تاریخ انتشار: ۲۳:۲۲ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۶

دومین روز کنفرانس مونیخ صحنه دفاع از برجام

در دومین روز کنفرانس امنیتی مونیخ میزگردی با موضوع امنیت هسته ای با اجرای 'نیکلاس برنز' دیپلمات پیشین آمریکا و استاد دانشگاه هاروارد آمریکا برگزار شد.

رویداد۲۴-در دومین روز کنفرانس امنیتی مونیخ میزگردی با موضوع امنیت هسته ای با اجرای 'نیکلاس برنز' دیپلمات پیشین آمریکا و استاد دانشگاه هاروارد آمریکا برگزار شد.

کنفرانس مونیخ به صحنه دفاع از برجام در برابر آمریکا تبدیل شد و همچنین 'ارنست مونیز' وزیر انرژی دولت باراک اوباما در حضور 'جان سولیوان' معاون وزارت خارجه دولت دونالد ترامپ با دفاع از برجام گفت:نقصی در برجام وجود ندارد که بخواهید اصلاحش کنید.

در دومین روز کنفرانس امنیتی مونیخ میزگردی با موضوع امنیت هسته ای با اجرای 'نیکلاس برنز' دیپلمات پیشین آمریکا و استاد دانشگاه هاروارد آمریکا برگزار شد. در این کنفرانس 'جان سولیوان' معاون وزیر خارجه آمریکا به تکرار ادعای دولت دونالد ترامپ در خصوص لزوم رفع نواقص برجام پرداخت و گفت: از متحدان اروپایی خود خواسته‌ایم که تا ضرب‌الاجل بعدی تائید برجام در ماه می (اردیبهشت 1397) پیشرفتی در زمینه رفع نواقص برجام به دست آوریم.

همچنین 'ارنست مونیز' وزیر انرژی دولت باراک اوباما که در مذاکرات برجام شرکت دارد ، در زمان پرسش و پاسخ حاضران به اظهارات معاون وزیر امور خارجه دولت ترامپ واکنش نشان داد و برخی مزیت های فنی برجام را توضیح داد.

وی گفت: راستی آزمایی بنیاد این توافق است . تعهد به پروتکل الحاقی با زمان حداکثر 24 روز برای دسترسی منحصر به فرد است و همچنین تعهد دائمی به ارسال سوخت رآکتور اراک به خارج از ایران وجود دارد. برخی تعهدات ایران در برجام منحصر به فرد بوده و هیچ عضو دیگر پیمان منع اشاعه هسته ای (ان پی تی ) آنها را اجرا نمی کند.

وی مدعی شد که البته این کاملا مشروع است که بخواهیم به مسائل دیگر از جمله مسائل منطقه ای بپردازیم اما اینها ربطی به برجام ندارد و این توافق به آنچه که مد نظر بوده رسیده است.

مونیز تاکید کرد: ما دستکم باید درباره خود توافق هسته ای بحث کنیم و حرف های مبهم درباره اصلاح نقایصی که وجود ندارد مطرح نکنیم.

همچنین 'سرگئی کیسلیاک' عضو مجلس روسیه و سفیر پیشین مسکو در واشنگتن در این میزگرد گفت: برجام توافقی چندجانبه و تلاشی جمعی بوده که شورای امنیت سازمان ملل متحد، نیز آن را تائید کرده است.

وی افزود: معتقدم ایران با حسن نیت این توافق را اجرا کرده و آژانس نیز پایبندی تهران را مورد تائید قرار داده و ما خواستار ادامه اجرای این توافق هستیم.

دیپلمات ارشد روس گفت: به تازگی نشانه هایی از واشنگتن مشاهده کرده ایم، مبنی بر اینکه آمریکا در حال بررسی بازنگری مشارکت خود در این توافق است. اگر این مساله روی دهد، ضربه شدیدی به تلاش های جمعی منع اشاعه هسته ای در جهان خواهد بود.

وی افزود: این اقدام (بازنگری یا خروج آمریکا از برجام) نشانه بسیار منفی برای کره شمالی خواهد بود، زیرا ما خواستار مذاکره و رسیدن به توافقی برای حل مساله هسته ای در شبه جزیره کره هستیم و وقتی شما به توافقی دست می یابید، باید درایت و شهامت داشته باشید که آن را تا آخر دنبال کنید.

زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان نیز صبح شنبه در آغاز دومین روز از کنفرانس امنیتی مونیخ از برجام دفاع کرد و از دولت آمریکا خواست که توافق هسته ای با ایران را حفظ کند.

'ینس استولتنبرگ' دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی همچنین در نخستین روز(جمعه) کنفرانس مونیخ تاکید کرد: توافق هسته ای با ایران (برجام) برای ما بسیار مهم بوده و خواستار اجرای کامل آن هستیم.

کنفرانس امنیتی مونیخ 2018 که پنجاه و چهارمین دوره این نشست است، از روز جمعه 27 بهمن ماه (16 فوریه) در هتل 'بایریشر هوف' مونیخ آغاز شد و با توجه به اهمیت مساله توافق هسته ای ایران و کشورهای 1+5 برای کشورهای اروپایی که مقام های ارشد اروپایی بارها بر اهمیت آن برای امنیت این قاره تاکید کرده اند، انتظار می رفت که دفاع از برجام و مرزبندی مشخص با سیاست دولت آمریکا در این خصوص بطور برجسته ای در کنفرانس مونیخ مطرح شود.

بنا بر اطلاعات منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی کنفرانس امنیتی مونیخ، برنامه نشست امسال به طور خاص بر مساله آینده اتحادیه اروپا به عنوان بازیگر جهانی و همچنین روابط آن با روسیه و آمریکا، متمرکز است.

همچنین تهدیدهای رویاروی نظم لیبرال بین المللی، مناقشه های متعدد در خاورمیانه به خصوص روابط رو به وخامت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و تحولات سیاسی در منطقه ساحل (آفریقا) نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. در کنار این مسائل، موضوع های مربوط به کنترل سلاح به خصوص تنش های مربوط به برنامه هسته ای کره شمالی نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

در سومین و آخرین روز(یکشنبه) کنفرانس مونیخ محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خواهد کرد و به پرسش های سوالات حاضران نیز پاسخ می دهد.

منبع: ایرنا
نظرات شما
پیشخوان