تاریخ انتشار: ۲۰:۰۷ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۶

تقدیر ایران از میانجیگری‌های منطقه‌ای کویت

وقتی بیش از یک سال بعد ماجرای قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان پیش آمد و برخی از کشورهای عربی منطقه به نحوی از ریاض پیروی کردند، کویت سعی کرد همچون عمان و قطر با قرار گرفتن در میانه میدان روابط مبتنی بر حسن همجواری خود با ایران را حفظ کند.

رویداد۲۴-وقتی بیش از یک سال بعد ماجرای قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان پیش آمد و برخی از کشورهای عربی منطقه به نحوی از ریاض پیروی کردند، کویت سعی کرد همچون عمان و قطر با قرار گرفتن در میانه میدان روابط مبتنی بر حسن همجواری خود با ایران را حفظ کند. امیر کویت در دیدار وزیر امور خارجه کشورمان نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با داعش و کمک به ثبات و توسعه اقتصادی عراق را حائز اهمیت دانست و از آن قدردانی کرد. این موضع در حالی مطرح شد که محمدجواد ظریف در سفر یک روزه خود به کویت در کنفرانس بین‌المللی بازسازی عراق که سومین روز آن به نشست وزرای امور خارجه و نمایندگان قریب به 50 کشور و نهاد بین‌المللی اختصاص یافته بود شرکت جست.

ظریف در این سفر با «شیخ صباح احمد جابرالصباح» امیر کویت، حیدرالعبادی نخست وزیر عراق، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «شیخ صباح الخالد الصباح» همتای کویتی خود دیدار و درخصوص مهم‌ترین مسائل منطقه غرب آسیا گفت‌وگو کرد.

با این وجود دیدار او با امیر کویت در شرایطی که ایران در هفته‌های اخیر پیشنهاد تشکیل مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای در خلیج فارس و نیز دکترین مبتنی بر دو ایده منطقه قوی‌تر و امنیت شبکه‌ای را مطرح کرده است از اهمیت بیشتری برخوردار بود.

در چنین فضایی جابرالصباح در دیدار ظریف ابراز امیدواری کرد که همه مشکلات و اختلافات میان کشورهای منطقه با گفت‌وگو و تدبیر دولت‌های منطقه حل و فصل شود.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در گفت‌وگو با امیر کویت تلاش‌های وی برای میانجیگری در بحران‌های کنونی منطقه را قابل تقدیر و توصیف دانست و ابراز امیدواری کرد که این تلاش‌ها به نتیجه مطلوب برسد.

بهمن ماه سال گذشته بود که وزیر امور خارجه کویت با پیامی از سوی امیر این کشور به تهران سفر کرد. پیامی که گفته شد محتوای آن درباره همکاری میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با ایران بوده است. امیر کویت خود در خرداد 93 در اقدامی کم سابقه به ایران سفر کرده بود.

 همچنین وقتی بیش از یک سال بعد ماجرای قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان پیش آمد و برخی از کشورهای عربی منطقه به نحوی از ریاض پیروی کردند، کویت سعی کرد همچون عمان و قطر با قرار گرفتن در میانه میدان روابط مبتنی بر حسن همجواری خود با ایران را حفظ کند.

کویت همچنین در ماجرای قطع روابط دیپلماتیک چهار کشور از اعضای شش گانه شورای همکاری خلیج فارس در قامت یک میانجی میان این کشورها و دوحه عمل کند. میانجیگری که به مذاق عربستان سعودی چندان خوش نیامد و تاکنون حاصلی نداشته است اما در هر صورت نشان دهنده آن است که ایران می‌تواند در حد قابل توجهی بر رویکرد آشتی جویانه کویت برای همراهی در راهبرد سامان دادن به مناسبات منطقه خلیج فارس از طریق تبیین دکترین پیشنهادی جدید حساب کند.

دیدار ظریف و العبادی     

محمدجواد ظریف همچنین در حاشیه کنفرانس بازسازی عراق در کویت با حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق دیدار کرد. دو طرف در این دیدار در مورد راه‌های تقویت روابط دوجانبه در تمام زمینه‌ها و آخرین تحولات منطقه بحث و گفت‌وگو کردند.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه ایران خواهان بازسازی عراق پس از شکست داعش و یکپارچه کردن آن است، گفت: «ایران به دنبال همکاری مشترک با عراق در تمام زمینه‌ها است و شرکت‌های ایرانی تمایل دارند که همکاری گسترده‌ای با عراق داشته باشند

وزیر امور خارجه کشورمان روز سه‌شنبه نیز در کویت با همتای کویتی خود  و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرده بود. محور اصلی رایزنی ظریف و موگرینی، موضوع برجام و بدعهدی‌های امریکا در اجرای تعهداتش در این توافق بین‌المللی بود.

 ظریف و خالدالصباح نیز درخصوص آخرین تحولات روابط دوجانبه و اوضاع منطقه گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.

 وزیر امور خارجه کشورمان  در این دیدار  اجلاس بازسازی عراق به میزبانی کویت را حایز اهمیت دانست و ابراز امیدواری کرد، کمک کشورهای همسایه و جامعه‌ جهانی بتواند هرچه سریع‌تر ویرانی‌های به بار آمده توسط تروریست‌ها را ترمیم کند.

 کنفرانس بین‌المللی بازسازی عراق به مدت سه روز با مشارکت فعالان بانکی تجار و مقامات سیاسی نزدیک به 50 کشور جهان  طی سه روز در کویت برگزار شد.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان