تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۶

وزارت کشور چارچوبی را برای اعتراضات مردمی تعریف کند

*حیدرعلی عابدی
قانون، حق راهپیمایی مجوزدار را به مردم داده است اما وزارت کشور باید راهکار دقیق آن را برای همگان تبیین کند. به طور مثال مردم در اصفهان می‌خواستند برای بزرگداشت زاینده‌رود برنامه‌ای داشته باشند و این برنامه هر سال به مشکل برمی‌خورد تا اینکه امسال فرمانداری به آن‌ها اجازه داد تا در سالنی تجمع کنند و این روش مشخص می‌کرد که چه کسانی مجوز گرفته‌اند و نوع شعارها به چه صورتی است. به نوعی چارچوب‌ها مشخص شد. بنابراین افراد آمدند اعتراض خودشان که فقط حول محور زاینده‌رود بود را مطرح کردند و سپس محل را ترک کردند.

پس اگر وزارت کشور ساز و کارها را مشخص کند اعتراضات در کمال آرامش و بدون خطری برگزار خواهد شد. امروز به افرادی که در برخی موسسات مالی به مشکل برخورده‌اند هم می‌توان اجازه اعتراض داد فقط باید کنترل کرد که افراد مالباخته در اعتراض حضور داشته باشند نه اینکه عده‌ای که اصلاً در این موسسات حساب نداشتند فضا را به تشنج بکشند.

در ماه‌های گذشته افرادی بودند که در برخی خیابان‌ها شعار علیه بانک مرکزی سر دادند اما وقتی دقیق می‌شدیم می‌دیدیم که آنها اصلاً در موسسات مالی ورشکسته حساب نداشتند. به نظر می‌رسد به نفع دولت است که به معترضان صنف‌های مختلف مجوز دهد و این مجوزها دارای شروط باشد چون آنگاه صدای اعتراض، بدون سوءاستفاده برخی فرصت‌طلبان به بالا منتقل می‌شود.

در انگلستان مکانی را برای معترضان مهیا کرده‌اند که در آنجا حاضر شوند و مشکلات خود را به مسئولین و رسانه‌ها منتقل کنند. اگر شورای شهر تهران به این نتیجه رسیده که مکانی را برای تجمع معترضان آماده کند باید بگویم در این دو سالی که من در مجلس حضور داشتم در اکثر مواقع شاهد تجمع مردم از اقشار مختلف و در حوزه‌های گوناگون بودم و نیروی انتظامی هم با آن‌ها برخورد بسیار خوبی داشته و تاکنون خبری از برخورد بد در این رابطه به گوش ما نرسیده است.

در حال حاضر در رابطه با اعتراض‌های مختلف، دو مشکل وجود دارد. گاهی صدای معترضان را مسئولین نمی‌شنوند و گاهی هم معترضین معتقدند هرچه ما می‌گوییم باید بشود. بنده به عنوان یکی از نمایندگان مجلس سعی کردم در بسیاری از تجمعات مقابل مجلس حضور پیدا کنم و نقطه نظرات و دلخوری‌های تجمع‌کنندگان را به مسئولین مربوطه منتقل کنم.

در بعضی مواقع عده‌ای به موضوعی خاص اشاره می‌کنند که اگر بنا باشد به آن عمل شود به نوعی تبعیض در جامعه ایجاد می‌شود و یا با الزمات کشور هم‌خوانی ندارد و باید توجه داشت که هر گروهی که تجمع و اعتراض کنند را نمی‌شود اقناع کرد زیرا خواسته‌ها همیشه منطقی و اصولی نیست.

امروز بانک مرکزی 11 هزار میلیارد تومان از بیت‌المال خارج کرده تا با مالباختگان موسسات ورشکسته تسویه شود. هرچند مالباختگان مطالبات به حقی دارند و با بی‌درایتی برخی مدیران کار به اینجا کشیده شده اما باید گفت که برای تسویه با این عزیزان دست در جیب مردم دیگر شده است و من این روند را نمی‌پسندم.

در نهایت با تجمع و اعتراضات مجوزدار صنف‌های مختلف موافقم فقط به شرط آنکه وزارت کشور پیش از تجمع، چارچوب‌ها و بسترهای لازم این اعتراضات را مهیا کند که ان‌شاا... فرصت و محملی برای سودجویان و آشوب‌گران نشود.

*نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی
نظرات شما
پیشخوان