تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
تایمز ناونیوز تشریح کرد

همه آنچه باید درباره سفر روحانی به هند بدانید

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران روز پنج‌شنبه سفر سه‌روزه خود به هند را آغاز می‌کند و انتظار می‌رود در این سفر دو کشور مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مربوط به «منافع مشترک» را مورد بحث و بررسی قرار دهند.
رویداد۲۴- حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران روز پنج‌شنبه سفر سه‌روزه خود به هند را آغاز می‌کند و انتظار می‌رود در این سفر دو کشور مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مربوط به «منافع مشترک» را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از تایمز ناونیوز، ترتیبات امنیتی شدیدی برای رئیس‌جمهور ایران که قرار است عصر پنج‌شنبه وارد فرودگاه بگومپت شود و مورد استقبال ار کی سینگ، وزیر نیرو و انرژی تجدید پذیر هند قرار گیرد، در نظر گرفته شده است.

این نخستین سفر حسن روحانی به هند از زمان روی کار آمدن در اوت سال 2013 است و بر اساس گزارش وزیر امور خارجی، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند فرآیند به دست آمده در روابط دوجانبه را بازبینی خواهد کرد.

تمام آنچه باید از سفر روحانی به هند بدانید در ادامه آمده:

روحانی در یک هتلی در بانجارا هیلز اقامت خواهد کرد و طی همان روز در این هتل سخنرانی برای فرهیختگان مذهبی فرقه‌های مختلف، دانشگاهیان و سایر افراد برجسته خواهد داشت.

روز بعد او از مسجد مکه و موزه سالارجنگ بازدید خواهد کرد. روحانی همچنین احتمالاً از معابد قطب شاهی دیدن خواهد کرد که مقبره حاکمان قطب شاهی که دارای اجداد ایرانی بودند، است.

قرار است روحانی پس از ادای نماز جمعه برای جامعه مذهبی حاضر در مسجد تاریخی مکه در حیدرآباد سخنرانی کند. این نخستین بار خواهد بود که رئیس یک دولت برای جماعت مذهبی در این مسجد قرن هفدهمی سخنرانی خواهد کرد. پس از ادای نماز به همراه وزرا و مقامات ارشد همراهش، وی برای جماعتی که در حیاط مسجد با ظرفیت 10 هزار نمازگزار، گردهم می‌آیند سخنرانی می‌کند.

روحانی پس از دو روز حضور در حیدرآباد، به دهلی‌نو می‌رود، جایی که قرار است با نارندرا مودی، نخست‌وزیر و رام نات کوویند، رئیس‌جمهور هند دیدار خواهد کرد. 

وی در دهلی‌نو علاوه بر مذاکرات گسترده با مودی و دیگر مقامات هندی در مورد مسائل کلیدی منطقه‌ای و دوجانبه، روز شنبه سخنرانی ویژه‌ای برای بنیاد تحقیقات آبزرور خواهد داشت.

در این دیدارها، روحانی و مقامات هندی قرار است در مورد «پیشرفت‌های اخیر منطقه‌ای و جهانی و نهایی کردن و بهره‌برداری از بند چابهار در حداقل زمان ممکن گفت‌وگو کنند». این موضوع تأثیر بسزایی بر تجارت دو جانبه در منطقه و دسترسی متقابل افغانستان به بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد داشت. 

ایران و هند روابط اقتصادی و بازرگانی خود در بخش‌های مختلف را تقویت خواهند کرد، گرچه این روابط به‌طور سنتی در سایه واردات نفت خام ایران به هند قرار دارد که در دوره تحریم‌ها نیز به همکاری با ایران ادامه داد.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه هند، تجارت دوجانبه ایران-هند در طول سال مالی 17-2016 معادل 12.89 میلیارد دلار بوده است. هند کالا و به‌خصوص نفت خام به ارزش 10.5 میلیارد دلار از ایران وارد کرده و کالاهای مصرفی به ارزش 2.4 میلیارد دلار به ایران صادر کرده است.

روحانی شانزدهم فوریه دهلی‌نو را ترک خواهد کرد. شایلندرا کومار جوشی، دبیرکل ایالت تلانگانا جلسه هماهنگی را در دبیرخانه حیدرآباد درمورد سفر روحانی برگزار کرده و مقامات نهادهای مختلف را در جریان ترتیبات کامل سفر او به هند قرار داد.
در سفر مودی به تهران در سال 2016، ده‌ها قرار داد میان دو کشور به امضا رسید. قرارداد چابهار نیز میان وزرای حمل‌ونقل هند، ایران و افغانستان در حضور مودی، روحانی و اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان به امضا رسید. بر اساس این قرارداد، جزئیات سرمایه‌گذاری 85 میلیون دلاری هند برای تجهیز بندر چابهار در جنوب شرقی ایران آورده شده است. این بندر که دارای اهمیت استراتژیک است، مسیر ترانزیتی هند به ایران و افغانستان را با گذر از پاکستان هموار خواهد کرد.

نظرات شما
پیشخوان