تاریخ انتشار: ۰۸:۰۸ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۶
علیخانی عضو شورای اسلامی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد

برای نام‌گذاری خیابانی به نام دکتر مصدق مصمم هستیم

علیخانی عضو شورای شهر تهران، می‌گوید که شایعاتی که در برخی از شبکه‌های اجتماعی مبنی بر مخالفت شورا با نام‌گذاری خیابانی به اسم دکتر مصدق مطرح می‌شود کاملاً کذب است. زیرا شورا بسیار مصمم است که خیابانی را به اسم دکتر مصدق نام‌گذاری کند.
برای نام‌گذاری خیابانی به نام دکتر مصدق مصمم هستیم
رویداد۲۴-علیخانی عضو شورای شهر تهران، می‌گوید که شایعاتی که در برخی از شبکه‌های اجتماعی مبنی بر مخالفت شورا با نام‌گذاری خیابانی به اسم دکتر مصدق مطرح می‌شود کاملاً کذب است. زیرا شورا بسیار مصمم است که خیابانی را به اسم دکتر مصدق نام‌گذاری کند.

بالاخره پس از بحث و بررسی‌های بسیار، شورای شهر فعلی تهران اعلام کرد که اکثریت اعضای شورا موافق نام‌گذاری خیابانی به اسم دکتر مصدق هستند و بحث فعلی بر سر انتخاب یک خیابان است و نه اصل موضوع. 

بحث و بررسی‌ها در خصوص نام‌گذاری خیابانی به نام دکتر مصدق، مربوط به شورای شهر فعلی تهران نمی‌شود و بحث آن از همان شورای اول وجود داشته، اما به دلایل مختلف و سنگ‌اندازی‌ها، این اتفاق تاکنون رخ نداده است. 

موضوع نام‌گذاری خیابانی به نام دکتر مصدق معمولاً با نزدیک شدن به 29 اسفند ماه سالروز ملی شدن صنعت نفت یا 28 مرداد سالروز کودتا علیه دکتر مصدق به اوج خود می‌رسد و تصمیماتی هم گرفته می‌شود اما، این مباحث تاکنون فقط و فقط در حد حرف باقی مانده است و عملاً هیچ کار اجرایی صورت نگرفته است. 

مدتی قبل اما خبری در برخی از رسانه‌ها مبنی بر مخالفت شورای شهر پنجم با نام‌گذاری خیابانی به نام دکتر مصدق منتشر شد و علت مخالفت هم نداشتن ویژگی‌های لازم مصدق برای این نام‌گذاری اعلام شد. خبری کذب که متعلق به شورای شهر گذشته بود و  باعث اعتراض بسیاری از اعضای شورا شد. محمدجواد حق‌شناس عضو شورای شهر تهران در همین خصوص، گفت:« یک کانال اعلام کرد که کمیته نام‌گذاری نمی‌تواند خیابانی به نام مصدق ثبت کند و دکتر محمد مصدق ویژگی‌های لازم برای نام‌گذاری را ندارد. به‌نوعی کار سازمان‌دهی شده و تخریب منسجم علیه شورا و مجموعه است، درحالی‌که مصوبه نداشتیم و استناد گزارش به مصوبه شورای چهارم است. تخریب سازمان‌یافته علیه شورا باید پیگیری شود.»

با همه این کشمکش‌ها و عزم اعضای شورای شهر پنجم اما، به نظر می‌رسد این‌بار نام‌گذاری خیابانی در تهران به اسم دکتر مصدق به سرانجام برسد. 

محمد علیخانی عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به آخرین وضعیت نام‌گذاری یکی از خیابان‌های تهران به نام دکتر مصدق، گفت: این نام‌گذاری در کمیسیون فرهنگی شورا در حال بررسی است و اعضای شورا نظرات کارشناسی در این خصوص را مطالعه و دریافت می‌کنند و نظرسنجی‌های مردمی هم در این خصوص انجام داده‌اند اما این موضوع فعلاً به صحن علنی نیامده است.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه معابر مختلفی را برای این نام‌گذاری در نظر گرفته‌ایم، تصریح کرد: معابری مانند زیرگذر آرش، بلوار کارگر و یا کشاورز برای این نام گذرای مطرح شدند اما من معتقدم این معابر مناسب این نام‌گذاری نیستند. به‌طور مثال زیر گذر آرش یک تونل بسیار کوتاه است که ارزش این کار را ندارد و مناسب شخصیت دکتر مصدق نیست. سایر معابر دیگر مانند بلوار کشاورز یا کارگر هم خیابان‌هایی هستند که سال‌هاست به این نام هستند و تغییر آن‌ها بازتاب خوبی در جامعه ندارد. 

وی در ادامه افزود: مردم این خیابان‌ها را به همین نام می‌شناسند و این نام‌ها هم بر اساس یک موضوع خاص گذاشته شده و بی‌دلیل هم نیست. به‌طور مثال مدت‌هاست که برای خیابان آفریقا نا‌م‌های متعددی را می‌گذارند اما همه مردم این خیابان را نه با اسامی جدید بلکه با نام آفریقا می‌شناسند و استفاده می‌کنند. 

علیخانی ادامه داد: به‌طور مثال من فکر می‌کنم خیابان 30 تیر برای این موضوع مناسب باشد هم یک خیابان تاریخی است و هم مرتبط با این موضوع. از سوی دیگر بزرگراه‌های جدیدی هم که در حال احداث و بهره‌برداری هستند برای همگی‌ اسم انتخاب شده است خصوصاً نام اکثر آن‌ها نام شهدا است، به همین دلیل فکر نمی‌کنم تغییر نام این بزرگراه‌ها کار صحیحی باشد. البته این سخنان همگی فقط در حد پیشنهاد است و باید صبر کنیم تا این بحث از کمیسیون به صحن بیاید تا در خصوص آن نظرات و پیشنهادات سایر اعضا را هم بشنویم. 

عضو شورای‌شهر تهران با تأکید بر اینکه اعضای شورا مصمم هستند تا این نام‌گذاری را انجام دهند، خاطرنشان کرد: اخیراً شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر اینکه شورا تصمیم ندارد خیابانی را به اسم دکتر مصدق نام‌گذاری کند مطرح می‌شود و می‌گویند ازآنجایی‌که مصدق دارای شخصیت و ویژگی‌های لازم نیست، دلیلی ندارد که خیابانی به اسم او شود. این موضوع و این سخنان، مباحثی است که در شورای شهر چهارم مطرح شده است و به هیچ عنوان مربوط به این دوره نیست. بسیاری از رسانه‌های خبری و روزنامه‌ها در اقدامی غیرحرفه‌ای این شایعات را بدون آنکه حتی یک سؤال از اعضای شورا داشته باشند، منتشر کردند. 

محمد علیخانی با انتقاد از برخی از رسانه‌ها ادامه داد: شایعات در شبکه‌های اجتماعی به وفور یافت می‌شود و اصلاً نمی‌توان به چشم یک منبع خبری معتبر به آن‌ها نگاه کرد. من انتظار داشتم برخی از رسانه‌های خبری پیش از آنکه این قبیل شایعات را مطرح کنند، حداقل یک سؤالی از ما به‌عنوان اعضای شورا می‌کردند تا خبرهای موثقی را منتشر می‌کردند. تحقیق و تأمل در انتشار اخبار لازمه هر کاری است. 

عضو شورای ‌شهر تهران با بیان اینکه بسیاری از اعضای شورا با نام‌گذاری خیابانی به اسم دکتر مصدق موافق هستند و از آن استقبال می‌کنند، تصریح کرد: طی صحبت‌ها و مباحثی که با اعضا داریم، اکثریت اعضا مصمم هستند تا این کار را حتماً انجام دهند و بحث کنونی بر سر یافتن خیابانی مناسب برای این نام‌گذاری است. 

علیخانی در ادامه یادآور شد: بالاخره این کمترین کاری است که ما می‌توانیم برای دکتر مصدق و پاسداشت یک شخصیت ملی انجام دهیم. البته آن‌ها نیازی به این کارها ندارند اما این کار کوچک تنها کاری است که می‌توانیم برای زنده نگاه داشتن نام و یاد آن‌ها انجام دهیم. 

وی تصریح کرد: بسیاری از کشورها هیچ تاریخ و هویتی ندارند اما سعی می‌کنند هویت‌سازی کنند و حتی از اسطوره‌ها و تاریخ دیگر کشورها استفاده کنند. اما ما با وجود داشتن هویت و تمدنی بزرگ، به این موارد بهای زیادی نمی‌دهیم. دکتر مصدق و امثال او جزئی از تاریخ و شخصیت ملی ما هستند و این نام‌گذاری‌ها کمترین کاری است که می‌توانیم انجام دهیم.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان