تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۶
انتقاد کارشناسان سیاست خارجی آمریکا از رویکرد رئیس‌جمهور در قبال ایران؛

ترامپ اثبات کرد که تهدیدهایش توخالی است

سال گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پایبند ایران به توافق هسته‌ای (برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام) را رد کرد و تهدید کرد که اگر کنگره اقدامی در جهت ارتقا این توافق نکند، به‌طور کامل از آن خارج خواهد شد. (اینکه کنگره چطور می‌توانست دست به چنین اقدامی بزند، و چرا ایران باید چنین مسئله‌ای را مدنظر قرار دهد، همگی نامشخص بود). اروپایی‌ها مخالفت کردند و کنگره تا به امروز هیچ کاری نکرده است. درواقع ترامپ اثبات کرد که تهدیدهایش توخالی است.
رویداد۲۴- سال گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پایبند ایران به توافق هسته‌ای (برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام) را رد کرد و تهدید کرد که اگر کنگره اقدامی در جهت ارتقا این توافق نکند، به‌طور کامل از آن خارج خواهد شد. (اینکه کنگره چطور می‌توانست دست به چنین اقدامی بزند، و چرا ایران باید چنین مسئله‌ای را مدنظر قرار دهد، همگی نامشخص بود). اروپایی‌ها مخالفت کردند و کنگره تا به امروز هیچ کاری نکرده است. درواقع ترامپ اثبات کرد که تهدیدهایش توخالی است.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از واشنگتن پست، منتقدان محافظه‌کار برجام، ژنرال بازنشسته چالرز والد و اریک ادلمن، سفیر سابق آمریکا در ترکیه رئیس‌جمهور آمریکا را به دلیل ترفندهای این‌چنینی مورد سرزنش قرار داده‌اند:

«رویکرد اخیر ترامپ برای تصحیح سریع برجام باعث شکل‌گیری یک وضعیت دشوار سیاسی غیرقابل‌دفاع شده است. ازآنجایی‌که این توافق اهرم مهم آمریکا را پیشاپیش قربانی کرد، حال اقدامات اندکی وجود دارد که کنگره بتواند به‌تنهایی برای تقویت آن انجام دهد و دولت با خروج ناگهانی از آن، بسیاری مسائل را به خطر خواهد انداخت. آمریکا برای اصلاح درست برجام، باید فعلاً در توافق بماند، تا کنگره و دولت بتوانند روی بازسازی فشار بر ایران جهت مذاکره در مورد یک توافق بهتر متمرکز شوند.»

والد و ادلمن تصدیق می‌کنند که «انتظار از کنگره برای اینکه این توافق را به‌طور یک‌جانبه مجدداً تنظیم کند، غیرواقع گرایانه است» و ضمناً ما فاقد اهرم برای رسیدن به این هدف هستیم. آن‌ها یک «استراتژی جامع که بازسازی وضعیت قدرت آمریکا را پیش از تلاش برای ترمیم توافق در اولویت قرار دهد» را پیشنهاد می‌کنند که «از جایی آغاز می‌شود که هزینه‌ها با بیشتری تأثیر و اعتبار قابل اعمال بر رفتار ایران باشد. در به عقب راندن فعالیت‌های تهدیدآمیز ایران، آمریکا همچنین باید اهرم‌های چانه‌زنی را برای مذاکره مجدد نهایی در مورد برجام توسعه دهد.»

والد و ادلمن تأکید می‌کنند که دست زدن به چنین اقداماتی مستلزم تشدید حضور آمریکا و حمایت آن از «نیروهای دموکراتیک سوریه است که مناطق استراتژیک آزاد شده از دست داعش را تحت کنترل دارند.» متأسفانه چنین اقدامی دشوارتر شده چراکه ترامپ به روسیه چراغ سبز نشان داد که با یک آتش‌بس نامناسب در این زمینه اقدام کند. این منتقدان همچنین تشویق به «درخواست بازرسی‌های دقیق‌تر و تهدید به اعمال مجدد تحریم‌ها در صورت کاهش زمان فرار هسته‌ای به کمتر از یک سال» می‌کنند.

در آینده، مشاوره از کسانی که به دنبال ترفند و کارهای نمایشی ترامپ هستند –نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل و سناتور تام کاتن و غیره- باید از دیده شک مورد بازبینی قرار گیرد. ترغیب یا عقلانی جلوه دادن ترفندهای کوته نظرانه ای که با شکست روبرو می‌شود و بعد هم اعتبار آمریکا را می‌فرساید، نه به ایالات‌متحده کمکی می‌کند و نه احترام بین‌المللی رئیس‌جمهور را ارتقا می‌دهد.

مشاوران ترامپ همچنان می‌گویند «نخست آمریکا» به معنای «تنها آمریکا» نیست. اما متأسفانه زمانی که ترامپ مانوری مانند رد توافق هسته‌ای ایران را به نمایش می‌گذارد و بدون هماهنگی با متحدان ما تهدید به خروج می‌کند، نشان می‌دهد که سیاست خارجی «نخست آمریکا» در عمل دارای مشخصه‌هایی چون دمدمی، بیانیه‌های یک‌جانبه، جانب‌داری بیش‌ازاندازه نسبت به روسیه، نادیده گرفتن متحدان، و دیپلماسی که به‌اندازه کافی جدی و قوی نیست، است. نتیجه نهایی، یک آمریکای ضعیف‌تر با احترام کمتر و خاورمیانه‌ای با ثبات کمتر است.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان