تاریخ انتشار: ۰۸:۱۶ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
عبدالله‌ ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

ابوترابی‌فرد از تریبون نماز جمعه آشتی ملی را تبلیغ کند/ نمازجمعه دیگر به شکوه دوران انقلاب برنمی‌گردد

عبدالله‌ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب، بر این باور است که حضور ابوترابی در نمازجمعه می‌تواند امیدوار کننده و امید بخش باشد اما اینکه انتظار داشته باشیم با حضور اینگونه افراد نماز جمعه به شکوه و استقبال گذشته خود برگردد، انتظار بی‌جایی است.
ابوترابی‌فرد از تریبون نماز جمعه آشتی ملی را تبلیغ کند/ نمازجمعه دیگر به شکوه دوران انقلاب برنمی‌گردد
رویداد۲۴عبدالله‌ ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب، بر این باور است که حضور ابوترابی در نمازجمعه می‌تواند امیدوار کننده و امید بخش باشد اما اینکه انتظار داشته باشیم با حضور اینگونه افراد نماز جمعه به شکوه و استقبال گذشته خود برگردد، انتظار بی‌جایی است. 

با دستور رهبر انقلاب، حجت‌السلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد به عنوان خطیب موقت نمازجمعه تهران انتخاب شد و نماز جمعه این هفته تهران را اقامه خواهد کرد.

ابوترابی‌‍فرد، در چهار دوره به عنوان نماینده اصولگرا در مجلس شورای اسلامی حضور داشته، اما برای انتخابات اخیر مجلس همراه با سایر اعضای لیست اصولگرا از راهیابی به مجلس دهم بازماند. 

از سوی دیگر نایب رئیس‌مجلس نهم این روزها در حالی عهده‌دار این مسئولیت خطیر می‌شود که خطیبان و اصل نمازجمعه سال‌هاست مورد انتقاد اساسی مردم و بسیاری از مسئولین قرار دارد. طبیعتا بعد از کنار رفتنن افرادی مانند آیت‌الله منتظری و طالقانی و... از نماز جمعه، نمازهای جمعه تهران دیگر نه آن شور و حال گذشته را دارد و نه آن استقبال سابق را؛ کنارگذاشتن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از نمازجمعه بعد از حوادث 88 هم مزید بر علت شد تا نمازجمعه و خطبای آن محدود به گروه و جناح خاصی شود. 

محدود شدن تریبون‌های نمازجمعه به مسائل سیاسی و تخریب دولت و عدم حضور خطیب‌های با تفکراتی غیر از تفکر و وابستگی به جریان اصولگرایی از مهمترین‌ عواملی است که باعث شده تا اقشار مختلف جامعه رغبت کمتری را برای حضور در این محفل سیاسی-عبادی از خود نشان دهند.

اکنون اما با انتخاب ابوترابی فرد به عنوان خطیب جدید، نمی‌توان انتظار داشت که مشی افراطی این تریبون به سمت و سوی اعتدال و اصلاح برود اما، می‌توان امیدوار بود که او همانند دیگر خطیبان همچون جنتی، خاتمی و صدیقی، تریبون نمازجمعه را به محلی برای بیان نظرات و مخالفت‌های جناحی خود تبدیل نکند. 

عبدالله ناصری کارشناس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‎وگو با رویداد۲۴، با اشاره به انتخاب حجت‌السلام ابوترابی‌فرد از سوی رهبرانقلاب به عنوان خطیب نماز جمعه تهران، گفت: من در ابتدا و ضمن اینکه با یک گل بهار نمی‌شود، باید بگویم از انتخاب آقای ابوترابی‌فرد به عنوان خطیب جمعه خوشحال شدم و معتقدم که اگر تریبون‌های نماز جمعه دست خطیبان اصلاح‌طلب قرار نمی‌گیرد و قرار بر این شده که تریبون دست یک جناح باقی بماند، بهتر است در اختیار اصولگرایانی مانند آقای ابوترابی‌فرد قرار بگیرد نه افرادی مانند صدیقی و احمدخاتمی. 

ناصری ادامه داد: نماز جمعه نیز مانند صداوسیما سال‌ها است که در اختیار یک جناح قرار گرفته است و خط مشی خاصی را دنبال می‌کند و به نوعی شرطی شده است. همین موارد باعث می‌شود که مردم علاوه بر اینکه در نماز جمعه حضور پرشوری نداشته باشند، به سخنان خطیب‌ها هم گوش ندهند. تریبون‌های نماز جمعه تریبون‌های بسیار مهم و تاثیرگذاری هستند و این اتفاق نشان داد که می‌توان از طریق این جایگاه بسیاری از کارها را خیلی راحت‌تر، بدون دغدغه و سروصدا و بدون نیاز به تغییر قانون اساسی، حل و فصل کرد. من اعتقاد دارم همین کاری که در مورد آقای ابوترابی‌فرد صورت گرفت، نه تنها در تریبون‌های نماز جمعه، بلکه می‌تواند در بسیاری از نهادهای مهم هم انجام شود و فضای امیدوار کننده‌ای را در جامعه القا کند.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه انتظار بی‌جایی است که اگر فکر کنیم با آمدن آقای ابوترابی‌فرد نماز جمعه شکوه سابق را پیدا می‌کند، تصریح کرد: نماز جمعه دیگر به شکوه دوران انقلاب برنمی‌گردد و خصوصا بعد از نبود امثال آیت‌الله‌هاشمی در واقع کارکرد خود را از دست داده‌اند، اما به هر صورت این انتخاب‌ها می‌تواند نویدبخش باشد. واقعیت را باید پذیرفت و تریبون‌های رسمی و غیررسمی کشور را میان‌ جناح‌های رسمی کشور تقسیم کرد تا همه جناح‌ها بتوانند در سایر نهادها حضور پیدا کنند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، شاید آن زمان بتوانیم انتظار داشته باشیم که نماز جمعه به شکوه گذشته خود برگردد.

عبدالله ناصری در همین خصوص یادآور شد: به طور مثال این یکدستی و یکپارچگی رادیکالی که از جناح اصولگرایی در شورای نگهبان وجود دارد، اگر بتواند میان همه جناح‌های کشور تقسیم شود، می‌تواند بسیار موثر باشد. به نظرم بهتر است همانگونه که در زمان امام‌خمینی(ره) که حتما اصرار داشتن کرسی‌های شورای‌نگهبان میان دو قطب‌ سیاسی کشور تقسیم شود، اکنون نیز علاوه بر نماز جمعه سایر نهادها نیز میان جناح‌های مهم و اساسی کشور تقسیم شود. 

این فعال سیاسی با بیان اینکه به آقای ابوترابی‌فرد توصیه می‌کنم نیازهای اصلی جامعه را از طریق تریبون نماز جمعه مطرح کند، خاطرنشان کرد: من به خطیب جدید نمازجمعه تهران توصیه می‌کنم تا از این تریبونی که در اختیار دارند نیازهای اصلی جامعه مانند آشتی ملی، تفاهم ملی و فضاسازی برای تشکیل جبهه نجات ملی را باتوجه به بحران‌های اخیر، تبلیغ کنند و از تریبون نمازجمعه در واقع یک پایگاه اخلاقی، فرهنگی-اجتماعی هم بسازند. زیرا تریبون نمازجمعه فقط یک تریبون سیاسی نیست و سیاسی شدن افراطی آن باعث شده مورد علاقه قشر متمدن و فرهنگی جامعه نباشد و از آن استقبال نشود. به هرحال امیدوارم ایشان بتوانند این رویه را در پیش بگیرند و مسائل را بر خلاف سایر خطبا، با نگاه بازتر و همه‌جانبه‌تری ببینند. 

نظرات شما
پیشخوان