تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۶
حمیدرضا فولادگر، نماینده اصفهان در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

ربیعی نتوانست از پس وزارتخانه بزرگ تعاون،کار و رفاه اجتماعی برآید

حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه ریشه اصلی مشکلات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بزرگ بودن وزارتخانه و مسئولیت‌های کلان آن است می‎گوید: وقتی وزارتخانه بزرگ می‌شود توان مدیریتی بالایی را می‌طلبد و علیرغم اینکه آقای ربیعی به لحاظ اخلاقی و سابقه انقلابی از وضعیت خوبی برخوردار بوده، نتوانسته از پس این وزارتخانه بزرگ بربیاید.
ربیعی نتوانست از پس وزارتخانه بزرگ تعاون،کار و رفاه اجتماعی برآید
رویداد۲۴حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه ریشه اصلی مشکلات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بزرگ بودن وزارتخانه و مسئولیت‌های کلان آن است می‎گوید: وقتی وزارتخانه بزرگ می‌شود توان مدیریتی بالایی را می‌طلبد و علیرغم اینکه آقای ربیعی به لحاظ اخلاقی و سابقه انقلابی از وضعیت خوبی برخوردار بوده، نتوانسته از پس این وزارتخانه بزرگ بربیاید. 

علی ربیعی یکی از آن دولتمردانی است که بواسطه همواره گزینه استیضاح بودن و کارت زردهایی که از مجلس دریافت کرده نامش در بین مردم بیش از دیگر وزرا مطرح بوده است. 

علیرغم واکنش‌های تندی که برخی نمایندگان مجلس نهم و دهم بر عملکرد چهار و نیم ساله مسئولیت ربیعی داشتند اما وی همچنان بر سر کار مانده است. این روزها باز هم بحث پیرامون این وزیر 63 ساله داغ است و در هفته‌های گذشته موضوع استیضاح وی با 33 امضا کلید خورد. 

هرچند بهارستانی‌ها منتظر نظر نهایی شورای نگهبان و تصویب نهایی بودجه 97 هستند اما دغدغه ماندن یا رفتن ربیعی همچنان برای بسیاری از نمایندگان مطرح است و پیش‌بینی می‌شود استیضاح احتمالی ربیعی جزو اولین دستورالعمل‌های مجلس پس از تصویب بودجه باشد.

حمیدرضا فولادگر، نماینده اصفهان در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره اینکه چرا همیشه بحث راجع به عملکرد علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داغ بوده و قرار است وی مجدداً استیضاح شود؟ گفت: من طرح استیضاح را امضا نکردم و راجع به اینکه در حال حاضر راه حل رفع مشکل در این وزارتخانه استیضاح وزیر است یا نه؟ بحثی ندارم، ولی موضوع حائزاهمیت این است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک وزارتخانه بزرگ است. به نظر من ادغام سه وزارتخانه در یک وزارتخانه کار درستی نبود و همین تصمیم باعث شد با چنین وزارتخانه بزرگی روبرو شویم. 

وی افزود: در آن زمان لایحه دولت دهم ادغام دو وزارتخانه بود ولی مجلس آن دوره پیشنهاد داد تا سه وزارتخانه در هم ادغام شوند. دلیل اصلی که به عملکرد آقای ربیعی در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی انتقاد می‌شود همین بزرگ بودن وزارتخانه و مسئولیت‌های کلان آن است در حالی که در این سال‌ها انتظار چابک‌سازی ساختار بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: وقتی وزارتخانه بزرگ می‌شود توان مدیریتی بالایی را می‌طلبد و علیرغم اینکه آقای ربیعی به لحاظ اخلاقی و سابقه انقلابی از وضعیت خوبی برخوردار بوده، نتوانسته از پس این وزارتخانه بزرگ بربیاید. 

فولادگر با بیان اینکه «بخش دیگری از کار وزارتخانه تصدی‌گری شده که کارهای حاکمیتی نیست» گفت: صندوق‌های زیادی در این وزارتخانه وجود دارد و هر کدام از این صندوق‌ها کلی شرکت در زیرمجموعه خود دارند و هر شرکتی، اعضایی را در هیات مدیره دارد بنابراین زمان زیادی از وزیر برای رتق و فتق این شرکت‌ها گرفته می‌شود؛ در صورتی که این شرکت‌ها قرار نبوده بار دولت باشند و بنا بوده باری را از دوش دولت بردارند. امروز خیلی از انتقادات همکاران ما در مجلس به عملکرد مدیریت این شرکت‌ها و صندوق‌ها برمی گردد به خاطر اینکه آن اصلاح ساختاری که گفتم انجام نشده است. به هر حال در اسرع وقت باید مدیریت این شرکت‌ها واگذار شود و بار آن از روی دوش دولت برداشته شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم افزود: هدف شرکت‌های شستا در زمان تاسیس این بوده که پشتوانه تامین اجتماعی باشند و شرکت‌های وابسته به صندوق بازنشستگی همین وظیفه را داشتند که پشتوانه صندوق بازنشستگی باشند و این موضوع را می‌توان به دیگر قسمت‌ها تعمیم داد. 

وی افزود: موضوع دیگر و مورد انتقاد در وزارتخانه این است که هم کار و هم رفاه در یک جا قرار گرفته شده است. در خیلی از کشورهای دنیا کار، یک موضوع حاکمیتی است و تامین اجتماعی یک کار صندوقی است و همین اتفاق خود به یک چالش تبدیل شده است.

فولادگر ادامه داد: موضوع دیگر انتقادی، مسئله تعاون است. یعنی تعاون یک مقوله وزارتی نیست و ما یک زمانی وزارتی به این نام داشتیم و چند سال پیش هم با کار و رفاه اجتماعی ادغام شد. تعاون یعنی شرکت‌های تعاونی، یعنی اتحادیه‌های تعاونی، یعنی اتاق تعاون و این یعنی بخش غیردولتی و این یک کار تنظیم مقرراتی و نظارتی است و نیاز به ساختار دولتی ندارد. در مجموع امروز شاهد یک وزارتخانه بزرگ، حجیم و بی در و دروازه هستیم و طبعاً آقای ربیعی هم در این ساختار به مشکل برخورده است.

نماینده اصفهان در پایان درباره فضای عمومی مجلس برای استیضاح آقای ربیعی گفت: واقعاً نمی‌دانم چون این مجلس خیلی قابل پیش‌بینی نیست. یک زمانی می‌بینید عده‌ای طرح استیضاح را امضا می‌کنند اما در مرحله رای‌گیری که قرار می‌گیرند نظرشان طور دیگری رقم می‌خورد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان