تاریخ انتشار: ۲۱:۰۸ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۶

کشتی های آلوده کننده تحت پیگرد قانونی/ اعمال حاکمیت در دریا نباید با رویکرد سختگیرانه باشد

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت:کشتی هایی که عامل بروز آلودگی می شوند بدون استثنا تحت پیگیردهای قانونی قرار گرفته اند و علاوه بر اخذ خسارت های زیست محیطی هزینه های جمع آوری آلودگی را از کشتی های خاطی اخذ می کنیم و قطعا بدون اطمینان از حصول تمامی خسارت ها اجازه خروج کشتی خاطی را نمی دهیم.

رویداد۲۴-مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت:کشتی هایی که عامل بروز آلودگی می شوند بدون استثنا تحت پیگیردهای قانونی قرار گرفته اند و علاوه بر اخذ خسارت های زیست محیطی هزینه های جمع آوری آلودگی را از کشتی های خاطی اخذ می کنیم و قطعا بدون اطمینان از حصول تمامی خسارت ها اجازه خروج کشتی خاطی را نمی دهیم.محمد راستاد، درباره ادعاهایی که نسبت به اعمال حاکمیت سازمان بنادر در آب های تحت مسئولت این سازمان شده تاکید کرد: اعمال حاکمیت الزاما به مفهوم رویکردهای سختگیرانه در دریا نیست.

 

وی با بیان اینکه کشورهای ساحلی باید متعهد به وظایفی هم در راستای مقررات داخلی خود  و هم در راستای کنواسیون های بین المللی باشند، اظهار داشت: موضوع مهم در اعمال حاکمیت های دریایی، تامین ایمنی دریانوردی است. به این معنا که باید در آب های تحت مسئولیت خودمان شرایط لازم برای اینکه دریانوردی به صورت ایمن انجام شود، فراهم کنیم.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: لایروبی آبراه های منتهی به بنادر  و یا استقرار علایم کمک ناوبری در آبهای تحت مسئولیت کشور از موضوعات اعمال حاکمیت سازمان در بحث ایمنی دریانوردی است. در کنار این موارد، باید نقشه های دریایی تولید و به روز شوند.

 

وی تاکید کرد: یکی از جنبه های دیگر اعمال حاکمیت در دریا اجرای کنوانسیون های امداد و نجات است و  درصورتی که شرایط اضطراری در دریا رخ دهد باید در قالب کنوانسیون جست وجو و نجات دریایی به کمک شناورها برویم.

 

راستاد با بیان اینکه جنبه دیگر اعمال حاکیت دریایی هم پیشگری و مقابله با آلودگی محیط زیست دریایی است، اظهار داشت: در این حوزه هم سازمان بنادر و دریانوردی هم در جنبه های پیشگیرانه و هم درجنبه های مقابله به طور مداوم اقدامات موثری را انجام داده است.

 

وی تاکید کرد:  از اینکه شناور ها و کشتی هایی که در آبراه های تحت مسئولیت کشورمان تردد می کنند، به روش قانونی مواد زاید خود را دفع کنند، مطمن می شویم و همواره مستندات دفع مواد زاید را از تمام کشتی های خارجی مطالبه کرده ایم و می کنیم.

 

راستاد با اشاره به رصد آبراه های تحت مسئولیت توسط سازمان بنادر گفت: در کنار رصد مستمر آبراه ها،  عوامل بروز آلودگی را شناسایی می کنیم و براساس مقررات بین المللی و داخلی با شناورهای خاطی برخورد صورت می گیرد که سوابق متعددی در این زمینه وجود دارد و چنانچه کشتی هایی اقدام به ایجاد آلودگی کرده باشند به طور قطع تحت پیگرد قانونی قرار دادیم.

 

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان