تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
خوش چهره کارشناس اقتصادی:

"پول ملی را دریابید"

دولت نباید با آزاد گذاشتن مردم برای خرید ارز فکر کند که می‌تواند مدیریت عرضه انجام دهد
رویداد۲۴افزایش نرخ تسعیر ارز از جمله دلار و یورو در ماه‌های اخیر، کشور را با چالش جدیدی مواجه کرده که محمد خوش‌چهره کارشناس اقتصادی آن را پدیده بسیار خطرناکی معرفی می‌کند و می‌گوید: «مدیریت پولی و ارزی کشور بازی خطرناکی را شروع کرده است. اکنون پدیده‌ای در کشور شکل گرفته که تجربه آن را در دولت‌های نهم و دهم داشته‌ایم و استمرار و تکرار آن جای تعجب دارد. دولت باید هرچه سریعتر برای مدیریت تقاضا وارد عمل شود.»

محمد خوش‌چهره در گفت‌و‌گو با «ایران» به بررسی علمی و اقتصادی تأثیر افزایش‌های اخیر نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی پرداخت: در دو ماه اخیر روند صعودی نرخ ارزهای جهانی یک چالش در اقتصاد ایران ایجاد کرده است. به‌طوری که در این دو ماه حدود 25 درصد قیمت ارز بالا رفته است. 

خوش‌چهره دراین باره می‌گوید: «مفهومش این است که 25 درصد از ارزش پول کشور کاسته شده است. یعنی باید هرایرانی 25 درصد بیشتر از دو ماه قبل خود کار کند تا بتواند سطح درآمد خود را ثابت نگه دارد.»

او ادامه داد: «همچنین افزایش نرخ تورم ناشی از این تغییرات نرخ ارز که در انتظار کشور است پدیده قابل تأملی است و بر زندگی مردم تأثیر خواهد گذاشت.»

ارز کالای سوداگرانه نیست
پول ملی را دریابید«ارز یک وسیله سیاستگذاری در اقتصاد است نه یک کالای سوداگرانه.»
خوش‌چهره با بیان این جمله اذعان کرد: «نباید به‌عنوان یک کالای سوداگرانه به ارز نگاه کرد. این طرز نگاه هم به دولت و هم به تولید ملی لطمه می‌زند. متأسفانه افزایش افسار گسیخته نرخ ارز هم فرصت‌های بادآورده را ایجاد کرده و هم پول ملی را تضعیف کرده است. در حالی که کاربرد ارز در همه جای دنیا شناخته شده است.»او ادامه داد: «ارز یک ابزار سیاستی است که برای اداره امور کشور از آن استفاده می‌شود. تمام دولت‌ها در جایگاه نظارتی و کنترلی از ارز برای اجرای سیاست‌های اقتصادی استفاده می‌کنند.»

به گفته این استاد دانشگاه باید ارز در تجارت خارجی به کار گرفته شود؛ یعنی در بخش صادرات و واردات. اگر دولت خطا کند و آن را به دست سوداگران بسپارد، انحراف مهمی شکل گرفته است. در حال حاضر این اتفاق در حال رخ دادن است و دولت باید هوشیارانه نسبت به مهار آن وارد عمل شود.

خوش‌چهره در خصوص مدیریت عرضه نیز بیان کرد: «دولت نباید با عرضه عام طلا و سکه و آزاد گذاشتن مردم برای خرید ارز فکر کند که می‌تواند مدیریت عرضه انجام دهد. این اشتباه فاحشی است. در حالی که در کشورهای پیشرفته کنترل پول خارجی به‌شدت مهم است.»

او ادامه داد: «در ایران نیز باید منشأ و محل استفاده ارز مشخص باشد. رسانه ملی نباید به سمت بی‌خاصیتی برود و لازم است که فرصت‌های مناظره و تحلیل‌های عالمانه ایجاد کند تا معضلی جدی و خطر استراتژیک در کشور شکل نگیرد. خطری به مراتب جدی‌تر از اعتراضات و اغتشاشات ماه‌های اخیر.»

لزوم کنترل بازار ارز و مدیریت تقاضا
«ارز باید بیش از هر بخش در خدمت تجارت کشور باشد، نه سوداگری. در بعضی از کشورها مسئولان نه تنها داشتن ارز را برای آحاد جامعه ممنوع کرده‌اند بلکه با آنها برخورد هم می‌شود.»
خوش‌چهره با بیان این مطلب اظهار کرد: «آحاد مردم نباید ارز بخرند و دولت باید خیلی سریع وارد حوزه مدیریت تقاضا شود. باید با تقاضای کاذب مقابله و هجوم به بازار ارز مهار شود. در کشورهای توسعه یافته حتی با اخذ مالیات از کسانی که ارز می‌خرند شیرینی سوداگری را از سوداگران می‌گیرند. در ایران هم اگرچه اشاراتی به این موضوع شده اما هنوز اقدامات جدی شکل نگرفته و زیرساخت‌های این موضوع ایجاد نشده است.»

او ادامه داد: «الان در مرحله گسترش سوداگری هستیم و این موضوع بیش از هر کس به نفع صرافان است. اگر مدیریت تقاضا آغاز نشود، موج جدیدی از سوداگری شروع خواهد شد. به طوری که طی آن مردم برای تبدیل دارایی هایشان به ارز اقدام خواهند کرد.»

این کارشناس ارشد اقتصادی با بیان اینکه هنوز این مشکل راه حل دارد و باید هرچه زودتر دولت برای اصلاح شرایط اقدام کند، گفت: «باید کنترل و مدیریت تقاضا شکل گیرد. مصارف ارز تعاریف مشخصی دارد. برای مصارف بخش‌های تجاری و غیر تجاری نظیر سفر و تحصیل باید برنامه‌ریزی شود و حتی برخورد مالیاتی شکل گیرد. ارز باید به سمت رونق تجارت سوق داده شود.

به هر حال آثار سوء این مشکل را در دولت‌های نهم و دهم دیده‌ایم. الان باید با مدیریت صحیح این شرایط را مهار کرد.»
نظرات شما
پیشخوان