تاریخ انتشار: ۰۸:۱۸ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۷
علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‎وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد:

چرا اصولگرایان در مقابل گفت‎وگوی ملی مقاومت می‎کنند؟

علی تاجرنیا کارشناس مسائل سیاسی، بر این عقیده است که اصلاح‌طلبان برخلاف اصولگرایان همواره طالب گفت‌وگو، مذاکره و تعامل هستند، اما اصولگرایان علاوه بر اینکه خواهان این موضوع نیستند، تاکنون هم نتوانسته‌اند تحولی در گفتمان خود ایجاد کنند. به همین دلیل می‌گویم بهتر است که بحث گفت‌وگوی ملی را همانند سابق و با وجود تمام بی‌مهری‌ها خود اصولگرایان پیگیری کنند.
چرا اصولگرایان در مقابل گفت‎وگوی ملی مقاومت می‎کنند؟
رویداد۲۴- علی تاجرنیا کارشناس مسائل سیاسی، بر این عقیده است که اصلاح‌طلبان برخلاف اصولگرایان همواره طالب گفت‌وگو، مذاکره و تعامل هستند، اما اصولگرایان علاوه بر اینکه خواهان این موضوع نیستند، تاکنون هم نتوانسته‌اند تحولی در گفتمان خود ایجاد کنند. به همین دلیل می‌گویم بهتر است که بحث گفت‌وگوی ملی را همانند سابق و با وجود تمام بی‌مهری‌ها خود اصولگرایان پیگیری کنند. 

«گفت‌وگوی ملی» که ابتدا از سوی جریان اصلاح‌طلبی و در راس آن سیدمحمدخاتمی مطرح شد، همواره مورد انتقاد شدید جریان اصولگرا خصوصا تندروهای این طیف قرار دارد.

بحث گفت‌وگوی ملی، به خودی خود یکی از مهمترین و بهترین موضوعاتی است که در درون هر کشور و در میان احزاب و جریان‌های سیاسی موجود می‌تواند مطرح شود و قطعا و یقینا یکی از راه‌های خروج از بحران و بن‌بست‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هر کشور، با گفت‌وگو و تعامل حل و فصل خواهد شد. 

هرچند که بسیاری از تندروهای کشور، صراحتا و از اساس مخالف بحث گفت‌وگو هستند، اما نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که  راه رسیدن به «وحدت» از گفت‌وگو می‌گذرد. البته دلیل مخالفت آن‌ها با این مبحث نیز همچنان مشخص نشده و دلیل قانع کننده‌ای را هم برای عدم گفت‌وگو و نقد آن مطرح نکرده‌اند. اما به نظر می‌رسد اصولگرایان و خصوصا طیف تندروی آن‌ها، علاوه بر اینکه خود را با خواست و نیاز مردم به روز نکرده‌اند، از شنیدن صدای مخالفان خود نیز واهمه دارند. 

علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح طلب و کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‎وگو با رویداد۲۴، با اشاره به بحث‌ گفت‌وگوی ملی و موضعی که نسبت به این موضوع که عمدتا از سوی اصولگرایان وجود دارد،گفت: واقعیت این است که از ابتدای پیروزی انقلاب،در واقع یک کلونی بزرگی از نیروهای انقلاب وجود داشته و کسانی را که به نوعی متفاوت از آن‌ها می‌اندیشیدند را طرد کرده است.تحلیلی که در سخنان رئیس‌جمهوری هم در چندوقت گذشته مبنی بر اینکه ما در حال پیاده کردن برخی از نیروها از قطار انقلاب هستیم نیز به همین موضوع برمی‌گردد.

تاجرنیا ادامه داد: در دو دهه گذشته، جریان اصولگرایی به طور کامل این نقش را برعهده گرفته، فلذا آن‌ها به دلیل فقدان تحول در گفتمان و سازمان‌تشکیلاتی که در آن حضور دارند، نتوانستند اقبال عمومی جامعه را داشته باشند و واقعیت این است که نتوانستند تاثیر زیادی در مدیریت و مقدرات کشور بگذارند. 

این فعال سیاسی با بیان اینکه مقاومت در خصوص بحث گفت‌وگوی ملی از سوی همین جریان (اصولگرایان) صورت می‌گیرد، تصریح کرد: شاید این موضوع بیشتر ناشی از خلاء فکری بسیار جدی باشد که در این جریان وجود دارد، که نتوانسته خود را مطابق با خواست و مطالبات مردم به روز کند. بنابراین عملا نتیجه این گفت‌وگوهای ملی را تاحدودی غلبه گفتمان اصلاح‌طلبی تصور می‌کنند. مضاف بر این که بعد از سال 88 یک تلاش مذبوحانه‌ای صورت گرفت تا بدنه بخش اصلاح‌طلبان را به اسم فتنه‌گر و مسائلی شبیه به این، از چارچوب تصمیم‌گیری نظام خارج کند. اما امروز پس از گذشت 8 سال از آن دوران، شاهد این هستیم که نه تنها جریان اصلاح‌طلبی به حاشیه نرفته است بلکه با عقلانیت و تدبیر و علارغم همه بی‌مهری‌ها در مجموعه نظام باقی مانده است.

علی تاجرنیا، ادامه داد: مخالفت اصولگرایان با موضوع گفت‌وگوی‌ملی به این جهت است که آن‌ها فکر می‌کنند در هر گفت‌وگوی ملی، پیروز کسانی هستند که در واقع گفتمانشان با خواست اکثریت مردم نزدیک‌تر است.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اصولگرایان و آن جناحی که قائل به گفت‌وگوی ملی نیستند، شرایط موجود کشور را درک نکرده‌اند، تصریح کرد: به هرحال نظام اسلامی با یک کارآمدی جدی مواجه است که باید شرایطی را ایجاد و افکار عمومی را کاملا به مجموعه نظام مرتبط کنیم. بحث اول این است که درک این موضوع در مجموعه اصولگرایی وجود ندارد و مسئله‌ دیگری که باید به این بحث اضافه کنم این است که متاسفانه ما در برخی از مواقع شاهد این هستیم که منافع جناحی در جناح اصولگرایی بر منافع ملی، ارجحیت دارد.

این کارشناس سیاسی، در همین زمینه یادآور شد: اگر بخواهم یک مشابه‌سازی در خصوص رفتار اصولگرایان و اصلاح‌طلبان، انجام دهم، باید به انتخاب آقای احمدی‌نژاد از سمت جریان اصولگرایی و انتخاب آقای روحانی از سوی جریان اصلاح‌طلبی اشاره کنم. یعنی در سال 84 زمانی که اصولگرایان احساس کردند یک کاندیدای جدی برای رقابت در عرصه انتخابات ندارند، به سمت فردی روی آوردند که بعد از گذشت 8 سال حاضر نیستند مسئولیت کارهای او را بپذیرند. برعکس اصلاح‌طلبان علی‌رغم اینکه در واقع چهر‌ه‌های جدی در عرصه انتخابات داشتند، اما همه سعی و تلاش‌شان این بود که با حضور یک چهره معتدل و میانه‌رو، به رقابت با طیف اصولگرا بپردازند. همین نگاه و همین موضوع است که اصولگرایان را از گفت‌وگو غافل می‌کند.

تاجرنیا، با اشاره به سخنان اخیر حجاریان، مبنی بر اینکه بهتر است بحث گفت‌وگوی ملی از جانب اصلاح‌طلبان مطرح نشود، خاطرنشان کرد: من معتقد به این نظر نیستم. من اعتقادم بر این است که در واقع گفت‌وگوی ملی و تبادل نظر و تعامل، جزیی از اصول جریان اصلاح‌طلبی بوده و هست. خصوصا آن قسمت که پای منافع ملی و منافع مردم در میان باشد. بنابراین من معتقدم که ما باید این قبیل مسائل مانند گفت‌وگوی ملی را همواره خودمان مطرح کنیم. من بعید می‌دانم که اصولگرایان دلیل مخالفتشان با بحث‌ گفت‌وگوی ملی صرفا به این دلیل باشد که این موضوع از جانب اصلاح‌طلبان مطرح شده است. در واقع حتی اگر اصلاح‌طلبان این موضوع را مطرح نکنند، بازهم مورد هجمه و اتهامات واهی قرار دارند. بنابراین فکر می‌کنم ما نباید در این خصوص موضع انفعال داشته باشیم. باید به جای طیف مقابل، خودمان در موضع فعال قرار گرفته و این بحث را مطرح کنیم. ما می‌توانیم شروعی داشته باشیم از جهت تئوریزه کردن بحث گفت‌‌‌وگوی ملی و پرداختن به مسائل مهمی که می‌دانیم از اهمیت بالایی برخوردار است.   

نماینده مجلس ششم، ادامه داد: من می‎گویم که ما این مباحث را چه مطرح کنیم و چه مطرح نکنیم، همواره مورد هجمه قرار داریم. اما باید طرح‌های خود را ارائه دهیم. شخصیت‌ها و احزاب اصلاح‌طلب پیشگام این موضوع شوند و خودشان این موضوعات را مطرح کنند. زیرا طبیعتا این موضوع هم در تاریخ کشور و هم در تاریخ ملت ثبت خواهد شد. همانگونه که می‌دانید، نگاه اصلاح‎طلبان همواره مبتنی بر گفت‌وگو بوده است، خصوصا باید تاکید کنم که معمار اصلی جریان اصلاح‌طلبان، جناب آقای خاتمی، فردی هستند که «گفت‌وگوی تمدن‌ها» را مطرح کردند. به‌طور طبیعی زمانی که ما باید با تمدن‌های مختلف و حتی بعضا مغایر با یکدیگر گفت‌وگو کنیم، باید بتوانیم این موضوع را در درون مرزهای کشورمان و میان جناح‌های سیاسی هم انجام بدیم.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان