تاریخ انتشار: ۱۲:۵۶ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۶

برنامه ملی اقدام حقوق شهروندی تا پایان امسال آماده می شود

اقدامات اجرایی برای پیاده سازی و نهادینه کردن حقوق شهروندی شتاب گرفته است به طوری که همزمان با دهه فجر، پایگاه اطلاع رسانی حقوق شهروندی و سه سامانه تعاملی رونمایی شد و دستیار رئیس جمهوری از آماده سازی برنامه ملی اقدام حقوق شهروندی تا پایان امسال، خبر داد.

رویداد۲۴-اقدامات اجرایی برای پیاده سازی و نهادینه کردن حقوق شهروندی شتاب گرفته است به طوری که همزمان با دهه فجر، پایگاه اطلاع رسانی حقوق شهروندی و سه سامانه تعاملی رونمایی شد و دستیار رئیس جمهوری از آماده سازی برنامه ملی اقدام حقوق شهروندی تا پایان امسال، خبر داد. بیش از یکسال از رونمایی و ابلاغ منشور حقوق شهروندی در ۲۹ آذر ۱۳۹۵ که به اصولی همچون کرامت انسانی، صیانت از حقوق و آزادی‌های غیر قابل سلب، حاکمیت مردم، برخورداری همه مردم از حقوق انسانی مساوی، منع تبعیض و حمایت یکسان قانون از همه افراد ملت مبتنی است، می گذرد و دولت تدبیر و امید، عزم جزم، تعهد، مسئولیت پذیری و اراده سیاسی خود را در پیگیری آرمان‌های آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی ملت و عملیاتی شدن یکی از مهم ترین وعده‌های رئیس‌جمهوری به نمایش گذاشت.

هر چند هدف اصلی این منشور آگاهی‌بخشی به شهروندان در زمینه حقوق و آزادی‌های اساسی‌شان به منظور استیفا و ارتقای آن است، اما در کنار گفتمان‌سازی و جریان سازی با محوریت حقوق شهروندی، دولت درصدد است گام های عملی برای تحقق حقوق شهروندی برداشته شود.
منشور حقوق شهروندی مطلعی برای پیاده سازی و نهادینه سازی حقوق شهروندی است که اقدامات و فعالیت های اجرایی برای تحقق این مهم از سوی دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی در حال پیگیری است.

**رونمایی از پایگاه اطلاع رسانی «حقوق شهروندی»
همزمان با دهه مبارک فجر، پایگاه اطلاع رسانی «حقوق شهروندی» به عنوان پایگاه اطلاع رسانی رسمی حوزه دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی، رونمایی شد.
دراین پایگاه اطلاع رسانی که با آدرس citizensrights.ir در دسترس است، اخبار حوزه حقوق شهروندی، ارتباط مستقیم با دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی، برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر فعالیت دستگاه های اجرایی در زمینه حقوق شهروندی پیش بینی شده است.

**راه اندازی سه سامانه تعاملی با شهروندان
همچنین با توجه به اهمیت اطلاع رسانی، ترویج و آموزش حقوق شهروندی، در این پایگاه، سه سامانه تعاملی در حال راه اندازی است؛ سامانه پژوهش و طرح های حقوق شهروندی که در آن، محققان، استادان، دانشجویان و دانش آموزان می توانند طرح های خلاقانه خود در زمینه های مختلف حقوق شهروندی را ثبت کنند.
سامانه سازمان های مردم نهاد فعال در عرصه حقوق شهروندی نیز از جمله مواردی است که با هدف جلب مشارکت هر چه بیشتر سمن ها برای پیاده سازی و نهادینه کردن حقوق شهروندی در جامعه طراح شده است و سازمان های مردم نهاد می توانند از طریق ثبت نام در این سامانه، دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی را در جریان اقدامات خود برای حقوق شهروندی قرار دهند.
سامانه تعاملی شهروندیار، سامانه ای است که همه شهروندان می توانند مطالبات خود در حوزه حقوق شهروندی را پیگیری کنند در صورت برخورد با موارد نقض حقوق شهروندی، این موارد را برای پیگییری گزارش دهند.
لازم به توضیح است که سه سامانه یاد شده، با توجه به لزوم حساسیت طراحی زیرساخت های فنی دقیق، تا دو هفته دیگر، تکمیل و راه اندازی می شود.

** برنامه ملی اقدام حقوق شهروندی تا پایان امسال آماده می شود
شهیندخت مولاوردی روز دوشنبه 23 بهمن ماه در همایش دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه حقوق بشر وزارت امور خارجه از آماده شدن برنامه ملی اقدام حقوق شهروندی خبر داد و افزود: برنامه و خط مشی اجرای کامل منشور حقوق شهروندی یا همان برنامه ملی اقدام، همچنین مجموعه ای از بررسی ها و پژوهش های راهبردی حقوق شهروندی در دست انجام است که پیش بینی می شود اکثر آنها تا پایان سال 1396 آماده شود.
مولاوردی همچنین گفت: دستگاه های تابع قوه مجریه موظف اند هر سال گزارش ادواری پیشرفت ها، چالش ها، موانع و راه حل های پیشنهادی برای ارتقا و اجرای حقوق شهروندی را در حوزه مسئولیت خود ارائه و از طریق اصلاح نهادی و ساختاری برای تحقق حقوق مندرج در منشور اقدام کنند تا در پی آن، رییس جمهور هر ساله گزارش پیشرفت ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی را به ملت ارائه و در صورت نیاز منشور را روزآمد کند.

**نشاط سیاسی دوران انقلاب، موجب ابراز وجود همه اقشار اجتماعی شد
در هفته ای که گذشت، سی و نهمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در سراسر کشور جشن گرفته شد و در این راستا، شهیندخت مولاردی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی ایرنا با تاکید بر لزوم تقویت و ارتقای امید اجتماعی در جامعه،انقلاب اسلامی را نقطه عطفی در تاریخ دانست و اظهار کرد:در دوران انقلاب، همه گروه ها فرصت بیان ارزش ها، خواسته ها، تمایلات و انتظارات خود را یافتند و هویت و موقعیت اجتماعی شان امکان دیده شدن پیدا کرد.
دستیار رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: مهم این است که این مشارکت و نشاط سیاسی ادامه یابد و وعده ها و شعارهایی که مردم و گروه ها را به صحنه آورد، همواره تا عملیاتی شدن و به وضعیت مطلوب رسیدن، در دستور کار باشد تا به مرور تبدیل به یاس و ناامیدی اجتماعی نشود.

منبع: ایرنا
نظرات شما
پیشخوان