تاریخ انتشار: ۱۸:۴۴ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۶

ساخت ۵۵۰ هزار مترمربع فضای فیزیکی با مشارکت خیرین آموزش عالی

قائم مقام وزیر علوم از ساخت ۵۵۰ هزار مترمربع فضای فیزیکی با مشارکت خیرین آموزش عالی خبر داد.
رویداد۲۴-قائم مقام وزیر علوم از ساخت ۵۵۰ هزار مترمربع فضای فیزیکی با مشارکت خیرین آموزش عالی خبر داد.

عبدالرضا باقری در آیین سومین گردهمایی ملی خیرین آموزش عالی کشور که امروز در محل پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران برگزار شد،‌ گفت: شکل‌گیری نهادهای نیکوکاری در دانشگاه‌های ایران سابقه ۱۵ ساله دارد و در چهار سال اخیر، ۶۵ بنیاد خیرین دانشگاهی در آموزش عالی ایجاد شده و این بنیاد مردم ‌نهاد باید در دیگر دانشگاه‌ها نیز شکل گیرد.

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته ۵۵۰ هزار مترمربع فضای فیزیکی با مشارکت خیرین آموزش عالی ساخته شده است، اظهار داشت: هم‌‌‌اکنون ۱۲۵ هزار مترمربع پروژه عمرانی با مشارکت خیرین در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در دست احداث است.

رئیس مرکز هیات‌های امنا و هیات ممیزه مرکزی، با اشاره به اینکه انتظاراتی که امروزه از آموزش عالی کشور می‌رود متفاوت از گذشته است، تصریح کرد: امروزه دانشگاه‌های کشور علاوه بر تربیت نیروی انسانی متخصص برای بخش‌های آموزشی، پژوهشی، خدماتی و اقتصادی کشور، باید معضلات پیشروی جامعه را نیز مرتفع کند.

باقری با اشاره به محدودیت منابع در دولت و در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: تجربه کشورهای پیشرفته نشان می‌دهد که همه دانشگاه‌ها (به غیر از کشور فرانسه و آلمان)، ۳۰ درصد منابع‌‌شان از سوی دولت، ۳۰ درصد از منابع خیرین و وقف و ۴۰ درصد نیز از طریق شهریه و انجام پژوهش تأمین می‌شود و دانشگاه‌های کشور ما نیز باید این مدل را دنبال کنند.

وی افزود: خیرین باید یک حلقه واسط بین دانشگاه با صنعت و جامعه باشند؛ اگر این حلقه‌ها ایجاد شود می‌تواند در سوق دادن دانشگاه‌ها به سوی دانشگاه کارآفرین مؤثر باشد. در این خصوص باید هسته‌های کوچکی در دانشگاه‌ها شکل گیرد تا در بلندمدت بتوانیم اعتماد بخش صنعت به بخش‌های خصوصی و توان دانشگاه‌ها را در جامعه جلب کنیم.

قائم مقام وزیر علوم بر راه‌اندازی بورس‌های دانشجویان با استعداد در استان‌ها تأکید کرد و ابراز داشت: بنیادها باید در اعطای بورس به رتبه‌های برتر کنکور در شهرستان‌ها اقدام کنند و این امر به بهبود ارتقای کیفی دانشگاه‌های کشور کمک شایانی می‌کند.

باقری ادامه داد: باید از سرمایه‌های ایرانیان علاقه‌مند در خارج کشور در راستای توسعه علمی کشور استفاده کنیم و این امر نیازمند آن است که بنیاد حامیان علم و فناوری، عضویت‌های انجمن‌های نیکوکاری بین‌المللی را دریافت کند تا ایرانیان مقیم خارج از کشور با فراغ بال به سازمان‌های مردم‌نهاد کمک کنند.

وی همچنین بر انتقال تجربیات بنیادها با یکدیگر تأکید و بیان کرد: باید درصدد باشیم تجربیات، دستاوردها و فعالیت‌های خلاقانه بنیادها در اختیار یکدیگر قرار گیرد.

رئیس مرکز هیات‌های امنا و هیات ممیزه مرکزی بر لزوم ایجاد شبکه بزرگی از حامیان آموزش عالی در فضای مجازی تأکید کرد و یادآور شد: باید از همه ظرفیت‌های موجود در جامعه در راستای توسعه علمی کشور، فراهم کردن زیرساخت‌ها و ایجاد اشتغال و کارآفرینی استفاده کنیم.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان