تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۶
این خبر به روز می‌شود؛

لاشه هواپیمای‌ تهران-یاسوج‌ پیدا شد/ ۳۶ پیکر هنوز پیدا نشده است/ احتمال تداوم عملیات تا روز جمعه

روز سوم جستجو برای یافتن لاشه هواپیمای سقوط کرده در ارتفاعات دنا کوه آغاز شد.
لاشه هواپیمای‌ تهران-یاسوج‌ پیدا شد/  اعزام ۵۴ دستگاه آمبولانس و ۴ فروند هلی‌کوپتر به منطقه /جعبه سیاه امروز از هواپیما خارج می‌شود/فرمانده ارتش: تا دو ساعت دیگر تیم نفوذی به محل اجساد می رسد
رویداد۲۴-روز سوم جستجو برای یافتن لاشه هواپیمای سقوط کرده در ارتفاعات دنا کوه آغاز شد.

رواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان از نوع ای تی آر ۷۲ با ۶۰ مسافر و ۶ خدمه ساعت ۸ صبح یکشنبه تهران را به مقصد یاسوج ترک کرد اما پس از ۵۵ دقیقه پرواز از صفحه رادار مرکز کنترل خارج شد و در منطقه کوهستانی پادنای سمیرم در جنوب استان اصفهان سقوط کرد. از همان ساعات اولیه جست‌ و جو برای یافتن محل دقیق سقوط هواپیما و جانباختگان این حادثه آغاز شد و در روز سوم حادثه سخنگوی سپاه از کشف لاشه هواپیما خبر داد.

وضعیت جوی منطقه شرایط را برای انتقال اجساد طولانی مدت می‌کند

سردار مجتبی فدا در رابطه با آخرین وضعیت عملیات جستجو اجساد مسافران هواپیمایی تهران - یاسوج گفت: بعد از شناسایی محل سقوط و پیدا کردن لاشه هواپیما این تصمیم اتخاذ شد که تکاوران ارتش جمهوری اسلامی ایران به همراه امدادگران هلال احمر و نیروهای داوطلب به منطقه منتقل شوند. 

وی با بیان اینکه این نیروها هم‌اینک در منطقه سقوط هواپیما قرار دارند، اظهار داشت: این نیروها هم‌اینک مشغول اقدامات اولیه برای ایجاد کمپ و جمع‌آوری و فراهم کردن شرایط برای انتقال هستند.

جانشین سپاه صاحب‌الزمان اصفهان با اشاره به وضعیت جوی تصریح کرد: وضعیت جوی منطقه شرایط را برای انتقال اجساد طولانی مدت می‌کند و احتمالا این مسئله تا اوایل هفته دیگر به درازا کشیده خواهد شد.

فدا ادامه داد: امیدواریم این عملیات و انتقال اجساد به خاطر شرایط جوی با مشکل روبه‌رو نشود.

امکان نشستن بالگرد در منطقه برای انتقال اجساد وجود ندارد

امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش در رابطه با آخرین وضعیت عملیات جستجو اجساد مسافران هواپیمایی تهران - یاسوج گفت: تکاوران تیپ ۶۵ نوهد نیروی زمینی ارتش و تیم آفرود و هوابرد شیراز به همراه تعدادی از امدادگران هلال احمر و کوهنوردان و نیروهای دواطلب و بسیجی عصر امروز توانستند به قله سعود کنند. 

وی ادامه داد: این نیروها در حال ایجاد کمپ بوده و تعدادی از پیکرها نیز شناسایی شده‌اند. با این حال، امکان نشستن بالگرد در منطقه برای انتقال اجساد وجود ندارد. 

امکان انتقال پیکرها در شرایط کنونی ممکن نیست/ احتمالا عملیات تا روز جمعه ادامه یابد

محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان در رابطه با آخرین وضعیت عملیات جستجو اجساد مسافران هواپیمایی تهران - یاسوج گفت: هشت تیم متشکل از ۴۰ نفر از نیروهای هلال احمر و تکاوران ارتش جمهوری اسلامی ایران به محل سقوط هواپیما اعزام شده و در آنجا چادر زده‌اند.

وی با بیان اینکه امکان نشستن بالگرد در منطقه وجود ندارد، اظهار داشت: البته بالگردها وسایل و امکانات مورد نیاز را به منطقه برده و تحویل می‌دهند. باد شدیدی در حال وزیدن است به طوری که بالگردها مجبور هستند کیلومترها آنسوتر از لاشه هواپیما وسایل را پیاده می‌کنند.

استاندار اصفهان ادامه داد: هم‌اینک ابرها در حال افزوده شدن هستند و می‌توان گفت شرایط آزاردهنده است. هوا در حال تاریک شدن است. در آن منطقه شدت برودت ۱۵ درجه زیر صفر است و ممکن است به منفی ۳۰ درجه هم برسد.

مهرعلیزاده با بیان اینکه نیروهای اعزام شده از ارتش و هلال احمر کوهنوردهای مهاری هستند، تصریح کرد: تکه‌هایی از پیکرها پیدا شده و در کاورها و پلاستیک‌ها قرار داده شده‌اند. امکان انتقال این پیکرها در شرایط کنونی ممکن نیست زیرا شرایط جوی امکان انتقال آنها را سخت و دشوار کرده است.

وی با بیان اینکه تا ساعت ۱۰ صبح فردا امکان هلی‌برن برای انتقال اجساد وجود دارد، خاطرنشان کرد: از ساعت ۱۰ صبح فردا به شدت ابرها افزوده خواهد شد و شدت برف و بوران افزایش خواهد یافت و شاید عملیات جستجو برای کسانی که در کمپ‌ها هستند نیز دشوار شود به گونه‌ای که احتمالا عملیات تا روز جمعه ادامه یابد.

جعبه سیاه هواپیما تا این لحظه پیدا نشده است
 
محمد سعید شرفی، مدیرکل دفتر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین اخبار از کشف جعبه سیاه هواپیما گفت: تیم کارشناسان سازمان هواپیمایی در محل سقوط هواپیما مستقر هستند اما تا این لحظه جعبه سیاه هواپیما پیدا نشده است.

وی با بیان اینکه تنها افراد حرفه‌ای و تکاورها می‌توانند خود را به نقطه سقوط هواپیما برسانند، ادامه داد: در حال حاضر تیم ۲۰ نفره از کارشناسان سازمان هواپیمایی در محل مستقر و تعدادی از افراد هم خود را به نقطه سقوط هواپیما رسانده اند.

مدیرکل دفتر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی تاکید کرد: هر لحظه‌ای که جعبه سیاه این هواپیما پیدا شود، توسط کارشناسان و متخصصان مُهر و پلمپ خواهد شد و با اولین پرواز به تهران منتقل می‌شود.

شرفی ادامه داد: یافتن جعبه سیاه هواپیما عملیات ساده‌ای نیست و باید پروتکل‌های بین‌المللی برای انتقال آن رعایت شود.

هنوز ۳۶ پیکر از سرنشینان هواپیمای آسمان پیدا نشده است/اجساد فردا منتقل می شوند

غلام‌محمد زارعی، نماینده مردم دنا در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه تمام تجهیزات برای انتقال اجساد به منطقه لاشه هواپیما رسیده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه به غروب آفتاب نزدیک هستیم و با تاریکی هوا امکان پرواز بالگردها دیگر وجود ندارد و انتقال اجساد فردا انجام می شود.

وی ادامه داد: در ارتفاعات دنا هم به سمت شمال و هم به سمت جنوب ارتفاعات مسیر بسیار صعب العبور و سرمای هوا در آن منطقه بسیار شدید است بنابراین در حال حاضر امکان انتقال اجساد وجود ندارد.

این نماینده مجلس که در منطقه حضور دارد، گفت: چندین تیم در منطقه کمپ زده‌اند و شب را در محل سقوط هواپیما خواهند ماند.

زارعی با بیان اینکه هنوز ۳۶ پیکر از سرنشینان این هواپیما یافت نشده است،ادامه داد: تا فردا باقی اجساد هم پیدا می شوند.

وی افزود: از ۳۰ پیکر یافت شده، ۱۵ پیکر به راحتی و بدون انجام آزمایش‌های دی ان ای قابل شناسایی هستند. 

تیم‌های امدادی امشب در نزدیکی لاشه هواپیما می‌مانند/ نیروها در حال جمع‌آوری اجساد هستند

شاهین فتحی، ​معاون عملیات امداد و نجات سازمان هلال احمر درباره آخرین وضعیت انتقال اجساد مسافران هواپیمای تهران یاسوج گفت: تعامل بین دستگاه و مسئولان محلی روند بسیار خوبی دارد. با مشخص شدن منطقه سقوط هواپیما تیم‌های تخصصی امدادی با بالگرد به ارتفاع ۴ هزارمتر و بالاتر اعزام شدند.

او با بیان اینکه شرایط بسیار سخت است خاطر نشان کرد: دسترسی به نقطه سقوط هواپیما بسیار مشکل است و تیم های هلال احمر، دستگاههای محلی و دیگر ارگانها به محل حادثه رسیدند و در حال جمع آوری اجساد هستند.

معاون عملیات امداد و نجات خاطر نشان کرد: تیم های امدادی امشب در همان نقطه می‌مانند تا بتوانیم فردا با افزایش تیم‌ها اجساد را به پایین منتقل کنیم.

فتحی با اشاره به احتمال بارندگی در منطقه گفت: تمام امکانات فراهم شده تا زودتر اجساد را به پایین منتقل کنیم و به خانواده‌های بی‌تاب تحویل دهیم.

تیم‌های عملیاتی اجساد را از لاشه هواپیما خارج کرده‌اند

کبادی، مسئول عملیات هواپیمای سقوط کرده تهران – یاسوج در رابطه با آخرین وضعیت عملیات جستجو اجساد مسافران هواپیمایی تهران - یاسوج گفت: منطقه شرایط بسیار خطرناکی دارد. امکان حضور بالگردها در منطقه بسیار خطرناک است. تیم‌های عملیاتی پیکرها و اجساد سرنشینان را از لاشه هواپیما خارج کرده و در حال قرار دادن آنها در کاورها برای انتقال هستند.

وی ادامه داد: ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا حداقل امروز تعدادی از پیکرها را منتقل کنیم ولی شرایط بسیار سخت است.

مسئول عملیات هواپیمای سقوط کرده تهران – یاسوج با بیان اینکه نیروهای عملیات امداد و نجات با از خودگذشتگی در حال انجام عملیات هستند، اظهار داشت: قسمت جزئی و کوچکی از هواپیما مشهود است و بخش اعظمی از لاشه هواپیما در قعر برف فرو رفته است. برف زیادی وجود دارد و این مسئله امکان دسترسی را سخت کرده است.

کبادی با تاکید بر اینکه هشت تیم عملیاتی هم‌اینک در محل سقوط هواپیما قرار دارد، تصریح کرد: تیم‌های عملیاتی بیشتری از خطر‌الراس در حال نزدیک شدن به محل سقوط هواپیما هستند. ۳۰ نفر از جبهه‌های مختلف با امکانات مورد نیاز در حال فرود آمدن هستند و تلاش می‌کنند تا خود را به هواپیما برسانند.

وی با یادآوری اینکه امکان نزدیک شدن یا نشستن بالگرد به محل سقوط هواپیما وجود ندارد، خاطرنشان کرد: نزدیک شدن بالگردها به محل سقوط هواپیما ممکن است موجب بهمن و ایجاد خطر شود.

ضخامت ابرها از امشب افزایش می‌یابد/ موج بارشی از فردا عملیات هوایی را متوقف می‌کند

احد وظیفه در رابطه با شرایط آب‌وهوای منطقه سقوط هواپیما تهران - یاسوج گفت: در حال حاضر آسمان منطقه صاف و بدون پوشش ابر است اما تا اواخر روز، هوا ابری شده و به تدریج به ضخامت ابرها اضافه خواهد شد و تا فردا صبح به تدریج ابرها سطح منطقه را خواهند پوشاند.

وی ادامه داد: شرایط آب و هوایی فردا به صورتی خواهد بود که امکان پرواز بالگرد وجود نخواهد داشت و فردا عملیات به صورت زمینی ادامه پیدا می‌کند. 

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه این موج تا آخر هفته ادامه خواهد داشت، اظهار داشت: فردا شاهد بارش ضعیفی از ساعت ۹ تا ۱۰ خواهیم بود که به تدریج افزایش می‌یابد. این موج تا یکشنبه تداوم خواهد داشت و به صورت متناوب شاهد بارش باران و برف خواهیم بود.

وظیفه در رابطه با پیشینه و کمینه دما تصریح کرد: شب گذشته کمینه دما در یاسوج منفی یک درجه بود، شب آینده کمینه افزایش خواهد یافت. البته در منطقه‌ و ارتفاعی که لاشه هواپیما وجود دارد دما همیشه منفی است و هر هزار متر دما هفت درجه سقوط می‌کند. 

اعزام تیم‌های عملیاتی جدید به منطقه سقوط هواپیما برای انتقال اجساد

علی‌محمد احمدی در رابطه با آخرین وضعیت عملیات جستجو اجساد مسافران هواپیمایی تهران - یاسوج گفت: با تمهیدات صورت گرفته، محل سقوط هواپیما شناسایی شد و با هماهنگی‌هایی که با ارتش، سپاه و دیگر دستگاه صورت گرفت، امکانات برای دسترسی بیشتر فراهم شده است.

وی ادامه داد: سقوط هواپیما در قله کوه بوده و ارتفاع آن بیش از چهار هزار کیلومتر است که موجب می‌شود امکان هلی‌‌برن در منطقه وجود نداشته باشد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تیم‌های عملیاتی که از روز گذشته اعزام شده بودند به منطقه محل سقوط هواپیما رسیده‌اند، اظهار داشت: تا آنجایی که وجود داشته، هلی برن صورت گرفته است. تیم‌های عملیاتی به منطقه اعزام شدند تا تمهیدات لازم برای انتقال اجساد صورت بگیرد.

درخواست از هلال احمر برای ایجاد کمپ در محل سقوط هواپیما

محسن مهرعلیزاده در رابطه با آخرین وضعیت عملیات جستجو اجساد مسافران هواپیمایی تهران - یاسوج گفت: تیم‌های عملیاتی پس از مشخص شدن محل سقوط و پیدا شدن لاشه هواپیما مشغول به انجام عملیات برای رسیدن به لاشه و دستیابی به اجساد سرنشینان این هواپیما هستند. 

وی با بیان اینکه چهار نفر در محل سقوط این هواپیما هلی‌برن شده‌اند، اظهار داشت: در زمان غروب، امکان ماندن نیروها وجود ندارد. از هلال احمر خواسته‌ایم امکانات خود را برای امکان کوهنوردی و استقرار تیم‌های عملیاتی و ایجاد کمپ بیشتر کنند.

استاندار اصفهان با اشاره به درخواست از فدراسیون کوهنوردی تصریح کرد: از هیمالیانوردان و فدراسیون کوهنوردی برای انجام عملیات درخواست کمک کرده‌ایم تا در محل سقوط هواپیما اعزام شده و در آنجا مستقر شوند. ما در تلاش برای استقرار این افراد هستیم.

مهرعلیزاده با اشاره به وضعیت محل سقوط خاطرنشان کرد: دره‌های این منطقه بسیار خطرناک است. ارتفاعات نیز تیز و ناهموار است و این مسئله موجب شده ایجاد خطر و سختی برای چادر زدن و انجام عملیات شده است. 
 
هواپیمای ATR شش سال زمین گیر بوده است

حسن رضایی‌فر، رئیس کمیسیون بررسی سانحه هواپیمای ATR در نشست خبری بررسی علت سانحه هواپیمای آسمان اظهار داشت: در حال حاضر در مرحله جمع آوری اطلاعات هستیم و اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد هواپیمای ATR سانحه دیده شش سال در فرودگاه شیراز زمین گیر بوده است.

وی ادامه داد: این هواپیما پس از گشایش‌های برجام تامین قطعه و دوباره فعال می‌شود.

رئیس کمیسیون بررسی سانحه هواپیمای ATR با بیان اینکه آخرین سی چک این هواپیما آبان ماه بوده است، ادامه داد: این سی چک در شیراز انجام شده و قطعات جدید بر روی این هواپیما نصب شده است.

وی افزود: تمام هواپیماها باید طبق دستورالعمل‌های بین‌المللی مجهز به ای ال تی باشند و این هواپیما هم به ای ال تی مجهز بوده است.


استقرار پنج گروه از نیروهای هلال احمر در منطقه لاشه هواپیما/ خطر بهمن وجود دارد

مرتضی سلیمی در گفت‌گو با خبرنگار ایلنا در رابطه با آخرین وضعیت عملیات جستجو اجساد مسافران هواپیمایی تهران - یاسوج که روز یکشنبه سقوط کرد، گفت: چهار تیم دیگر هم در محل مستقر شده‌اند و به اضافه تیم اول، در کل پنج گروه از نیروهای تخصصی جست‌وجوی هلال‌احمر برای انتقال اجساد با بالگردهای جمعیت هلال‌احمر در منطقه سقوط هواپیما مستقر شدند.

وی با بیان اینکه هنوز با تیم اول ارتباطی نگرفته‌اند، اظهار داشت: خطر سقوط بهمن در منطقه وجود دارد و علت آن حرکت مدام بالگردها نیست. تنها نیروهای جمعیت هلال‌احمر در محل سقوط هواپیما مستقر هستند. 

رئیس سازمان امداد و نجات با بیان اینکه هواپیما به دیواره کوه برخورد کرده و دسترسی به آن بسیار مشکل است، اظهار داشت: نیروهای اعزام شده کوهنورد، از تیم کوهستان هلال‌احمر بوده که دارای مهارت و تجهیزات لازم هستند. 

سلیمی افزود: در حال ارزیابی هستیم که اگر بالگرد امکان فرود نداشته باشد در نزدیک‌ترینمکان ممکن کمپ بزنیم، این کمپ در جایی ایجاد می‌شود تا اسکان نسبی باشد و تردد به آسانی صورت بگیرد.

علت عمل نکردن سیستم ELT مشخص نیست 

رییس سازمان هواپیمایی کشور گفت: هواپیمای تهران - یاسوج مجهز به سیستم ELT بوده اما علت عمل نکردن آن مشخص نیست.

وی در پاسخ به این سوال که این هواپیما چند سال در شیراز زمین‌گیر بوده است، گفت: در این باره باید خود شرکت هواپیمایی پاسخگو باشد ولی آنچه ما می‌دانیم این است که بعد از برجام توانستند قطعات هواپیما را خریداری کنند. منابع تعمیراتی موتور هواپیمای ATR محدود است بنابراین هواپیما حدود شش سال زمین‌گیر بوده است.

محور یاسوج - سی‌سخت مسدود شد

سرهنگ نادر رحمانی، رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: محور یاسوج - سی‌سخت (گردنه بیژن) کیلومتر ۲۰ در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل انجام عملیات امداد جهت دستیابی به هواپیمای سقوط کرده تهران یاسوج تا اطلاع ثانوی مسدود است.

گفتتنی است هواپیمای مسافربری تهران به مقصد یاسوج روز یکشنبه دقایقی پس از پرواز از رادار محو شده و در محدوده سمیرم اصفهان سقوط کرد.

این هواپیما مسافربری در حوالی ساعت ۸ از باند فرودگاه مهرآباد بلند شده و حدود ۵۰ دقیقه بعد از رادار خارج شده است. 

تخلیه اولین تیم امداد و نجات در کنار لاشه هواپیما

مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به آخرین وضعیت امداد و نجات گفت: اولین تیم با یک فروند بالگرد در محل اعلام شده فرود آمد و هلیکوپتر توانست نیروهای خود را تخلیه کند. ارتباط تلفنی و بی‌سیمی با عوامل ما در پای لاشه هواپیما برقرار شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر ادامه داد: تیم دوم آماده اعزام است و تیم مستقر در محل می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری در اختیار ما قرار دهد و از این لحاظ بسیار اهمیت دارد. اگر بتوانیم پرواز های بعدی را هم ادامه دار  داشته باشیم ان‌شالله به سرعت می‌توانیم اجساد را منتقل کنیم.

۴ نفر از تکاوران ارتش در نزدیکی محل سقوط هواپیما پیاده شدند

یک مقام مسئول که در محل نزدیکی سقوط هواپیماحضور دارد به خبرنگار ایلنا گفت: لحظات پیش ۴ تن از تکاوران نیروی زمیین ارتش در عملیات هلی برد در نزدیکی محل سقوط هواپیما پیاده شده و جستجو را برای یافتن اجساد آغاز کردند.
 
امکان فرود بالگرد در منطقه سقوط هواپیما وجود ندارد

امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش با ابراز امیدواری به اینکه تا دو ساعت آینده به اجساد دسترسی پیدا می‌کنیم، گفت: ۲۵ نیروی مخصوص و  یک واحد از هوابرد شیراز وارد منطقه شده‌اند و این یگان‌های کماندویی در حال ساماندهی شدن هستند.

 وی ادامه داد: این نیروها ساماندهی شدند تا بتوانند با تجهیزات ویژه‌ای که دارند خود را به محل اجساد برسانند. طوری برنامه ریزی کردیم که علیرغم شرایط سخت و ناپایدار جوی که در منطقه حاکم است، کلاه سبزهای نیروی زمینی و یگان هوابرد مجهز و آماده باشند.

امیر حیدری، با بیان اینکه امروز از راه زمین نفوذ صورت خواهد گرفت افزود: انشالله تا دو ساعت دیگر تیم نفوذی به محل اجساد خواهد رسید. این تیم مجهز به وسایلی هستند که بتوانند از روی برف انتقال را آغاز کنند و آمادگی دارند اجساد را هوایی هم منتقل کنند تا پل هوایی ایجاد کنیم .

 وی ادامه داد: اما امکان فرود بالگرد در منطقه وجود ندارد مگر آنکه بچه‌ها را هلی‌برد کنیم که این عملیات خوشبختانه ساماندهی شده است و تا دو سه ساعت آینده اخبار خوبی را به مردم می رسانیم.

 منتظر بازگشت تیم اول برای بررسی نحوه انتقال اجساد هستیم

شاهین فتحی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه پس از پیدا شدن محل دقیق لاشه هواپیمای تهران- یاسوج، هلال احمر سریع دست به کار شد،‌ گفت: در اولین فرصت بعد از مشخص شدن مکان سقوط هواپیما یک تیم امدادی برای شناسایی محل سقوط هواپیما و کارشناسی نحو انتقال اجساد به منطقه اعزام شدند.

 وی ادامه داد: منتظر هستیم این تیم برگردد تا نحوه انتقال اجساد را با هماهنگی سایر دستگاه‌ها اجرایی کنیم.

 
لاشه هواپیما در پشت چشمه نول از روستای دنگزلو و روستای نقل قرار دارد

اصغر سلیمی، نماینده سمیرم در گفت‌وگو با ایلنا، درباره آخرین وضعیت جستجوها و پیدا شدن لاشه هواپیمای تهران – یاسوج گفت: از ابتدای وقوع حادثه مردم منطقه پادنای علیا جستجوهای خود را آغاز کرده و بسیج شدند و مسئولان و ارگان‌های ذی‌ربط در منطقه سریعا وارد عمل شدند و ستاد مدیریت بحران نیز به سرعت تشکیل شد.

وی با بیان اینکه جستجوها از زمان وقوع حادثه تا به امروز ادامه داشته است، اظهار داشت: با توجه به مه غلیظی که در رشته‌کوه‌های دنا وجود داشت، امکان رصد همه مناطق امکان‌پذیر نبود. با توجه به گزارش‌های رسیده و مختصاتی که از رصد دو تلفن همراه حادثه‌دیدگان به دست آمد، متوجه شدیم که لاشه هواپیما در پشت چشمه نول از روستای دنگزلو و روستای نقل قرار دارد و خوشبختانه با جست‌وجویی که از سوی بالگردها و پهبادها صورت گرفت، منطقه کاملا شناسایی شد.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تکاوران ارتش جمهوری اسلامی اولین پرواز خود برای بحث امداد در محل امداد انجام داده است، تصریح کرد: تا غروب آفتاب وضعیت جوی مناسبی داریم در حالی که به نظر می‌رسد وضعیت جوی فردا ابری باشد. به همین خاطر تمام تلاش خود را می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم در حد توان بحث تخلیه اجساد مطهر قربانیان را داشته باشیم.

سلیمی با اشاره به مختصات منطقه خاطرنشان کرد: طی روزهای گذشته سرما، باد و برف شدیدی در منطقه وجود داشت. منطقه پادنا قلل مرتفعی به ارتفاع ۹۰ کیلومتر و عرض ۱۵ کیلومتر دارند و همین مسائل موجب می‌شد تا امکان شناسایی و رصد بسیار سخت باشد.

 اعزام چهار بالگرد برای انتقال اجساد قربانیان هواپیما

 _معاون سازمان امداد و نجات هلال احمر از اعزام چهار بالگرد برای انتقال اجساد هواپیمای تهران - یاسوج خبر داد.


لاشه هواپیمای‌ تهران-یاسوج‌ پیدا شد  

کاپیتان بالگردی که لاشه هواپیمای تهران یاسوج را مشاهده کرده است در ساعت 10:35 ضمن تایید کشف لاشه هواپیما، گفت: اجازه انتشار اطلاعات تکمیلی را ندارد.

سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر، خبر پیدا شدن لاشه هواپیمای ساقط شده تهران یاسوج را در یکی از مناطق برف‌گیر منطقه نوقل، تأیید کرد.

سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه نیز با اشاره به پیدا شدن لاشه هواپیمای تهران - یاسوج در ارتفاعات دنا اعلام کرد: صبح امروز سه‌شنبه بالگردهای نیروی هوا فضای سپاه در حین جست‌وجو لاشه هواپیمای آسمان که از تهران عازم یاسوج بود را در ارتفاعات کوه دنا پیدا کردند.


خودروهای برف‌پیما به منطقه اعزام‌ شده‌اند

 مدیر کل ستاد مدیریت بحران اصفهان با اعلام آغاز سومین روز جستجوی هواپیمای تهران - یاسوج گفت: امروز تجهیزات بهتری در منطقه وجود دارد و خودروهای برف‌پیما به منطقه اعزام‌ شده‌اند.
 

دبیرکل دفتر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری:

_امروز تجهیزات کمکی زیادی به محل وقوع سانحه می‌رسد.

_کماندوهای ارتش نیز برای کمک به عملیات تجسس به محل سقوط هواپیما اعزام شده‌اند.

_تا این لحظه هیچ نشانی از هواپیما پیدا نکرده‌ایم.

_بالگردهای خیلی مجهز و هواپیماهای نقشه‌برداری در حال ورود به منطقه است. سپاه نیز در حال استقرار یک سری تجهیزات در منطقه است.

_اگر قرار باشد لاشه هواپیما پیدا نشود فقط به خاطر بدی آب و هواست.


سرنشینی بعد از انتشار خبر گم شدن هواپیما تلگرامش را چک کرده!

«حسن شمشادی»، خبرنگار صداوسیما، در يادداشتی تلگرامی با عنوان «ابهام کامل» نوشت: 

_در پی سقوط این #هواپیما، تاکنون صدها خبر از مسئولان محلی و کشوری منتشر و برخی ازآنها، تکذیب شده است اما ادعاهای اعضای خانواده و دوستان یکی از مسافران این پرواز، بسیاری از این خبرها را از اساس زیر سوال می برد .

_نام این مسافر، حسین رستمی تقی دیزج اهل استان اردبیل و ساکن ملارد است که برای کار به یاسوج سفر می کرد.

_بنا بر اعلام مسئولان امر، هواپیمای مسافربری ATR72 ساعت 8 صبح از فرودگاه مهرآباد تهران برخاسته و پنجاه دقیقه بعد از روی صفحه رادار محو شده است .

_این درحالیست که ساعت 8:56 دقیقه یکی از دوستان حسین رستمی در یاسوج که منتظر اوست، با شماره اش تماس می گیرد، تلفن زنگ می خورد و سی ثانیه ای به صورت قطع و وصل شدید با او صحبت می کند .

_عجیب تر از تماس اول، تماس دوم این شخص با آقای رستمی است، این تماس در ساعت 9:28 دقیقه صورت می گیرد. این بار بر خلاف بار اول، صدای آقای رستمی بسیار واضح و بدون قطع و وصل است و 1:12 دقیقه به طول می انجامد .

_آقای رستمی به دوستش می گوید: نزدیک فرودگاه هستیم وهواپیما به زودی می نشیند .

_او می گوید : من خودم بخاطر اینکه مبادا مهمانداران هواپیما به دوستم چیزی بگویند، با آقای رستمی خداحافظی کردم و تماس پایان یافت .

_این در حالیست که دو عضو خانواده آقای رستمی می گویند، آخرین باری که ایشان صفحه تلگرامش را چک کرده ساعت 9:48 است !

_آنچه به عنوان ابهام کامل در این میان مطرح است این است که چگونه یکی از سرنشینان این هواپیما در این ساعت ها تماس تلفنی داشته و برای آخرین بار در ساعت 9:48 تلگرامش را چک کرده اما مسئولان می گویند این هواپیما ساعت 8:50 از صفحه رادار محو شده؟


احتمال یافتن هواپیما با افزایش میزان دید در ارتفاعات دنا قوت گرفت

 بنا به اعلام روابط عمومی اورژانس کشور با توجه به کاهش توده های ابر در ارتفاعات و افزایش میزان دید احتمال یافتن لاشه هواپیما امروز وجود دارد.با توجه به کاهش توده های ابر در ارتفاعات و افزایش میزان دید احتمال یافتن لاشه هواپیما امروز وجود دارد.

توضیحات سپاه درباره نحوه پیدا کردن لاشه هواپیمای تهران-یاسوج

سخنگوی سپاه پاسداران از پیدا شدن لاشه هواپیمای تهران - یاسوج توسط بالگردهای نیروهای هوا فضای سپاه خبر داد.

سردار رمضان شریف اعلام کرد: صبح امروز سه‌شنبه بالگردهای نیروی هوا فضای سپاه در حین جست‌وجو لاشه هواپیمای آسمان که از تهران عازم یاسوج بود را در ارتفاعات کوه دنا پیدا کردند.

وی افزود: لاشه این هواپیما در کوه دنا و در مختصات جغرافیایی NC-۴۲۰۸ و E-۵۱۴۲۹۳ قرار دارد.

شریف با اشاره به جزئیات عملیات جستجوی هواپیمای مفقود شده، گفت: بر اساس مکان و مختصاتی که پهپادهای سپاه عصر دیروز پس از انجام عملیات جستجو  داده بود، امروز دو بالگرد نیروی هوافضای سپاه به محل اعزام شد و فرمانده این نیرو اعلام کرد که لاشه هواپیما پیدا شده و در تصاویری که از آن گرفته شده، آرم و نشان هواپیما نیز مشخص است.

سخنگوی سپاه با تاکید بر اینکه مهم‌ترین اقدام در این زمینه یافتن موقعیت هواپیما بود، خاطرنشان کرد: به محض فراهم شدن شرایط جوی هم امکان هلی‌برن وجود دارد و هم امکان راهنمایی امدادگران از طریق دسترسی زمین به محل حادثه وجود خواهد داشت.

شریف گفت: عملیات دسترسی به دلیل صعب‌العبور بودن و شرایط جوی مشکل است اما از این لحظه به بعد همه اقدامات بر روی نقطه پیدا شدن لاشه هواپیما متمرکز خواهد شد.

 اعزام ۵۴ دستگاه آمبولانس و ۴ فروند هلی‌کوپتر به منطقه

معاون سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: از دیشب نیروهای تخصصی از دو جبهه جنوبی و شمالی وارد عملیات جست و جو شدند که خوشبختانه جواب داد و توانستیم لاشه هواپیما را پیدا کنیم.

سلیمی، معاون سازمان امداد و نجات هلال احمر به آخرین اقدامات سازمان هلال احمر در رابطه با انتقال اجساد از  هواپیمای تهران - یاسوج اشاره کرده و گفت:  از دیشب نیروهای تخصصی از دو جبهه جنوبی و شمالی وارد عملیات جست و جو شدند که خوشبختانه جواب داد و توانستیم لاشه هواپیما را پیدا کنیم.

معاون سازمان امداد و نجات هلال احمر با بیان اینکه چهار بالگرد به منطقه اعزام شده‌اند، ادامه داد: ۱۰۰ نفر نیروی تخصصی داشته و در حال اعزام بالگرد هستیم تا انشالله  تا هرچه زودتر بتوانیم اجساد را به پایین انتقال دهیم.

 افزود: هنوز به لاشه هواپیما نرسیدیم و احتمالا تا یک ساعت دیگر و بر اساس شرایط به لاشه خواهیم رسد. ۵۴ دستگاه خودروی نجات و آمبولانس و ۴ فروند هلی‌کوپتر به منطقه اعزام شدند تا عملیات با سرعت بیشتری به اتمام برسد.

جعبه سیاه امروز از هواپیما خارج می‌شود

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: اگر شرایط مناسب باشد جعبه سیاه امروز از هواپیما خارج و به متولیان شرکت آسمان تحویل می‌شود.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هوایی در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین وضعیت کشف جعبه سیاه هواپیمای atr اظهار داشت: جعبه سیاه هواپیمای atr یک شکل نارنجی در دم این هواپیما است و با توجه به شدت سانحه احتمال جدا شدن جعبه سیاه از دم هواپیما وجود دارد.

وی فزود: به طور قطع کارشناسان صنعت باید اقدام به جداسازی جعبه سیاه از هواپیما کنند و در این لحظه نیروهای منطقه باید مراقب باشند تا جعبه سیاه تحت حفاظت آنها از هواپیما خارج و به متولیان شرکت تحویل داده شود.

سامانی تاکید کرد: احتمال اینکه جعبه سیاه از هواپیما خارج شده باشد وجود دارد بنابراین باید نیروهای منطقه نسبت به حفاظت از آن اقدام کنند تا فرد غیرکارشناس نسبت به جابجایی آن و دسترسی به آن اقدام نکند.

وی ادامه داد: با توجه به تصاویر منتشر شده دم هواپیما یا همان سکان عمودی atr سالم مانده است بنابراین احتمال اینکه جعبه سیاه از هواپیما کنده نشده باشد نیز وجود دارد اما باید توسط کارشناسان از بدنه خارج شود.

وی تاکید کرد: در سانحه هوایی که در قزوین رخ داد متاسفانه جعبه سیاه از هواپیما خارج و ضربه دیده بود بنابراین با توجه به شدت سانحه احتمال اینکه در این سانحه هم جعبه سیاه از هواپیما کنده شده باشد دور از ذهن نیست.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره مدت زمان عملیات خارج‌سازی جعبه سیاه از هواپیما اظهار داشت: اگر شرایط مناسب باشد و دم هواپیما آسیبی ندیده باشد همین امروز جعبه سیاه خارج و تحول متولیان می‌شود.

 لاشه هواپیما به ۳۰ متری قله کوه برخورد کرده؛ مشاهده کامل قطعات هواپیما

کاپیتان بالگرد پیدا کننده لاشه هواپیما گفت: بعد از یک ساعت جست‌وجو از صبح امروز در سمت چپ یکی از قله‌ها ۳۰ متر پایین‌تر، لاشه‌های هواپیما را کاملاً مشاهده کردیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، ساعتی پیش خبر پیدا شدن لاشه هواپیمای مسافربری تهران- یاسوج اعلام شد و اکنون بالگردی که توانسته بود لاشه هواپیما را رؤیت کند در محل حادثه مشرف بر مکان دقیق سقوط هواپیما مستقر است.

کاپیتان نوری در ارتباط با لحظه دیده شدن لاشه هواپیما اظهار داشت: باتوجه به هماهنگی که با مرکز فرماندهی وزارت دفاع و هوافضای سپاه شده بود، با یک فروند هلی کوپتر از دیروز به منطقه اعزام شدیم.

وی افزود: از ساعت 7 صبح امروز از اصفهان پرواز کرده و در این منطقه بودیم و در مسیر پروازی که قبلاً اعلام شده بود و تیم عملیات امداد و نجات هوافضا این کار انجام شد.

کاپیتان بالگردی که موفق به یافتن لاشه هواپیما شده بود، گفت: بعد از یک ساعت جست‌وجو در سمت چپ یکی از قله‌ها 30 متر پایین‌تر، هواپیما به ارتفاعات برخورد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: قطعات بزرگ لاشه هواپیما که آرم شرکت هواپیمایی روی آن است کاملاً دیده می‌شود.

امکان فرود بالگرد در منطقه سقوط هواپیما وجود ندارد / تا دو ساعت دیگر تیم نفوذی به محل اجساد خواهد رسید

فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: امکان فرود بالگرد در منطقه لاشه هواپیما وجود ندارد اما تا دو ساعت دیگر تیم نفوذی به محل اجساد خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیر سرتیپ  کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش با ابراز امیدواری به اینکه تا دو ساعت آینده به اجساد دسترسی پیدا می‌کنیم، گفت: ۲۵ نیروی مخصوص و  یک واحد از هوابرد شیراز وارد منطقه شده‌اند و این یگان‌های کماندویی در حال ساماندهی شدن هستند.

 وی ادامه داد: این نیروها ساماندهی شدند تا بتوانند با تجهیزات ویژه‌ای که دارند خود را به محل اجساد برسانند. طوری برنامه ریزی کردیم که علیرغم شرایط سخت و ناپایدار جوی که در منطقه حاکم است، کلاه سبزهای نیروی زمینی و یگان هوابرد مجهز و آماده باشند.

امیر حیدری، با بیان اینکه امروز از راه زمین نفوذ صورت خواهد گرفت افزود: انشالله تا دو ساعت دیگر تیم نفوذی به محل اجساد خواهد رسید. این تیم مجهز به وسایلی هستند که بتوانند از روی برف انتقال را آغاز کنند و آمادگی دارند اجساد را هوایی هم منتقل کنند تا پل هوایی ایجاد کنیم .

 وی ادامه داد: اما امکان فرود بالگرد در منطقه وجود ندارد مگر آنکه بچه‌ها را هلی‌برد کنیم که این عملیات خوشبختانه ساماندهی شده است و تا دو سه ساعت آینده اخبار خوبی را به مردم می رسانیم.

پیش‌بینی برف و باران در ارتفاعات دنا از فردا

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: با توجه به شرایط جوی و افزایش ابر و بارندگی در منطقه کوه دنا، بخش زیادی از عملیات انتقال اجساد باید تا فردا صبح انجام پذیرد.

احد وظیفه، اظهار کرد: از اواخر امروز به تدریج افزایش و رشد ابر در منطقه کوه دنا خواهیم داشت وطی فردا ظهر نیز به تدریج ابرها سطح منطقه را خواهند پوشاند.

وی ادامه داد: پرواز هلی‌کوپتر از ظهر فردا در منطقه غیرممکن است به همین دلیل زمان برای انتقال اجساد حادثه سقوط هواپیما محدود خواهد بود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط جوی باید بخش زیادی از عملیات انتقال اجساد طی امروز عصر تا صبح فردا صورت بگیرد، گفت: طی دو روز آینده بارش باران در منطقه کوه دنا نیز افزایش می‌یابد و بارش برف نیز در این منطقه پیش‌بینی می‌شود.
نظرات شما
پیشخوان