شامل نماینده کشوری که کشتی تحت پرچم آنجاست، نماینده کشوری که کشتی در آنجا غرق شده و نماینده کشوری که دریانوردان تابعیت آنجا را دارند است.

وی در ادامه افزود: کشور پاناما به عنوان کشور صاحب پرچم سانچی، کشور هنگ‌کنگ به عنوان صاحب پرچم کریستال، کشور چین به عنوان کشوری که در حادثه در آنجا رخ داده و کشور ایران هم به عنوان کشوری که دریانوردان تابعیت آنجا را داشتند در کمیته بررسی حادثه حضور دارند. ضمن آنکه کشور بنگلادش که دو تن از دریانوردان آن کشور در سانچی جان باختند، نمایندگی خود را به ایران واگذار کرد.

حق‌شناس با بیان اینکه هم اکنون هر دو جعبه سیاه کریستال و سانچی در اختیار سازمان بنادر است، گفت: هیچ اطلاعاتی از جعبه سیاه پاک نشده و تا چند ماه آینده علت بروز حادثه مشخص می‌شود.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه برای مردم جای سوال بود که چرا در حادثه پیش آمده برای نفتکش سانچی سازمان بنادر ورود کرد ،گفت: باید در این باره گفت که در راستای الزامات ملی و بین‌المللی و کنوانسیون سولاس؛ طبیعی بود که سازمان بنادر به عنوان مرجع دریایی کشور در این حادثه ورود کند و همه کشورها مکلف هستند طبق قانون و مراجع دریایی کشورها اطلاع دهند.

وی افزود: سازمان بنادر به عنوان مرجع دریایى کشور با توجه به شهادت ٣٠ تن از پرسنل ایرانى به پرونده مربوطه ورود کرد و فعالیت خود در کمیته بررسى سانحه را در دستور کار قرار داد.

حق‌شناس با بیان اینکه اقداماتی که سازمان بنادر و دریانوردی از قبل در حوزه سوانح دریایی انجام داده بود، آماده‌سازی 7 مرکز تجسس و نجات در بنادر شمالی و جنوبی و یک مرکز در تهران بود گفت: اگر به هر دلیلی پیامد‌ها در زمان مؤثر خود اطلاع‌رسانی نشود، همه اقدامات را ناکارآمد کرده و مشکلات زیست محیطی ایجاد می‌شود.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: از ابتدای انقلاب جمعیت سواحل در کشورهای مقابل ما در خلیج فارس 6 برابر شده است اما جمعیت ایران حدود 2 برابر شده و این نشان می‌دهد تراکم جمعیتی در سواحل ما کم شده است.

وی افزود: پایین آمدن سطح رفاه و نبود زیر ساخت‌ها از عواملی است که موجب شده به توسعه پایدار در مکران نرسیم.

حق شناس درخصوص برگزاری همایش ارگان‌های دریایی گفت: در 24 همایش قبلی موضوعاتی نظیر محیط زیست دریا، توسعه ناوگان سرمایه‌گذاری، تسهیلات مالی، شیلات، دزدی دریایی و مناطق آزاد و ویژه مورد بررسی قرار گرفت.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: نقاط قوت همایش‌های قبلی هماهنگی فزاینده بین اعضای جوامع دریایی بود ضمن آنکه فقدان ضمانت اجرایی قطع‌نامه‌ها از مشکلات همایش اخیر است .

وی با بیان اینکه از ظرفیت دریا برای افزایش صنایع ملی و توسعه کشور استفاده نمی‌شود، گفت: نهادی که بتواند هماهنگی ایجاد کند که توسعه متوازن شکل بگیرد، در این حوزه مفقود شده است و پیشنهاد می‌شود برای تحقق اقتصاد دریا، نهادی فراگیرتر شکل بگیرد.

حق‌شناس در پایان گفت: مقرر شده بود این همایش در سواحل بکر مکران برگزار شود، اما به علت بروز مشکلاتی در تهران برگزار شد.

نظرات شما
پیشخوان