تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۶

توضیحات مسئولان سپاه و قوه قضاییه درباره علت بازداشت فعالان محیط زیست و خودکشی سیدامامی/ ادامه بررسی‌ها در جلسه صبح فردا

یک نماینده عضو فراکسیون محیط زیست مجلس به تشریح جلسه امروز این فراکسیون با مسئولان قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، سازمان محیط زیست و سازمان اطلاعات سپاه درمورد بازداشت فعالان این حوزه و خودکشی کاووس سیدامامی پرداخت.

رویداد۲۴-یک نماینده عضو فراکسیون محیط زیست مجلس به تشریح جلسه امروز این فراکسیون با مسئولان قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، سازمان محیط زیست و سازمان اطلاعات سپاه درمورد بازداشت فعالان این حوزه و خودکشی کاووس سیدامامی پرداخت.فاطمه ذالقدر با اشاره به برگزاری جلسه صبح امروز فراکسیون محیط زیست مجلس با مسئولان قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، سازمان محیط زیست، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درمورد علت بازداشت فعالان محیط زیست و خودکشی سیدکاووس سیدامامی گفت: جلسه صبح امروز با حضور معاونان پارلمانی، قوه قضاییه، وزارت اطلاعات و همچنین اطلاعات سپاه برگزار شد.

وی افزود: در ابتدای این جلسه آقای شافعی معاون پارلمانی سازمان محیط زیست توضیح داد که در سراسر کشور حدود ۹۰۰ سازمان مردم‌نهاد در حوزه محیط زیست داریم که در این راستا تلاش می‌کنند.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: همچنین در ادامه معاون پارلمانی قوه قضاییه نیز توضیحاتی درباره نحوه و علت بازداشت‌ها ارائه کرد.

این عضو فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: بنابر توضیحاتی که در این جلسه ارائه شد، طبق گزارش‌های اطلاعات سپاه گفته شده برخی از این سازمان‌های مردم‌نهاد تحت پوشش فعالیت‌های محیط‌زیستی از مناطق حساس ازجمله مناطقی در نزدیکی سایت‌های موشکی عکاسی کرده و حتی سعی در ارسال برخی از تصاویر داستند که به این دلیل، دادستان وارد شده و قرار بازداشت این افراد را صادر کرده است.

عضو فراکسیون فرهنگی مجلس همچنین خاطرنشان کرد: در ادامه و پس از بازداشت این افراد، بازجویی‌ها زیرنظر اطلاعات سپاه انجام شده است.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس درمورد علت خودکشی یکی از این فعالان محیط زیست گفت: گویا آقای سیدامامی در حین بازجویی‌ها خواستار موکول شدن بازجویی به روز بعد شده و پس از آن به اتاق خود رفته و دست به خودکشی زده است. به نظر می‌رسد، مسئولان پس از ورود این فعال محیط زیست به اتاقش، موضوع را کنترل نکرده و تا فردا صبح که برای بردن صبحانه به اتاق او می‌روند، متوجه درگذشت این فعال محیط زیست نشده‌اند.

او یادآور شد: بنابر توضیحاتی که مسئولان و معاون پارلمانی وزارت اطلاعات ارائه کرد، این وزارتخانه چندان در جریان امور نبوده و البته نامه‌نگاری‌ها و هماهنگی‌هایی داشته اما از آن‌جا که اطلاعات سپاه از ابتدا درگیر پرونده بوده، مسئولان وزارت اطلاعات ورود چندانی نداشتند.

این نماینده عضو فراکسیون امید مجلس همچنین گفت: نماینده‌ها در این جلسه تاکید کردند چون سازمان زندان‌ها زیرنظر قوه قضاییه است، باید این قوه جوابگو باشد.

وی افزود: معاون اطللاعات سپاه نیز که به‌دلیل برخی مشکلات جوی، با اندکی تاخیر در جلسه حاضر شد، توضیح داد که بنابر آیین دادرسی کیفری که مجلس در سال ۹۲ تصویب کرده، اطلاعات سپاه صلاحیت ورود به پرونده دارد. همچنین بنابر اساسنامه ابلاغی رهبری در سال ۸۵ برخورد با اتباع بیگانه و موارد جاسوسی برعهده این سازمان است.

ذوالقدر در پایان تصریح کرد: نمایندگان همچنین درباره تاریخ بازداشت‌ها و علت تعدد آن نیز سوالاتی کردند که باتوجه به زمان اندک جلسه، بررسی این مسائل به جلسه ساعت ۷ صبح فردا موکول شد.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان