تاریخ انتشار: ۲۲:۳۳ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۶

کوزوو ده ساله شد اما چالش ها همچنان باقی است

کشور جوان کوزوو امروز 10 سالگی خود را جشن گرفت. اما واقعیت آن است که چیز زیادی برای جشن گرفتن ندارد. در اینجا با 4 چالشی که این کشور با آنها دست و پنجه نرم می‌کند، آشنا می‌شوید:

رویداد۲۴-کشور جوان کوزوو امروز 10 سالگی خود را جشن گرفت. اما واقعیت آن است که چیز زیادی برای جشن گرفتن ندارد. در اینجا با 4 چالشی که این کشور با آنها دست و پنجه نرم می‌کند، آشنا می‌شوید: 1- به رسمیت شناخته شدن

کوزوو در دهمین سالگرد استقلال خود همچنان با مساله به رسمیت شناخته شدن دست و پنجه نرم می‌کند. هرچند 23 کشور از 28 کشور عضو اتحادیه اروپا کوزوو را به رسمیت شناخته‌اند اما خیلی از رسانه‌های اروپایی هنوز هم از اینکه کوزوو را یک کشور مستقل بدانند، خودداری می‌کنند.

در سطح جهان نیز 112 کشور از 193 کشور که در بین آنها چین و هند نیز مشاهده می‌شوند، استقلال کوزوو را به رسمیت نمی‌شناسند.

این مساله باعث شده‌است، مردم کوزوو هیچ امیدی به این که روزی بتوانند عضو اتحادیه اروپا شوند، نداشته باشند.

2- رشد ناامیدی در جوانان

حدود 60 درصد از جوانان کوزوو بیکار هستند. این در حالی است که کوزوو جوان‌ترین کشور اروپا است و تقریبا نیمی از جامعه این کشور زیر 25 سال دارند. بسیاری از این جوانان از تحصیلات عالیه برخوردارند اما همچنان هیچ پیشنهاد شغلی دریافت نمی‌کنند. آنها به دلیل اینکه کشورشان به رسمیت شناخته نشده است، توان خروج از کشور و کار در سایر کشورها را نیز ندارند.

3- چالش‌های گذشته‌ها

کوزوو را دو نفر می‌گردانند: هاشم تاچی، رئیس‌جمهوری و راموش هارادیناج، نخست‌وزیر. هر دو آنها در  طول دهه 1990 از جمله کسانی بودند که در قالب گروه های چریکی اسلحه به دست گرفته و با دولت مرکزی صربستان جنگیده بودند. گذشته‌ها گذشته اما قانون و به طور خاص دادگاه لاهه فراموش نمی‌کند که آنها متهم به خشونت و جنایت هستند. اتهام هایی که برخی مخالفان با شدت و حدت پیگیر آنها هستند. همین یک سال پیش بود که صربستان درخواستی برای یکی از دادگاه‌های فرانسوی فرستاد تا هارادیناج را دستگیر کرده و به عنوان جنایتکار جنگی تحویل بلگراد دهد. و البته این دادگاه حاضر به پذیرش این درخواست نشد. هارادیناچ خود نیز به برخی از رفتارهای خشنی که داشته معترف است و می‌گوید: متاسفانه این رشته سر دراز دارد. البته، بله، ما هم خوشحال می‌شویم اگر بتوانیم گذشته را جبران کنیم و به عدالت پاسخ گوییم و شرح دهیم که چرا آن گونه پیش رفتیم که امروز به اینجا برسیم.

4- تسویه حساب با صربستان

صربستان ملزم شده‌است برای پیوستن به اتحادیه اروپا، روابط خود با کوزوو را عادی سازی کند. به همین نسبت کوزوو نیز ملزم است کارهایی را در قبال صربستان انجام دهد. یکی از توافق­هایی که کوزوو در زمان استقلال خود متعهد به آن شد، این بود که به بخش­هایی از کوزوو که اکثریت جمعیت آنها صرب هستند، نوعی خودمختاری بدهد. اما بسیاری از کوزووی ها مخالف این مساله هستند و به همین دلیل تا کنون سران کووزوو به این تعهد عمل نکرده­اند.

نظرات شما
پیشخوان