تاریخ انتشار: ۲۳:۱۶ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۶

پاتک پلیس به کت و شلوارپوش های بازار سیاه ارز

مأموران پلیس آگاهی پایتخت درعملیاتی ضربتی صبح دیروز بازار سیاه دلالان و دلارفروشان میادین تهران را آشوب کرده و در مدت 10 دقیقه 90 نفر را دستگیر کردند.

رویداد۲۴-مأموران پلیس آگاهی پایتخت درعملیاتی ضربتی صبح دیروز بازار سیاه دلالان و دلارفروشان میادین تهران را آشوب کرده و در مدت 10 دقیقه 90 نفر را دستگیر کردند. مردان کت و شلوارپوش، همان‌هایی که یک دسته دلار بدست دارند و در گوشه و کنار میدان‌های فردوسی، سبزه میدان و... می‌ایستند و با صدای بلند دلارها و ارزهایشان را به فروش می‌رسانند، متهمان اداره آگاهی هستند. 90 مرد دلار فروش که به گفته رئیس پلیس پایتخت در افزایش قیمت دلار در بازار نقش داشتند دستبند به دست روی صندلی‌های آگاهی نشسته بودند و حرف هایشان با متهمان عادی تفاوت زیادی داشت.

معامله‌های پرسود
سیاوش، مردی 40 ساله با کت مشکی یکی از متهمان دستگیرشده بود. او در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما از خرید و فروش‌های نقدی و کاغذی یا فردا گفت: خرید و فروش دلار به دو صورت است. نقدی و کاغذی و فردا. نقدی که کاملاً مشخص است. اما مدل دوم کاغذی یا فردا، همان مدلی است که تخصصی است و باید کلی حساب و کتاب کرد تا متوجه شد که ماجرا از چه قرار است.
مرد ادامه می‌دهد: خرید کاغذی و فردا به این صورت است که قیمت دلار امروز به عنوان مثال 5 هزار تومان است. مشتری دلار می‌خواهد اما پولش مهیا نیست. به این ترتیب دلار 5 هزار تومانی به او 5 هزار و یک تومان فروخته می‌شود. اما فردا قیمت دلار ممکن است بشود 5 هزار و 100 تومان که این تفاوت قیمتی سهم دلارفروش است. اما چون بازار تمایل به پایین آمدن قیمت دلار دارد برای کسانی که پشت این معاملات هستند ضرری ندارد ولی برای کسانی که در این کار سررشته نداشته باشند با ضرر و زیان زیادی همراه است. در 10 روز گذشته ضرر داشتیم چون قیمت دلار رو به کاهش بود و فروش‌های کاغذی و فردایی ما با ضرر همراه بود. خود من با اینکه اطلاعات زیادی در این رابطه داشتم ضرر سنگینی کردم چون فکر می‌کردم قیمت روز به روز بالا می‌رود از دیگران پول قرض کردم و دلار خریدم اما دلار در بازار پایین آمد و من ورشکست شدم.
مافیای دلار
مرد میانسالی که چند صندلی آن طرف‌تر از سیاوش نشسته است، گفت: دلار مافیا دارد. یک گروه هست که قیمت بازار سیاه دلار را تعیین می‌کند. آنها عصر به این توافق می‌رسند که قیمت دلار فردا باید 200 تومان گرانتر شود. به همدیگر از طریق گروه تلگرامی اطلاع می‌دهند و آنها هم قیمت بازار را 200 تومان اضافه می‌کنند. حالا تصور کنید کسی با 200 میلیون دلار چه سودی می‌برد. گاهی هم به این نتیجه می‌رسند که قیمت بازار را بیاورند پایین تا یکسری شکست بخورند. آن زمان است که قیمت‌ها به‌طور مثال 200 تومان پایین می‌آید و خودتان تصور کنید که چه صدمه‌ای وارد می‌شود. آنها مافیا هستند و ما هم طبق نظر آنها عمل کردیم.
مسافر اتریش
مرد میانسالی با کت و شلوار طوسی، دیگر متهمی است که در این طرح دستگیر شده است. او گفت: زیاد تخصصی در این کار ندارم و نمی‌دانستم این کار تخصصی است. من ساکن  اتریش هستم و هر چند وقت یک بار به ایران می‌آیم و دلار خرید و فروش می‌کنم. تازه متوجه شدم که این کار چه ریزه کاری‌هایی دارد و نیاز به ساعت‌ها کلاس است تا در آن همه فن حریف شد.
کاهش 100 تومانی دلار
سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت گفت:  وضعیت قیمت ارز طی روزهای گذشته رو به رشد بوده به همین دلیل با جلساتی که پلیس با دستگاه قضا و سایر ارگان‌های مرتبط داشت، قرار شد تا این روند کنترل شود. بنابراین با رصد اطلاعاتی طی روزهای گذشته همکارانم در پلیس آگاهی تهران بزرگ با همکاری سایر پلیس‌های یگان امداد، پیشگیری، امنیت و فتا به این موضوع وارد شدند و تا به این لحظه 90 نفر از دلالان و اختلالگران بازار ارز را دستگیر کرده‌ایم. همچنین در این مدت حدود 500 هزار قطعه انواع و اقسام ارز کشف و ضبط شده است.
رحیمی با اشاره به دستگیری افراد اصلی و سرکرده روند صعودی بازار ارز، افزود: تا این لحظه 10 صرافی غیرمجاز که عامل این بی‌نظمی بوده، پلمب شده و 16 واحد صرافی نیز در بررسی‌های پلیس اماکن به همراه همکارانم و با حضور کارشناسان بانک مرکزی تذکر گرفته‌اند. براساس آخرین اطلاعات به دست آمده پس از این عملیات قیمت ارز بیش از 100 تومان کاهش پیدا کرده است. در واقع می‌توان گفت این افراد از عوامل اصلی افزایش قیمت ارز بوده‌اند، زیرا آنها اجازه نمی‌دادند که قیمت کاهش پیدا کند.
رئیس پلیس پایتخت در مورد افرادی که با کد ملی اشخاص دیگر اقدام به خرید ارز از بانک مرکزی کردند، توضیح داد: اداره 28 پلیس آگاهی و معاونت ویژه جرائم اقتصادی روی این موضوع کار کرده و موارد تخلف را مورد بررسی قرار می‌دهند.  در این عملیات همه دلالان اصلی و سرکرده‌ها جمع‌‌آوری شده‌اند و مشخص نیست این افراد به چه کسانی وابسته هستند، اما پلیس برای جلوگیری از حضور مجدد متخلفان به صورت دائم در خیابان منوچهری، پاساژ افشار و سبزه میدان واقع در بازار بزرگ حضور خواهد داشت و اگر پاتوق این افراد هم عوض شود، پاتوق جدید آنها را نیز پیدا کرده و از حضور دلالان بازار سیاه ارز جلوگیری می‌کنند.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان