تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۶

آیا"حذف مدارس سمپاد" به نفع طبقه مرفه تمام می‌شود؟/نگرانی از سوءاستفاده مدارس غیردولتی و اخذ شهریه‌های هنگفت

یک دبیر سمپاد در واکنش به حذف آزمون‌های ورودی مدارس تیزهوشان و حذف تدریجی مدارس سمپاد در دوره اول متوسطه می‌گوید: به شخصه از موافقان این تصمیم هستم، اما به یک شرط و آن اینکه حذف مدارس سمپاد، باعث فربه شدن مدارس غیر دولتی نشود! یعنی باید تصمیمی اتخاذ شود که تقویت سیستم آموزشیِ مدارس دولتی را بدنبال داشته باشد. من معتقد هستم اگر چنین نشود، مدارس غیرانتفاعی فربه خواهند شد و با حذف سمپاد، خانواده‌ها برای اینکه فرزندشان در محیطی قابل اعتماد و مطمئن تر درس بخوانند، رو به مدارس غیردولتی خواهند آورد و این مدارس نیز ممکن است نسبت به اخذ شهریه های آنچنانی اقدام کنند. چراکه مسلماً مدارس دولتی، با شرایط کنونی و کلاس های ۴۰ – ۴۵ نفره شان، پاسخگوی نیازی که برخی خانواده ها در مدارس سمپاد آن را جستجو می‌کنند، نیست.

رویداد۲۴-یک دبیر سمپاد در واکنش به حذف آزمون‌های ورودی مدارس تیزهوشان و حذف تدریجی مدارس سمپاد در دوره اول متوسطه می‌گوید: به شخصه از موافقان این تصمیم هستم، اما به یک شرط و آن اینکه حذف مدارس سمپاد، باعث فربه شدن مدارس غیر دولتی نشود! یعنی باید تصمیمی اتخاذ شود که تقویت سیستم آموزشیِ مدارس دولتی را بدنبال داشته باشد. من معتقد هستم اگر چنین نشود، مدارس غیرانتفاعی فربه خواهند شد و با حذف سمپاد، خانواده‌ها برای اینکه فرزندشان در محیطی قابل اعتماد و مطمئن تر درس بخوانند، رو به مدارس غیردولتی خواهند آورد و این مدارس نیز ممکن است نسبت به اخذ شهریه های آنچنانی اقدام کنند. چراکه مسلماً مدارس دولتی، با شرایط کنونی و کلاس های ۴۰ – ۴۵ نفره شان، پاسخگوی نیازی که برخی خانواده ها در مدارس سمپاد آن را جستجو می‌کنند، نیست.سال‌هاست مخالفان غربالگری دانش‌آموزان، آن را نوعی "نقص آموزشی" تلقی کرده و به انحای مختلف مورد اشاره قرار می‌دهند، اما شاید هیچ کس تصور نمی‌کرد که به یکباره و ناگهان، پس از توییت وزیر آموزش و پرورش درباره حذف آزمون‌ها در دوره ابتدایی، شاهد تغییر دیگری در نظام آموزشی باشیم. خبر آمد که قرار است؛ بمنظور حفظ شادابی و نشاط در میان دانش آموزان ابتدایی، آزمون ها حذف شود و پس از آن به فاصله چند ساعت، مصوبه "حذف آزمون های تیزهوشان و سپس حذف تدریجی مدارس سمپاد در دوره اول متوسطه" در شبکه های اجتماعی سر و صدای زیادی به راه انداخت؛ به طوری که پس از دور روز از اعلام خبر، عده‌ای از دانش آموزان سمپادی به همراه والدین خود، با در دست داشتن پلاکاردهایی که بر روی آن نوشته شده بود "نگران سمپاد هستم" و "سمپاد نقطه تحقق عدالت‌های اجتماعی"، نسبت به ایجاد رانت برای مدارس غیرانتفاعی، در صورت حذف مدارس سمپاد، اعتراض کردند.

اینطور به نظر می‌رسد که کسی مخالف حذف آزمون در دوره ابتدایی نیست و حذف این آزمون ها، به طور حتم منجر به کاهش استرس و افزایش نشاط و شادابی می شود، اما آن چیزی که از زمان اعلام مصوبه نگرانی ایجاد کرده، ابهامات موجود و روشن نبودن ابعاد مختلف طرح است. به طور مثال عنوان می شود که در صورت حذف تدریجی مدارس سمپاد، مدارس غیردولتی روز به روز فربه تر می شوند و این یعنی یک چراغ سبز به این مدارس برای سوءاستفاده‌های احتمالی! به طوری که حتی وزیر آموزش و پرورش این نگرانی ها را تایید کرده است؛ او گفته یکی از اقدامات برای آن که مدارس غیردولتی از این اوضاع سوء استفاده نکنند، افزایش کنترل است و سامانه‌ای طراحی کرده‌ایم که بر مدارس غیردولتی نظارت می کند و اگر کوچکترین اجحافی در حق مردم داشته باشند، با آنها برخورد خواهد شد.

اما والدینی که می‌خواهند فرزندشان را هر طور شده به "مدارس خاص" و نه "دولتی عام"، بفرستند، دچار سرگردانی شده و در این میان آنهایی که از نظر تمکن مالی شرایط خوبی دارند، یکی پس از دیگری به سمت مدارس خاص و غیردولتی که حالا اسم و رسمی پیدا کرده اند، می روند، آن هایی هم که شرایط مالی خوبی ندارند، برخلاف میلشان به مدارس دولتی رفته و بعضاً احساس سرخوردگی می کنند. بنابراین به نظر می رسد که نظام آموزشی ما باید هر چه سریعتر، به فکر تقویت سیستم آموزشی مدارس دولتی باشد.

 

سوال مهم دیگری که از همان ابتدا مطرح شد، این بود که با حذف آزمون تیزهوشان، چه چیزی جایگزین آن خواهد شد؟ براساس رویکردِ سند راهبری نخبگان، تاکید بر جایگزینیِ "طرح شهاب" به جای روش موجود در مدارس استعدادهای درخشان است؛ اجرای طرح شهاب (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر) بر عهده وزارت آموزش و پروش گذاشته شده و ساز و کار به این صورت است که بدون جداسازی، دانش آموزان باید در مدارس عادی و توسط معلمانِ خود، مورد شناسایی و حمایت قرار بگیرند، اما آیا طرح شهاب که ۴ سال از اجرای آن می گذرد، می تواند طرح جایگزینِ مناسبی برای مدارس سمپاد و تیزهوشان باشد؟ آیا می تواند به خوبی شناسایی استعدادها را محقق کند؟

طرحی که هرچه مسوولان بیشتر توضیح می‌دهند، مبهم‌تر می‌شود!
بطحایی: حذف آزمون از مدارس تیزهوشان به معنای حذف این مدارس نیست

همه این حواشی در حالی حول محور این مصوبه مطرح شده که شب گذشته خبری به نقل از وزیر آموزش و پرورش بر خروجی وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت که باز هم به ابهامات این طرح افزود. بطحایی گفته است که حذف آزمون از مدارس تیزهوشان به معنای حذف این مدارس نیست! در اینجا چند سوال مطرح می شود؛ نخست آنکه اگر قرار نیست مدارس تیزهوشان حذف شوند، پس چرا مسوولان در مصاحبه های خود تاکید بر عدم جداسازی دانش آموزان می کنند؟ تا قبل از اظهارات وزیر، مسوولان و حتی نمایندگان مجلس، متفق القول از حذف سمپاد در دوره اول متوسطه خبر می دادند، اما حالا  آقای وزیر چیز دیگری می‌گوید!

سوال دیگر این است که آیا بالاخره مدارس سمپاد برای سال تحصیلی 97-98  در پایه هفتم محصل می گیرند یا خیر؟ از سوی دیگر معاون آموزش متوسطه از سه روش پیشنهادی  برای تبدیل مدارس سمپاد خبر می دهد. با اظهارات آقای وزیر اما اینطور به نظر می رسد که فقط قرار است اسم این مدارس تغییر کند و باز هم تیزهوشان در همین مدارس می توانند تحصیل کنند. این عدم شفاف سازی باعث شده که بیش از همه، دانش آموزان و والدین دچار سرگردانی شوند و بهتر است برای رفع نگرانی ها، توضیحات لازم و اصل مصوبه همراه با جزییات آن منتشر شود.

یک دبیر مدرسه سمپاد:
حذف مدارس سمپاد، نباید باعث فربه شدن مدارس غیردولتی شود
سیستم آموزشیِ مدارس دولتی تقویت شود

کتایون خزعلی(دبیر سمپاد دوره اول و دوم متوسطه در شهر کرج) درباره حذف مدارس سمپاد، با اشاره به سابقه ۷ ساله اش در تدریسِ دانش آموزان این مدارس، گفت: به شخصه با توجه به حضورم به عنوان دبیر، هم در متوسطه اول و هم در متوسطه دوم، بر این باور هستم که دانش‌آموزان ورودی مدارس متوسطه اولِ سمپاد، تحت استرس و فشار زیادی قرار دارند. آنها برای ورود به سمپاد، آزمونها، کتاب های کمک آموزشی و مکمل و رنگارنگی را برابر خود می بییند که صرفاً فایده اش نصیبِ مدرسه، آنهم برای برجسته کردن، بالا بردنِ رتبه و بهتر شدنِ وجهه در میان سایر مدارس، می شود.

این دبیر مدارس سمپاد در توضیحِ اتفاق مهمِ پس از آزمون ورودی این مدارس که موجب بروز مشکلات روحی می شود، اظهار داشت: آن کس که قبول می شود، هم یک وجهه خاصی در میان خانواده، دوستان، اقوام و فامیل بدست می آورد و هم اینکه مجبور نیست در مدارس دولتی با آن شرایط نه چندان مطلوب و کلاسهای بعضاً حتی ۴۰ نفره، درس بخواند! می آید در کلاسهای ۲۰ نفر می نشیند و با امکاناتی به مراتب بهتر، تحصیل می کند. در مقابل اما آن بچه ای که قبول نمی شود، یک ضربه بسیار شدید می خورد!  فکر می کند دیگر آخر دنیا شده و همین موجب ایجاد مشکل روحی – روانی برایش می شود.

وی گفت: با این توضیح، من به شخصه از موافقان این تصمیم شورا هستم، اما به یک شرط و آن اینکه حذف مدارس سمپاد، باعث فربه شدن مدارس غیردولتی نشود! یعنی باید تصمیمی اتخاذ شود که تقویت سیستم آموزشیِ مدارس دولتی را بدنبال داشته باشد؛ چه از لحاظ کیفیتِ فضای فیزیکیِ مدارس و چه از لحاظ ساختارِ آموزشی، مدیر، معاون، معلمین و کتابها. من معتقد هستم اگر چنین نشود، مدارس غیرانتفاعی فربه خواهند شد و با حذف سمپاد، خانواده‌ها برای اینکه فرزندشان در محیطی قابل اعتماد و مطمئن‌تر درس بخوانند، رو به مدارس غیردولتی خواهند آورد و این مدارس نیز ممکن است نسبت به اخذ شهریه های آنچنانی اقدام کنند، چراکه مسلماً مدارس دولتی، با شرایط کنونی و کلاس های ۴۰ – ۴۵ نفره شان، پاسخگوی نیازی که برخی خانواده ها در مدارس سمپاد آن را جستجو می‌کنند، نیست.

غالبِ مخالفان طرح، مدیران و برخی از معلمان غیر رسمی و آزاد هستند
تکلیف درآمد معلمان آزاد در سمپاد مشخص نیست

او  اهمیت دادنِ بیش از حد به رشته های ریاضی و تجربی، به خصوص در متوسطه دوم و در مقابلِ بی توجهی و به فراموشی سپردنِ رشته علوم انسانی را در مدارس سمپاد، یکی دیگر از دلایلش برای موافقت با طرح مذکور عنوان کرد و افزود: بطور مثال در شهر کرج  ۴ مدرسه سمپاد داریم که فقط یک مدرسه رشته علوم انسانی داشت؛  آنهم فقط با ۶ یا ۷ دانش آموز که همان یک کلاس هم امسال کنسل شد! این اصلاً قابل توجیه نیست که ما فقط برای پزشکی بدنبال شناسایی استعدادها باشیم، بسیاری از رشته های مربوط به علوم انسانی، برای جامعه مهم و مفید است، اما در عملا هیچ توجهی به آن نمی شود و به نظر من این یک ایراد محکمِ وارد به مدارس سمپاد است. این طرح به هر حال موافقین و مخالفینی در بدنه کارکنان دارد، اما غالبِ مخالفان مدیران و برخی از معلمان غیررسمی و آزاد هستند.

مدیرانی که با حذف سمپاد، منافعشان به خطر می‌افتد

وی مدعی شد: مدیران از این جهت معترض هستند که با حذف مدارس سمپاد، تا حدی منافعشان از بین می‌رود! چراکه بخصوص در متوسطه اول که پای شهریه های آنچنانی و کتاب های آموزشی و مواردی از این دست در میان است، در واقع چیزی شبیه به مدارس غیرانتفاعی را برایشان ایجاد کرده است و خب، از دست دادنِ مدیریت چنین مدرسه ای، چندان به مذاقشان خوش نخواهد آمد.

این دبیر سمپاد گفت: معلمان آزاد که حقوقشان را مستقیماً از درآمدهای مدرسه دریافت می کنند که بخشی از مخالفان هستند و تکلیفشان مشخص نیست؛ اما در مقابل تکلیف معلمان رسمی روشن است؛ چرا که صرفاً حقوق خود را از آموزش و پرورش می گیرند. متاسفانه مدارس ما بخصوص دولتی ها، در استعدادیابی و کشفِ خلاقیت دانش آموزان خیلی کمرنگ عمل می کنند! 

از آقای بطحایی؛ وزیر محترم و  تیمش این انتظار وجود دارد که سیستمی را برقرار کنند که استعداد دانش آموز در مدارسِ عادی شناسایی شود که در صورتِ از میان رفتنِ سمپاد، کشفِ خلاقیت و استعداد دانش آموز میسر و ممکن باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ضروری است که  مهارت های آموزشی را در مدارس بیشتر کرده و فقط به محتویات کتب درسی بسنده نکنیم، افزود: کتاب‌ها مثل زیست شناسی، فیزیک و شیمی و ... فقط یک سری تئوری است که با گنجاندنِ آن در مغز دانش آموزان، او چنان که باید و شاید آماده و مهیای زندگی نخواهد شد و لازم است بیایم و مهارتهای عملی و مورد نیاز زندگیِ آینده بچه ها را به موارد آموزشی بیافزاییم.

این معلم در پاسخ به این سوال که برای جایگزینی مدارس سمپاد چه باید کرد، با بیان اینکه به نظر او بهترین جایگزین، توانمند سازی و تقویت سیستمِ آموزشی مدارس دولتی است، گفت: من شخصاً با جداسازی بچه ها کاملاً مخالف هستم. معتقدم دانش آموز نخبه نباید از سایرین جدا باشد. من الان زبان تدریس می‌کنم. به چه کسانی؟ به بچه هایی که تیزهوش هستند و غالباً «تافل» دارند! به نظر شما منِ معلم چه چیزی می خواهم به دانسته های زبانیِ آنها اضافه کنم؟! من همواره به مدیران هم گفته ام که معلمی موفق است که دانش آموز ضعیف را به حد خوب برساند!

دانش آموزانم سر کلاس، ساعت ۸ صبح همه خواب هستند

وی گفت: امروز دانش آموزی که وارد سمپاد می شود، همه راه ها را رفته است؛ کلاسهای تست و کنکور را هم که همزمان با مدرسه، می‌گذراند. دانش آموزان من سر کلاس، ساعت ۸ صبح همه خواب هستند! می‌پرسم چرا؟ می‌گوید دیشب تا ساعت ۹ شب کلاس بوده ایم! این بچه ها وحشتناک زیر فشار هستند! بخصوص دانش آموزان متوسطه دوم.

این معلم ادامه داد: دانش‌آموزان متوسطه اول هم به این دلیل که سنشان پایین تر است از ششم به هفتم می آیند، به یک باره با انواع و اقسام کتابهای مکمل و کمک آموزشی و تستهای آنچنانی، امتحانات پیشرفته و پیمایشهای متفاوت روبرو می شوند که استرس و فشار روحی – روانی را برای خود و خانواده هایشان ایجاد می کند. در کلاس ۲۵ نفرهء پایه هفتمِ من، نزدیک به ۲۰ دانش آموز، سرِ ناخنهایشان را می جوند!  این نشانه چیست؟ نشانه مشکل روحی روانی است. برای چه؟ برای کنکوری که برای همه یکسان است! هم برای دانش آموزِ مدارس دولتی هم برای دانش آزموزان سمپاد!

طرح شهاب بیش از گذشته در دستور کار آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت

پس از اظهار نظرهای متعدد درباره حذف آزمون، مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش عنوان کرد که تاکید ما بر عدم جداسازی دانش‌آموزان است تا صاحبان استعدادهای برتر، از خدمات آموزشی بیشتری در مدارس عادی برخوردار باشند و بر این اساس، طرح شهاب موسوم به شناسایی و هدایت استعدادهای برتر، این مهم،  بیش از گذشته در دستور کار آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت و تلاش بر این است تا با توانمندسازی معلمان و تدوین برنامه‌های ویژه، خدمات بیشتری به این دانش‌آموزان ارائه شود.

جریان نخبه پروری در ایران تعطیل نمی‌شود
جلسه بررسی حذف آزمون مخالفانی هم داشت

فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان اما در واکنش به حذف آزمونِ ورودی سمپاد با بیان اینکه بنیاد نخبگان، امر شناسایی را به آموزش و پرورش محول کرده است،  تاکید دارد که جریان نخبه پروری در ایران به هیچ عنوان نه به این آزمون ارتباط دارد و نه قرار است خدشه‌ای به آن وارد شود.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان ادامه داد: این تصمیم را شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسانده و قطعاً جلسات و نشستهای بررسیِ کارشناسی درباره آن صورت گرفته و قاعتداً عده‌ای با آن مخالف بودند، با این وجود اما وقتی مصوبه به تایید رئیس جمهور رسید، به مثابه قانون بوده و برای ما لازم الاجراست.

اگر از هر 100 نفر دو نفر وارد سمپاد می‌کردیم، حذف نمی‌شد
جلوی جفا به این سمپادی‌ها باید گرفته شود

وی ادامه داد: اگر نُرم ورود به این مدارس را رعایت کرده بودیم و از هر 100 نفر، دو نفر وارد سمپاد می‌شدند، شاید اکنون دوره اول متوسطه هم سر جایش بود. متاسفانه با نگاه پیشگیرانه در سمپاد حرکت نکردیم. رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با بیان اینکه نخبه پروری در ایران پدری محکم ومهربان به نام مقام معظم رهبری دارد، گفت: انتقاداتی به بنده درباره عدم اظهار نظر در این چند روزه وارد شد، در حالی که وزیر دراین باره صحبت کرده بودند و نیازی به اعلام نظرم در این باره نبود.

وی با بیان اینکه اگر بگوییم دانش آموزان سمپادی تک بعدی تربیت می شوند، در حقشان جفا کرده ایم، گفت: ما حتی در مناطق عشایری هم سمپاد و حتی در رشته علوم انسانی هم پذیرش داریم. مدارس سمپاد تربیت در ساحت‌های چندگانه را محقق می کنند. بچه های سمپاد ارزش های این کشورند، جلوی جفا به این ها را بگیرید.

تعطیلی دوره اول سمپاد برای بنده خوشایند نبود
طرح شهاب را باید با جدیت بیشتری دنبال کنیم

وی با بیان اینکه امسال هم با روال قبل در دوره دوم متوسطه جلو می رویم، اظهار کرد: قطعاً برای دوره دوم برنامه هایی داریم. تعطیلی دوره اول سمپاد برای بنده خوشایند نبود و تلاش هم کردم، اما شورای عالی آموزش و پرورش به این مصوبه رای داد و معنای آن این است که نتوانستیم رایی بر رد آن بگیریم. یقیناً باید به دنبال راه‌های جایگزین باشیم. طرح شهاب را باید جدیت بیشتری دنبال کنیم و استعدادهای متنوع را بهتر بشناسیم.

زرافشان:
تیزهوشان بدون جداسازی در مدارس عادی و توسط معلمان، استعدادیابی می‌شوند

دیگر به هیچ دانش آموزی مارکِ تیز هوش و یا استعدادِ برتر زده نمی شود

همچنین علی زرافشان معاون آموزش، متوسطه وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگویی که با خبرنگار ایلنا داشت، از جایگزینی طرح استعدادیابی شهاب به جای مدارس سمپاد خبر داده است. او گفته است که طی ۳ سال به تدریج مدارس سمپاد به مدارس دولتی تبدیل خواهند شد.

زرافشان با بیان اینکه در مصوبه حذف تدریجی سمپاد، آزمون ورودی کل مدارس؛ اعم از مدارس نمونه دولتی و استعدادهای درخشان ملغی شده است، با اشاره به اجرای طرح شهاب طی ۴ سال اخیر، اظهار داشت: این طرح در واقع ذیل سند راهبردی بنیاد ملی نخبگان تنظیم شده است. در آن سند توجه به استعدادهای برتر که نخبگانِ بالقوه هستند، به عهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته و گفته شده است که بدون جداسازی، دانش آموزان باید در مدارس عادی و توسط معلمانِ خود، مورد شناسایی و حمایت قرار بگیرند. این طرح درواقع تحت عنوان طرح شهاب که «شناسایی و هدایت استعدادهای برتر» سر واژه های کلمه شهاب هستد، در آموزش و پرورش در حال انجام است.

زرافشان گفت: در این طرح فقط هوش ذهنی مورد توجه قرار نگرفته است، بلکه هوشهای چندگانه مد نظر است. به همین دلیل طرح کاملاً در راستای شناسایی تنوع استعدادها بوده و صرفاً فقط به یک نوع استعداد توجه نمی کند.

ما در واقع با استفاده از این تجربه ۴ ساله اجرای طرح شهاب،  با بکارگیری روشهای مختلف برای شناسایی و هدایت استعدادها تلاش می‌کنیم که  این دانش آموزان عزیز، علاوه بر رشد یافتن در محیط و مدرسه عادی، بخشی از اهداف تعلیم و تربیت را که رشد اجتماعی بچه ها و یادگیری  زیستن با دیگران است را تحقق ببخشیم چراکه هدف سند تحول، زندگی پاکِ فردی و جمعی است؛ و این بدان معناست که بچه ها باید بتوانند هم زندگی فردیِ خود را و هم در تعامل بادیگران، زندگی مثبتی را رقم بزنند.

 وی افزود: به همین دلیل در این چند سال، در فعالیتهای برون مدرسه ای از روشهایی که در دنیا  معمول است؛ مثل برگزاری جشنواره ها، المپیادها، فعالیتهای تابستانی، پژوهش سراها و بازارهای کسب و کار و نمایشگاه های دانش آموزی، استفاده می کنیم تا این استعدادها را شناسایی و کمک کنیم که این بچه ها مسیر رشد علمی شان را بطور طبیعی طی کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که با شناسایی این دانش آموزان، چه امتیاز یا ویژگی شامل حالشان خواهد شد؟ گفت: ویژگیِ مهمی که طرح شهاب دارد، این است که استعدادیابی در واقع بدون جداسازی و مارک زدن به بچه ها، انجام می شود؛  یعنی به هیچ دانش آموزی مارکِ تیز هوش و یا استعدادِ برتر زده نمی شود! بلکه در آن محیط عادی مورد حمایت نظام آموزشی قرار می گیرد

سنجش هوش کلامی، ریاضی و منطقی دانش آموزان در طرح شهاب
استعدادیابی با استفاده از چک لیست‌های مشاهده‌ای

وی در پاسخ به این سوال که این استعدادیابی مشخصاً چگونه انجام می‌شود و پس از شناسایی چه اتفاقی برای دانش‌آموزان رخ خواهد داد؟ گفت: در واقع استعدایابی با استفاده از چک لیست های مشاهده ای، صرفاً توسط معلمین و براساس تعامل با دانش آموز صورت می گیرد. معلم به نسبتِ  هر دانش آموز چک لیستها را انجام می دهد و سپس در یک فرایند ۶ ساله ای تکمیل می شود. مثلاً از پایه چهارم دبستان که طرح شهاب از آنجا شروع شده، سال به سال چک لیستها و بررسی ها صورت گرفته است اکنون که این دانش آموزان به پایه هفتم رسیده اند، معلمین پایهء هفتم همان مسیر را ادامه می‌دهند و نهایتاً جمع بندی این چک لیستها، بیانگر این است که این دانش آموز در چه حوزه هایی دارای استعداد است.

وی در تشریح مزیت این روش در مقایسه با شیوه متداول در مدارس تیزهوشان، گفت: در آنجا ما فقط یک توانایی را  می سنجیم که آن هم هوش ذهنی است! اما در اینجا تنوعی از توانایی ها از جمله مثل هوش کلامی، هوش ریاضی، هوش منطقی، هوش موسیقیایی و ... را می سنجیم و در ادامه نیز برنامه های حمایتی خود را انجام خواهیم داد.

نگرانی از اخذ شهریه‌های آنچنانی و سواستفاده مدارس خاص
آیا مصوبه حذف آزمون تیزهوشان، در نهایت به نفع طبقه مرفه تمام می شود؟

در یک هفته اخیر مخالفان و موافقان به بیان دیدگاه ها و نظرات خود درباره این طرح پرداختند، اما همچنان ابهاماتی در اجرایی شدن طرح وجود دارد و سولاتی در این میان مطرح است؛ به طور مثال آیا قرار است با حذف تدریجی مدارس سمپاد، دست مدارس دولتی بسته و مدارس غیردولتی برای جذب این دانش آموزان بازتر شود؟ آیا مجموعه مدارس سلام، انرژی اتمی و ... هم واقعاً قرار است در متوسطه اول آزمون نگیرند؟

آیا طرح شهاب می تواند به واقع جایگزین خوبی برای استعدادیابی دانش آموزان باشد؟ چه ضمانتی اجرایی برای آن وجود دارد؟  آیا با سرریز دانش آموزان سمپاد به سمت مدارس غیردولتی، پای شهریه های آنچنانی و سوء استفاده برخی مدیران و موسسان به میان خواهد آمد؟ و اینکه در نهایت چه تضمینی وجود دارد که این مصوبه به نفع طبقه مرفه تمام نشده و مدارس دولتی در سایه بی‌توجهی قرار نگیرند؟

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان