تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
احمد مازنی، نماینده تهران در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

نقطه شروع «عدالت»، اصلاح نظام انتخاباتی است

احمد مازنی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ما دچار افراط و تفریط شده‎ایم می‎گوید: در حوزه قدرت که مهمترین حوزه است نتوانستیم عدالت اجتماعی را محقق کنیم.
نقطه شروع «عدالت»، اصلاح نظام انتخاباتی است
رویداد۲۴- احمد مازنی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ما دچار افراط و تفریط شده‎ایم می‎گوید: در حوزه قدرت که مهمترین حوزه است نتوانستیم عدالت اجتماعی را محقق کنیم.

رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با مردم آذربایجان شرقی و در بخشی از سخنان خود گفتند: در همه‌ زمینه‌ها پیشرفت اتفاق افتاده اما در زمینه‌ عدالت باید کار کنیم و باید از مردم و خدا عذرخواهی کنیم. درباره عدالت مشکل داریم. ان‌شاءالله با همت مردان و زنان کارآمد در این ناحیه هم پیشرفت خواهیم کرد. حال و پس از گذشت یک هفته از سخنان ارزشمند ایشان این سوال بزرگ برای همگان مطرح شده است که چرا مسئولین پس از چهار دهه از انقلاب نتوانستند به یکی از مهمترین شعارهای انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ جامه عمل بپوشانند؟ و به راستی مشکل کار کجاست و از کجا باید به اصلاح امور پرداخت؟»

احمد مازنی، نماینده مردم تهران در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در پاسخ به اینکه وضعیت عدالت را در کشور چطور ارزیابی می‌کنید و چرا برای بسط و گسترش این مقوله در چهل سال انقلاب موفق نبودیم؟ گفت: اول از همه باید اشاره کنم که ما نباید راجع به هر موضوعی که صحبت می‌کنیم یک چهل سال هم به اول آن اضافه کنیم زیرا افرادی که اطلاعات تاریخی ندارند و از شناخت لازم درباره جامعه ایرانی و روابط بین‌المللی برخوردار نیستند و از مناسبت‌های نظام حاکم بر ایران پیش از انقلاب با دیگر قدرت‌های جهان آگاهی ندارند و تاریخ چندهزار ساله ایران را نمی‌شناسند فکر می‌کنند پیش از این چهل سال، مملکت گل و بلبل بوده و در این چهار دهه اوضاع به این شکل درآمده است. پس جلوه دادن مسائل به این نوع قابل قبول نیست. 

وی افزود: اما راجع به اینکه چرا برقراری عدالت در نظام جمهوری اسلامی آن‌طور که باید و شاید نبود باید گفت ما در این چهل سال شعار عدالت‌خواهی و عدالت اجتماعی دادیم. به قول شهید مطهری عدالت‌خواهی با عادل بودن خیلی فرق می‌کند. 

این نماینده مجلس ادامه داد: یک نفر احتمال دارد عادل باشد و امام جماعت شود اما عدالت‌خواه فردی است که در اجتماع عدالت را برقرار می‌کند. به این معنا ما سوءتدبیرهایی داشتیم که باعث شده نتوانیم در این حوزه موفق باشیم. مثلاً یکی از سوءتدبیرها در حوزه سیاسی است.

عضو فراکسیون امید تصریح کرد: برخی دلسوزان نظام فکر کردند برای اینکه در نظام سیاسی کشور عناصر مخرب، منافق، وابسته به خارج و ضدانقلاب نفوذ پیدا نکنند باید حلقه ورود افراد به حوزه قدرت را تنگ و تنگ‌تر کنیم. دلیل این کار، مناقشات اول انقلاب، ترور، جنگ و مسائل خاص دیگری که بر ما تحمیل کردند بود. 

وی افزود: این تصمیمات به مرور تبدیل به سلیقه شد و اکنون این سلیقه فکر می‌کند عین اسلام و ایران است و هر کسی را که نپسندد می‌تواند با یک انگ عدم التزام به اسلام از ورود به حوزه قدرت منع کند.

مازنی در ادامه افزود: اولین دلیلی که چرا ما در جهت برقراری عدالت موفق نبودیم همین است که دچار افراط و تفریط شدیم و در حوزه قدرت که مهمترین حوزه است نتوانستیم عدالت اجتماعی را محقق کنیم. 

وی افزود: ما در این چهار دهه توقع ایجاد کردیم و شعارهایی مثل «نهضت ما حسینی است، رهبر ما خمینی است» یا «نه آمریکا نه شوروی، حکومت عدل علی» را دادیم و برای همین انتظارات خیلی بالا رفت. وقتی شعار عدل علی داده می‌شود حتی اگر در حد عادل‌ترین افراد هم به عدالت‌محوری روی آوریم باز به این افق بلند نمی‌رسیم.

عضو فراکسیون امید ادامه داد: اکنون ما نه تنها در مسیر شعارهای خودمان پیش نرفتیم که حتی عدالت اجتماعی را در حد معمول هم برقرار نکردیم. باز هم باید تاکید کرد که دلیل اصلی این اتفاق، ترسی است که برخی از نفوذ غیرخودی‌ها پیدا کرده‌اند. وقتی این ترس زیاد بالا گرفت نتیجه‌اش خوردن فرزندان انقلاب شد. 

مازنی تصریح کرد: از طرفی رانت اطلاعاتی باعث شده عده‌ای محدود روی به گرفتن تسهیلات خاص و در اختیار گرفتن حقوق و امتیازات منحصر به فرد بیاورند و حال توده‌های مردم دستشان از این امتیازات کوتاه است و همین دلیل اساسی منجر به نابرابری در جامعه شده است. به مرور و در ادامه ترکیبی از رانت قدرت و ثروت شکل گرفت و شرایطی ایجاد شد که در عدالت اجتماعی موفق نباشیم.

عضو فراکسیون امید مجلس در رابطه با اینکه چرا با وجود تعدد دستگاه‌های نظارتی، عدالت اجتماعی تاکنون محقق نشده است؟ گفت: مهمترین موضوع در این رابطه ناکارآمدی دستگاه‌های نظارتی است. در حال حاضر ما سازمان‌های نظارتی قوه قضاییه را داریم و چنین سازمان‌هایی در قوه مقننه و مجریه هم وجود دارد. حال به هر دلیلی مثل رودربایستیها، لابی‌ها و... روند نظارتی به شایستگی انجام نمی‌شود. وقتی قرار است تحقیق و تفحصی در مجلس به جریان بیافتد کلی لابی صورت می‌گیرد که این کار انجام نشود یا مثلاً وقتی قرار است سوالی از رییس جمهور پرسیده شود عده‌ای رایزنی می‌کنند که سوال پس گرفته شود. در برخی مواقع می‌بینیم که عده‌ای به دنبال گروکشی هستند و می‌گویند چون فلان وزیر فلان کار را برای من نکرده می‌خواهیم استیضاح‌اش کنیم. در بخش‌های دیگر نظارتی هم از همین قبیل مشکلات داریم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: اگر بنا باشد از امروز روندی دنبال شود که عدالت بهتر از گذشته در میدان عمل اجرایی شود اول از همه باید به اصلاح نظام انتخابات روی آورد. اگر در حوزه قدرت، عدالت اجتماعی اتفاق بیافتد و افرادی که وارد مجلس، دولت و دیگر قسمت‌های حاکمیت می‌شوند منتخب و قابل قبول مردم باشند و جز خدا و مردم از کسی ترس نداشته باشند مطمئناً می‌توانند برای تحقق عدالت تلاش کنند.

مازنی ادامه داد: اما با نظام انتخاباتی که الان داریم بسیاری از افراد به جای ترس از خدا و مردم از شورای نگهبان، اطلاعات سپاه، وزرات اطلاعات و... می‌ترسند و هراس این را دارند که در دوره بعد تایید صلاحیت نشوند. از این سیستم نظارتی و نظام انتخاباتی آبی گرم نمی‌شود و من فکر می‌کنم شروع عدالت از همین نقطه است.

این نماینده مردم تهران گفت: اگر این مسیر را اصلاح کردیم مابقی امورات هم اصلاح می‌شود زیرا حوزه قدرت، حوزه ثروت را تعیین می‌کند و بعد حوزه ثروت تاثیرات خود را در حوزه قدرت می‌گذارد و به نوعی لازم و ملزوم هم هستند. ما اگر بتوانیم از نفوذ قدرتمندان و ثروتمندان عبور کنیم و موفق شویم یک نظام انتخاباتی که دقیقاً بر اساس قانون اساسی است تعریف کنیم که سلیقه‌ای، فردی از حضور در حوزه قدرت منع نشود کار را درست انجام دادیم.

 مازنی تاکید کرد: یعنی اگر به فردی گفتیم تو عدم اعتقاد و التزام عملی به اسلام داری، فرمول اثباتش هم وجود داشته باشد. برای عدم اعتقاد و التزام عملی به اسلام چگونه می‌شود ثابت کرد که شخص مورد نظر نماز می‌خواند یا نه؟ بر اساس گزارشی که رقیب شخص مذکور ارائه می‌دهد که نمی‌توان حکم صادر کرد. یا اگر به کسی گفتیم تو سوءسابقه کیفری داری و فرد رفت عدم سوءسابقه از قوه قضاییه آورد حق را به او دهیم. باز هم تایید می‌کنم نقطه شروع عدالت از اصلاح نظام انتخابات و ورود افراد به حوزه قدرت است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
0
0
مصادره به مطلوب .
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان