تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۶

استعفای وزیرخارجه هلند بخاطر یک دروغ

وزیر امور خارجه هلند پس از اعتراف به دروغگویی درباره حضور در جلسه ای به میزبانی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، استعفا داد.
رویداد۲۴- وزیر امور خارجه هلند پس از اعتراف به دروغگویی درباره حضور در جلسه ای به میزبانی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، استعفا داد.

به نقل از آسوشیتدپرس، «هالبه زیلسترا» سه شنبه در ابتدای سخنانش در پارلمان هلند استعفایش را اعلام کرد. وی گفت: این بزرگترین اشتباهی بود که در تمام دوران کاری ام مرتکب شدم.

زیلسترا افزود: این مساله به اعتبار وزارت امور خارجه پادشاهی هلند مربوط می شود. نباید هیچ تردیدی در اعتبار این وزارت خانه ایجاد شود.

زیلسترا عضو حزب حاکم VVD و اولین وزیر در دولت «مارک روته» نخست وزیر هلند است که استعفا می دهد. دولت ائتلافی روته با حضور چهار حزب در ماه اکتبر کارش را شروع کرد. روته در حین اعلام استعفای زیلسترا در پارلمان حضور داشت.

زیلسترا گفته بود در سال 2006 در جلسه ای شرکت داشت که پوتین در آن اعلام بود که بلاروس، اوکراین و کشورهای حوزه دریای بالتیک را بخشی از «روسیه بزرگ» می داند.

زیلسترا روز دوشنبه اعتراف کرد که در آن جلسه حضور نداشته اما خبر آن را از فردی که آنجا بوده، شنیده است. او افزود که وی سخنان پوتین را دارای اهمیتی ژئوپولیتیک دانسته و به همین علت علنا درباره آن صحبت کرده است. وی گفت به این دلیل اعلام کرده که خودش این اظهارات را از زبان پوتین شنیده است مه می خواسته است از هویت منبعش حفاظت کند.

زیلسترا حین اعلام استعفایش گفت: روشن است که این تصمیم اشتباهی بود.

سفارت روسیه در آمستردام در واکنش به این اظهارات با صدور اطلاعیه ای گفت که برخی در هلند «اخبار جعلی» منتشر کرده و قصد دارند روسیه را بی اعتبار کنند.

سفارت روسیه در این اطلاعیه اعلام کرد: این اظهارات را فقط از زبان کسانی می توان شنید که می خواهند روسیه را به عنوان یک تهدید معرفی کنند و به بهانه «تهدید روسیه»، گسترش زیرساخت های نظامی ناتو به سمت شرق را ادامه دهند و عمدا در پی ایجاد تقابل نظامی هستند.

استعفای زیلسترا در حالی است که قرار بود وی روز چهارشنبه در مسکو با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیدار کند. هنوز جانشین زیلسترا معرفی نشده است.
منبع: ایرنا
نظرات شما
پیشخوان