تاریخ انتشار: ۱۹:۱۶ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۶

برخی ائمه جمعه روحانیون قوی و پرمایه‌ای نیستند

به رقیب محترمی که با رئیس‌جمهور فعلی رقابت داشتند کاری ندارم؛ ولیکن عده‌ای روحانیت را به بهانه‌ این که به میدان نیایید انقلاب فلان می‌شود و در لبه پرتگاه است، به میدان آوردند و بعد خود آنها فهمیدند این درست نبود

رویداد۲۴-به رقیب محترمی که با رئیس‌جمهور فعلی رقابت داشتند کاری ندارم؛ ولیکن عده‌ای روحانیت را به بهانه‌ این که به میدان نیایید انقلاب فلان می‌شود و در لبه پرتگاه است، به میدان آوردند و بعد خود آنها فهمیدند این درست نبودآیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن آسیب شناسی عملکرد روحانیون بعد از پیروزی انقلابی اسلامی تاکید کرد: در یکسری امور روحانیت باید قدم‌های قویتری بردارد. مثلا در بحث وی در گفت و گو با تابناک افزود: قضاوت اسلامی روحانیت خیلی قدم‌های محکم و قوی باید برمی‌داشت. این قوه قضائیه‌ای که امروز داریم با تمام زحماتی که مسئولین قوای قضائیه در دوران‌های مختلف متحمل شدند و کار بسیار سختی است، مطلوب مردم نیست. این درست است. اینجا باید روحانیت خود را بازیابی کند تا مشکل را دریابد.

فاضل لنکرانی ادامه داد: یک مشکل این است که سطح علمی قضات ما در یک زمانی به خاطر ضرورت پایین آمد. دین ما می‌گوید قاضی باید مجتهد باشد و این از مسلمات فقه ماست که قاضی باید مجتهد باشد. انقلاب شد و هر شهری نیاز به قضات متعدد داشت و آن زمان چقدر مجتهد داشتیم؟ مجبور شدند افراد غیرمجتهد را بر منصب قرار دهند. حق این بود که از ابتدای انقلاب دوره‌هایی را تنظیم و مجتهدینی را برای قوه قضائیه بگذارند که این کار انجام نشد. یک زمانی گفتند هر کسی دو سال درس خارج خوانده است برای قضاوت بیاید. البته دوره‌هایی دارند و نباید این را نادیده گرفت ولی دوره‌ای که مجتهد تربیت کند و بر مسند قضا بنشیند تشکیل نشد.او ادامه داد: در جنبه‌های دیگر باید کاری می‌کردیم ائمه جمعه ما از روحانیون بسیار قوی پرمایه علمی و تقوایی و سیاسی باشند، ولی نتیجه‌ای که امروز داریم این نتیجه نیست. زمانی مرحوم والد ما(آیت الله فاضل لنکرانی مرجع تقلید) اذعان داشتند خدمت رهبری رسیدید از قول من این را بیان کنید این سیاستی که برای ائمه جمعه قرار دادید، نقض غرض است. فرمودند مقصود از امام جمعه حلقه وصل بین مردم و نظام است. هر چه امام جمعه از نظر علمی، سیاسی، اخلاقی قوی باشد قوت نظام می‌شود.وی افزود: در برخی جاها امام جمعه فضا را برای مردم باز کرده و دید مردم به نظام تغییر پیدا کرده است...در رسانه‌ها چهره‌های قوی روحانیت از جهت علمی حضور نداشتند. اگر حضور داشتند حضور کم‌رنگ بود. مخصوصاً در رسانه ملی این چنین است. این مسأله مهمی است.

فاضل لنکرانی ادامه داد: تنها رسانه عمومی، رسانه ملی است و  گاهی می‌بینند روحانی صحبت می‌کند و مطالبی را بیان می‌کنند که ممکن است با ضرورت عقل سازگاری نداشته باشد یا با ضرورت تاریخ سازگاری نداشته باشد و این پای تمام روحانیت نوشته می‌شود. به نظر من، از این جهت صدمه بسیاری را خوردیم. باید این مسأله اصلاح و بازنگری شود.

او با اشاره به انتخابات اخیر ریاست جمهوری تصریح کرد: ضربه‌های مهمی به روحانیت زده شد که قدری به دست خود روحانیت و قدری به دست دیگران بود. این غلط بود که از لسان روحانیت بگویند اگر در این انتخابات فلانی برنده شود، اسلام برنده است و اگر طرف مقابل برنده شود ضد اسلام خواهد بود... به رقیب محترمی که با رئیس‌جمهور فعلی رقابت داشتند کاری ندارم؛ ولیکن عده‌ای روحانیت را به بهانه‌ این که به میدان نیایید انقلاب فلان می‌شود و در لبه پرتگاه است، به میدان آوردند و بعد خود آنها فهمیدند این درست نبود. اینها ضربه زده است.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان