تاریخ انتشار: ۱۷:۳۸ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۶
حجت الاسلام طباطبایی:

در بحث حجاب شاهد لجبازی بین برخی مردم و مجریان هستیم/ در این شیوه برخورد با حجاب احساس خطر می‌کنم/ ساز و کار اعتراض در کشور به طور واقعی روشن نیست

حجت الاسلام طباطبایی در گفتگویی ضمن تاکید بر اینکه «در اصل حجاب اختلافی نیست» و «حجاب واجب جزء ضروریات اسلام است»، گفت: «اما آیا هر واجبی را با اجبار باید اجرا کرد و به چه شیوه ای؟ آیا اجرای واجبات منطق ندارد؟ اسلام دین اقناع و منطق است».

رویداد۲۴-حجت الاسلام طباطبایی در گفتگویی ضمن تاکید بر اینکه «در اصل حجاب اختلافی نیست» و «حجاب واجب جزء ضروریات اسلام است»، گفت: «اما آیا هر واجبی را با اجبار باید اجرا کرد و به چه شیوه ای؟ آیا اجرای واجبات منطق ندارد؟ اسلام دین اقناع و منطق است». 

عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به برخوردهای سلیقه ای که گاه به عنوان امر به معروف و نهی از منکر رخ می دهد، گفت: «ما حق نداریم بر سر حجاب زنی را در خیابان دعوا کنیم. تذکرات این نیست که بگیریم برخورد به زور کنیم بکشیم در خیابان توجه مردم را جلب کنیم آنها لج می کنند. چرا؟ تا حالا که مردم پذیرفته بودند. اخیرا یک لج و لجبازی بین برخی مردم و مجریان به وجود آمده است. حتی به بسیج که دولتی نیست و ملی و متعلق به مردم است، این اخطار را می دهم که بسیج مردمی را برای مقابله با مردم استفاده کردن و مردم را در مقابل هم قرار دادن خطایی بزرگ است. این نیروی بسیج روش هایی را اجرا کرده است که مشکل ایجاد می شود».


استاد اخلاق با اشاره به اینکه «هر جایی که فضول باشی ها، حمله ورها و حمله کننده ها کمتر هستند، حجاب خانم ها هم بهتر است»، افزود: «مردم فهمیده هستند؛ این همه مسجد و هیأت سینه زنی می روند، کسی به آنها چیزی می گوید؟ وقتی در خیابان می دود و یکی را می گیرد، ماشین گشت به زور می برد، او هم بالا می رود و چارقدش را علم می کند. دارد لج بازی می کند؛ به همین دلیل که چارقد(روسری) سرش بوده و از خانه بیرون آمده است. اگر می خواست بی حجاب باشد از همان خانه روسری خود را در می آورد».


او در ادامه با این پیشنهاد که «افراد متخصص دینی و اجتماعی دور هم جمع شوند و این مسائل را بررسی کنند»، ادامه داد: « از نیروهای نظامی و امنیتی و تصمیم گیران تقاضا می کنم نتایج این جلسات را در تصمیمات خود لحاظ کنند. من در بحث این شیوه برخورد با حجاب احساس خطر می کنم».

طباطبایی درباره برخی شعارهای مطرح شده در جریان اعتراضات ماه گذشته نیز گفت: «احتمال بازگشت به رژیم پهلوی خیلی ضعیف است؛ این هم از لجبازی است. خود جوان ما میداند سلطنت برای این کشور مفید نیست با شاه احساس خوبی ندارد ولی می فهمد که روشی برای تقابل و اعتراض و به زبان ساده حرص در آوردن است. احتمال قوی این است که ما می خواهیم به همان اسلامی که اول رأی داده ایم، که حمایت از مردم است، مردمی است، در آن مردم کاره ای هستند و کار دست خود مردم است را می خواهیم. مردم اینکه ما ولی شما هستیم و ما امیر شما هستیم را نمی خواهند و درست هم هست».

او با بیان اینکه این اتفاقات حرکت ناهنجاری بود که فکر کردند مثل سال 88 می توانند آن را اداره کنند ولی اداره نشد، افزود: « اینکه مدام مردم را علیه کسانی تحریک کنیم که خود آنها هم در معترض کردن مردم دخالت دارند، نگران کننده است. مردم حرف برای زدن زیاد دارند؛ برای گرانی به خیابان می آیند ولی حرف به تصمیمات کلان نظام هم دارند. خب آن وقت اگر علیه دولت باشد نامش «اعتراض» است، اما اگر علیه سایر نهادها باشد می شود «اغتشاش»! آنکه برای مشکل اقتصادی به خیابان بیاید ممکن است دست به هر کاری بزند؛ نگرانی های معیشتی آرامش را از انسان می گیرد».


طباطبایی ریشه نارضایتی ها را بروز اتفاقات خلاف رضای مردم و خلاف قانون اساسی از سالهای گذشته دانست و تاکید کرد: «قدرت زیاد، دانش کم، تملق به جای حرفهای کارشناسی، خودخواهی، حذف کردن کارشناس خبره و دشمن پنداری افراد صالح از جمله ریشه های این مسائل است».


او درباره اصرار برخی افراد بر بستن شبکه های اجتماعی پر طرفدار نیز گفت: «همین ها مردم را گرفتار می کند. نباید ببندند. چه کسی گفته بسته باشد. یک زمانی می شد، اما الآن نمی شود آنها را بست. الآن انقدر تکنولوژی رشد کرده که خیلی از بچه های داخل خانه از متخصص داخل وزارت کشور آگاه تر هستند. یک بچه داخل خانه از آقایی که اطلاعات مخابراتی دارد واردتر است. علم و تکنولوژی و اطلاعات پیشرفت داشته است. والله اگر ما مردم را منع نکنیم مردم عقل و فهم و شعور دارند و می فهمند و می دانند. به خداوندی خدا مردم از شما متدین تر هستند. به خدا دین مردم بهتر است. اینها دینشان اصالت دارد و شما دینتان تظاهر دارد. این افراد را اجبار نکردند و شما اجبار به دینداری هستید. اجبار به درد نمی خورد. به خداوندی خدا اگر مردم مختار باشند و نظارت عالیه ای بر آنها باشد، با اخطار و ارشاد، مردم راه خودشان را می روند».

منبع: جماران
نظرات شما
پیشخوان