تاریخ انتشار: ۱۴:۳۸ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
ظریف در مصاحبه با «فرانت لاین»:

سعودی‌ها قبل از بیان عبارت‌های مسخره، فکر کنند/ انقلاب ایران الزاما یک قیام مذهبی نبود

ظریف در پاسخ به اینکه گفته می‌شود انقلاب اسلامی یک انقلاب شیعی بوده است، گفت: ایران از فلسطین حمایت کرده است. آیا فلسطینی‌ها شیعه‌اند؟ من معتقد نیستم که حتی یک درصد از مردم فلسطین هم شیعه باشند.

رویداد۲۴-ظریف در پاسخ به اینکه گفته می‌شود انقلاب اسلامی یک انقلاب شیعی بوده است، گفت: ایران از فلسطین حمایت کرده است. آیا فلسطینی‌ها شیعه‌اند؟ من معتقد نیستم که حتی یک درصد از مردم فلسطین هم شیعه باشند.محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان با «فرانت لاین» در رابطه با مستندی تحت عنوان «دشمنی تلخ؛ ایران و عربستان سعودی» مصاحبه‌ای داشته است. متن مصاحبه به شرح زیر است:

معنای انقلاب ۱۹۷۹ از نظر شما چیست؟

به نظر من مردم تعاریف متعددی از انقلاب دارند اما من بر این عقیده‌ام که در درجه اول انقلاب در نتیجه درخواست کرامت از سوی بخشی از مردم بود. آنها می‌خواستند برای آنچه هستند و تاریخ و هویت‌شان به رسمیت شناخته شوند.

آیا فکر می‌کنید آمریکایی‌ها پیش از انقلاب مردم ایران را درک کرده بودند؟

من فکر نمی‌کنم. معتقدم مردم آمریکا هرگز فقدان احترام و غیظی که مردم ایران تحت سلطه آن بودند را درک نکردند. از طرفی آنها (رژیم شاه) متحد آمریکا بودند اما می‌توانستید احساس کنید که ایران احترامی که لایقش بود را دریافت نمی‌کرد.

انقلاب ایران چطور در منطقه و در خیابان‌های کشورهای عربی درک شد؟

اگر بخواهم با شما صادق باشم. من در آن زمان در آمریکا بودم در نتیجه فقط می‌توانم بگویم آمریکا چطور این انقلاب را درک کرد. نمی‌توانم تجربه شخصی‌ام را از چگونگی درک انقلاب در خیابان‌های کشورهای عربی بیان کنم اما با توجه به آنچه خوانده‌ام، دو واکنش به انقلاب ایران وجود داشته؛ یکی از سوی توده اعراب که این انقلاب را فرصتی برای خلاص شدن خودشان از زیر بار دیکتاتورهایشان می‌دیدند و فکر نمی‌کردند ایران می‌خواهد برای آنها انقلاب کند. این مثالی برای آنها بود که نشان می‌داد بدون کمک خارجی هم می‌توانند با رژیم‌های ظالمشان روبه‌رو شوند و می‌توانند با دیکتاتورهایی که مورد حمایت آمریکا مقابله کرده و آنها را شکست دهند.

در نتیجه این یکی از پیام‌هایی بود که در خیابان‌های کشورهای عربی دریافت شد. این مایه شادمانی بود. از سوی دیگر دولت‌هایی عربی بودند که بعضی از آنها به این دلیل که نگران وقوع انقلاب در آینده کشورشان بودند علیه انقلاب گارد گرفتند و بدون اینکه هیچ کاری از سوی ایران انجام شده باشد آماده شکست ایران شدند. یکی از بهترین مثال‌ها تسلیح، تامین مالی و حمایت از متجاوز خون‌خوار علیه ایران در طول ۸ سال جنگ بود.

در این مورد سوالاتی دارم اما اجازه دهید چند سوال دیگر درباره انقلاب بپرسم چرا که در واقع اعتراضات، تظاهرات و حمایت‌هایی در کشورهای عربی اتفاق افتاد. چه شد که این انقلاب مذهبی نه تنها منطقه بلکه جهان را به لرزه درآورد؟

این در واقع یک انقلابی بود که الهام گرفته از آموزهای دین اسلام بود اما الزاما یک قیام مذهبی نبود.

عادل الجبیر همتای سعودی شما این انقلاب را یک انقلاب شیعه خوانده. آیا این انقلاب شیعه بود؟

ببینید آنها احساس می‌کنند تهدید شده‌اند و دلیل این احساس، انتخاب‌های اشتباهی است که داشتند. این انتخاب‌های اشتباه با صدام شروع شد و با القاعده و داعش و جبهه النصره ادامه یافت. آنها همه این اشتباهات را داشتند و الان برای اینکه بتوانند خودشان را توجیه کنند این نام را روی آن گذاشتند. ایران از فلسطین حمایت کرده است. آیا فلسطینی‌ها انقلاب شیعی کردند؟ آیا شیعه‌اند؟ ما هزینه‌های زیادی برای حمایت از مردم فلسطین پرداخت کردیم. من معتقد نیستم که حتی یک درصد از مردم فلسطین هم شیعه باشند در نتیجه فکر می‌کنم آنها باید قبل از اینکه این عبارات مسخره را بیان کنند، به آن فکر کنند.

آیا شما می‌گویید این یک انقلاب شیعی نبود؟

نه چون انقلاب اسلامی بود. چون همه را کنار هم قرار داد و در جهان اسلام ولوله انداخت؛ همان‌طور که خودتان گفتید. مردم سعی می‌کنند این انقلاب را شیعی معرفی کنند و به این ترتیب سعی می‌کنند با پول‌های کلان پیام آن را نفرت‌پراکنی بدانند. امروز این پیام‌های نفرت‌پراکنی در هر گوشه‌ای از جهان که حامیان عربستان سعودی رفت و آمدشان زیاد است، شنیده می‌شود. شما ببینید ریشه سازمان‌های تروریستی و ریشه ایدئولوژیک این‌ها چیست؛ بدون استثنا در آموزه‌ها و کتاب‌ها و ادبیاتی که از آنها منتشر شده و در جهان مخابره شده است این ریشه‌ها را می‌بینید. پول‌های نفتی کلانی را که برای این آموزه‌ها و ایدئولوژی‌های افراطی هزینه می‌شود، دیدید.

اما این شبکه‌های سلفی که از آن حرف می‌زنید این شبکه‌های وهابی که به آن اشاره می‌کنید به ایران تاکنون حمله نکرده‌اند اما مرتبا به عربستان حمله می‌کنند.

بله چون در ایران سمپاد ندارند. آنها نمی‌توانند در ایران پناهگاهی برای خودشان پیدا کنند. آنها خانه و کسب و کار و کسانی که از آنها حمایت کنند، ندارند. همه اینها از سوی عربستان تامین می‌شود. ببینید چقدر از پیام‌های حمایتی از داعش از عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس بوده است؟ این یک واقعیت تلخ است. می‌دانید چرا؟ چون ما معتقدیم که بی ثباتی در عربستان سعودی و بی ثباتی در دولت سعودی و هر دولتی در منطقه تهدیدی برای امنیت ملی ماست. چون شما نمی‌توانید در فضای فاقد امنیت زندگی کنید و امنیت داشته باشید. این غیرممکن است. به همین دلیل این گروه‌های تروریستی در ایران سمپاد ندارند و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ما نیز بسیار مراقب هستند چرا که این‌ها روزانه تلاش می‌کنند که از کشورهای دیگر در ایران نفوذ کنند. بعضی از این‌ها تا همین الان هم سعی کردند حمایت‌های مالی از سوی عربستان جذب کنند.

به نقل از «فرانت لاین»  هفته گذشته جامعه اطلاعاتی آمریکا در گزارش سالانه تهدیدات جهانی از جنگ‌های غیر مستقیم در خاورمیانه میان ایران و عربستان تحت عنوان تهدید جدی علیه ثبات منطقه یاد کرد.

مدیر عامل رسانه «فرانت لاین» درباره این گزارش گفته که ما این رقابت و اختلاف میان ایران و عربستان را در سال‌های گذشته زیرنظر داشتم اما حقیقتا این اختلاف به سطوح بالایی رسیده است. کاری که ما در ساخت مستنداتی در این باره کردیم این بود که گزارشی درباره آنچه در حال وقوع است، دادیم. باید دید این اختلاف  از کجا آب می‌خورد.

در این گزارش به مستند « دشمنی تلخ ایران و عربستان» اشاره و گفته شده  که «این مستندها  بر اساس گزارش‌هایی از هفت کشور ایران، عربستان، پاکستان، عراق، لبنان ، سوریه و یمن تهیه شده است». عوامل و تیم ساخت این مستندها صحنه‌هایی از خرابی‌های به بار آمده از درگیری‌های یمن ثبت کرده‌اند.

تهیه کننده این مستند با اشاره به اینکه اطلاعات به دست آمده از حزب الله از طریق لبنان و پاکستان به دست آمده گفت: « بخشی از تیم تهیه این مستند به ایران سفر کرده بود اما در کشورهای دیگر تنها سه نفر حضور داشتند. تیم ما توانست ده روز در ایران و ۱۲ روز در عربستان ساکن شود. ما تنها گروه آمریکایی بودیم که توانستیم در منطقه تحت کنترل انصارالله در یمن اقامت داشته باشیم.»

در حال تکمیل...

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان