تاریخ انتشار: ۱۹:۵۸ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۶

جدال لفظی نماینده تهران و قم در مجلس

نکته بارز جلسه امروز جایی بود که دامنه بحث‌ها بر سر مصوبه روز شنبه مجلس درباره سپرده‌گزاری دستگاه‌ها به این جلسه هم کشید و در دقایق پایانی نوبت عصر موجب جدال لفظی بین محمود صادقی، نماینده تهران و رئیس فراکسیون شفاف‌سازی با احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم و عضو هیات رئیسه شد.

رویداد۲۴-نکته بارز جلسه امروز جایی بود که دامنه بحث‌ها بر سر مصوبه روز شنبه مجلس درباره سپرده‌گزاری دستگاه‌ها به این جلسه هم کشید و در دقایق پایانی نوبت عصر موجب جدال لفظی بین محمود صادقی، نماینده تهران و رئیس فراکسیون شفاف‌سازی با احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم و عضو هیات رئیسه شد.بررسی لایحه بودجه سال 97، دیروز هم در مجلس و در دو نوبت کاری صبح و عصر ادامه یافت. از مهمترین مصوبات دیروز مجلس موظف شدن دستگاه‌های اجرایی به ثبت معافیت‌ها و تخفیفات مالیاتی به صورت جمعی – خرجی بود. همچنین بحث انتشار اوراق مالی هم مورد بحث نمایندگان قرار گرفت و حتی علی لاریجانی هم نسبت به آن موضع‌گیری کرد. اما نکته بارز جلسه امروز جایی بود که دامنه بحث‌ها بر سر مصوبه روز شنبه مجلس درباره سپرده‌گزاری دستگاه‌ها به این جلسه هم کشید و در دقایق پایانی نوبت عصر موجب جدال لفظی بین محمود صادقی، نماینده تهران و رئیس فراکسیون شفاف‌سازی با احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم و عضو هیات رئیسه شد. صادقی البته در دقایق ابتدایی جلسه صبح دیروز هم در تذکری شفاهی در رابطه با همین مصوبه مجلس سخنانی اعتراض آمیز را مطرح و انتقاداتی را به تصمیم مجلس وارد کرد.

مصوبات مهم جلسه دیروز

از جمله مهمترین مصوبات دیروز مجلس رای نمایندگان به بند (د) تبصره 6 بود که بر اساس آن ستگاه‌های اجرائی موظفند معافیت‌ها و تخفیفات مالیاتی و گمرکی را به صورت جمعی- خرجی در حسابهای مربوط به خود ثبت نمایند. بر این اساس همچنین معافیت ها به عنوان مالیات بر واردات منظور می شود. در اقدام دیگری هم نمایندگان مجلس با با بند (ک) تبصره 5 موافقت کردند. این بند به تشکیل کمیته‌ای به‌منظور مدیریت تبعات احتمالی انتشار اوراق مالی اختصاص دارد که بر اساس آن به‌منظور مدیریت تبعات احتمالی انتشار اوراق مالی اسلامی در بازارهای پول و سرمایه کشور، کمیته‌ای متشکل از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر نحوه انتشار اوراق موضوع این قانون نظارت خواهند کرد. همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی به نیابت از دولت مسؤول انتشار اوراق مالی مربوط به دولت است. در همین زمینه محمد دهقان، نماینده عضو کمیسیون حقوقی مجلس در اخطاری با اشاره به تشکیل کمیته‌ای جهت نظارت بر طرح‌هایی که این اوراق برای آنها صادر می‌شوند و همچنین لزوم سود ده بودن آن طرح‌ها گفت: از طرفی دیگر طبق قانون برنامه ششم نباید نسبت  بدهی‌های دولت به درآمدهای آن بیشتر باشد ضمن آنکه طبق گزارش خزانه‌داری کشور در انتهای سال 95 مبلغ 657 هزار و 836 میلیارد تومان بوده و طبق گزارش بانک مرکزی میزان تولید ناخالص داخلی یک میلیون و ۲۷۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در پایان سال ۹۵ بوده است. دهقان افزود: بر اساس این آمار، نسبت بدهی دولت به شرکت‌های دولتی و تولید ناخالص ۵۱.۷ درصد است که این میزان بدهی نباید بیش از ۴۰ درصد باشد. وی افزود: طبق برآوردها این آمار در سال96 بدتر نیز می‌شود بنابراین نباید بی‌پروا اسناد خزانه و اوراق را منتشر کرد. علی لاریجانی، رئیس مجلس هم ضمن تائید این اخطار گفت: صحبت‌های آقای دهقان قابل توجه است ضمن آن که بارها درباره اوراق بحث شده است. فلسفه اوراق این است که برای پروژه‌های عمرانی سودآور باشند در غیر این صورت دلیلی برای پخش اوراق وجود ندارد.

جدال بر سر مصوبه ممنوعیت دستگاه‌ها از سپرده‌گذاری بانکی

اما بخش داغ‌تر جلسه دیروز به بحث بر سر مصوبه‌ای مربوط می‌شد که طبق آن سپرده‌گذاری برای دستگاه‌ها ممنوع شده بود، اما در همان مصوبه برخی از دستگاه‌ها از شمول این قانون مستثنی شدند. محمود صادقی، نماینده تهران در جلسه نوبت صبح دیروز مجلس با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اخیرا فساد را به اژده های هفت سر افسانه‌ها تشبیه کرده که هر سرش را که بزنید با سرهای دیگر حمله می‌کند، گفت: به نظر می‌رسد خارج ساختن بخشی از دستگاه‌ها و ایجاد تبعیض، خارج ساختن آنها از شمول قوانین یکی از عوامل فسادها است. در نوبت عصر دیروز جلسه مجلس هم احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رئیسه با کنایه به موضع محمود صادقی در این رابطه طی تذکری گفت:  یکی از همکاران دیروز فرمودند که چرا نهادهای مأذون از رهبری از واریز سود حساب‌های خود به خزانه معاف می‌شوند. در حالی که ایشان روز رأی گیری در مورد واریز سود حساب های قوه قضائیه به خزانه مخالفت کرد و این موضوع با فاصله یک رأی، تصویب نشد. ساعتی بعد این سخنان امیرآبادی فراهانی با واکنش مجدد صادقی مواجه شد و او گفت: چند روز قبل از رأی گیری مصوبه افراد مختلف خارج از مجلس لابی و مذاکره کردند تا در نهایت این مصوبه را عقیم کنند، لذا حرکت کمیسیون تلفیق بودجه برای شفافیت خنثی و به ضد آن تبدیل شد. وی تاکید کرد که در این خصوص باید قانون مستقلی تصویب شود. بعد از این هم احمد امیرابادی فراهانی مجددا خواستار پاسخ دادن به صادقی بود که علی مطهری اجازه این کار را به وی نداد تا اینگونه نماینده قم خطاب به مطهری بگوید: چون همفکر شماست نمی‌گذارید حرف بزنم.

 

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان